PKO Bank Polski na XIV Kongresie EFPA Polska

Zakończył się XIV Kongres EFPA Polska. Wśród panelistów wystąpiła Renata Kamoda, dyrektor Biura Rozwoju i Wsparcia Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego, która wystąpiła w debacie oksfordzkiej, jednym z kluczowych punktów Kongresu. Wprowadzenie do debaty przedstawił prezes Zarządu PKO TFI Rafał Madej. W wydarzeniu wzięło udział także wielu innych specjalistów z PKO Banku Polskiego.
około min czytania

XIV Kongres EFPA Polska – Fundacji na Rzecz Standardów Doradztwa Finansowego – zgromadził 1500 uczestników polskiego i międzynarodowego rynku finansowego. Wśród prelegentów znaleźli się m.in.: dr Małgorzata Bonikowska, prof. Marek Belka oraz dr Maciej Kawecki. Była to dla menedżerów instytucji finansowych, certyfikowanych doradców finansowych EFPA, gości specjalnych i liderów rynkowych okazja do spotkania i wymiany myśli dla .

Tematem przewodnim tegorocznego Kongresu było hasło „Certyfikowany Doradca Finansowy w Świecie Paradoksów. Jak budować wartość dla Klientów w meandrach dzisiejszych finansów?”.

Pierwszego dnia, podczas Akademii Kongresowej, eksperci inwestycji i doradztwa finansowego poprowadzili serię webinarów, w których podzielili się swoim know-how i przedstawili najlepsze praktyki rynkowe z kluczowych obszarów: family office i doradztwa inwestycyjnego. Przedstawiciele partnerskich TFI przedstawili aktualne prognozy rynkowe oraz swoje podejście do budowy skutecznego portfela inwestycyjnego.

Drugiego dnia Kongresu goście specjalni, prelegenci i paneliści w swoich wystąpieniach i dyskusjach poszukiwali odpowiedzi na pytania:

  • Czy możliwa jest zielona transformacja w czasach wojny i kryzysu energetycznego: czy zagłosujemy portfelami za inwestycjami ESG?
  • Jak zbudować kulturę profesjonalnego doradztwa finansowego na rynku zdominowanym przez sprzedaż produktów?
  • Czy można być dobrym doradcą jednocześnie dla Klienta Pokolenia Z i Pokolenia Srebrnego, dwóch rosnących w siłę segmentów Klientów: czy znamy naszych klientów?
  • Czy potrzebujemy robotów, aby mieć czas na budowę relacji z Klientami: technologia czy człowiek?
  • Czy dostęp do wiedzy zdemokratyzuje poziom kompetencji, czy zatopi nas fala śmieciowych informacji i fake newsów: jak budować zawodową rzetelność i kompetencje przyszłości na regulowanym rynku?
  • Jak pogodzić rolę „JA – pracownik” i „JA – właściciel firmy „Moja Marka Osobista”?”

Głównym punktem dwudniowego Kongresu była debata oksfordzka, której teza brzmiała: „Nowoczesna technologia zje doradców finansowych na śniadanie”. Jedną z jej uczestniczek była Renata Kamoda. Zasiliła ona drużynę Opozycji, w której znaleźli się także: Przemysław Furlepa, wiceprezes Zarządu Bankowości Detalicznej i Biznesowej BNP Paribas Bank Polska; Maciej Meder, Członek Zarządu zeb w Polsce; Michał Szymański, Prezes Zarządu VIG / C-QUADRAT TFI. 

W drużynie Propozycji znaleźli się: Michał Duniec, prezes Zarządu Analizy Online; Robert Sochacki, prezes Zarządu BETA Securities Poland oraz Członek Rady Nadzorczej AgioFunds TFI; Katarzyna Tomaszewska, dyrektor Departamentu Bankowości Prywatnej Banku Pekao; Katarzyna Kazior, Członkini Rady Nadzorczej Benefit Systems 30% Club Poland.

Funkcję marszałka debaty pełnił Grzegorz Nawrocki.

Katarzyna Kazior rozpoczęła debatę słowami poparcia dla tezy: „To dla nas bardzo dobra wiadomość, bo to oznacza, że rynek będzie większy i bardziej zdemokratyzowany, a my, ludzie, będziemy mogli zająć się jeszcze bardziej produktywnymi i ciekawszymi zadaniami”.

Przemysław Furlepa kontrargumentował: „Klienci wealth management, z którymi spotkałem się wczoraj, podkreślali dużą wagę relacyjności w codziennym funkcjonowaniu. Właśnie dzięki tym relacjom znaczenie mniejsze znaczenie mają dla nich wyniki i są nam w stanie więcej błędów wybaczać”.

Po tej pierwszej wymianie Marszałek poprosił organizatorów o podanie wyników głosowania. Propozycja zyskała w nim 19%, Opozycja zaś 81%.

Katarzyna Tomaszewska podkreśliła następnie prawdziwość tezy: „Pytanie nie brzmi, czy technologia zje doradców na śniadanie, tylko kiedy? Być może nie będzie to śniadanie, ale kolacja – na pewno. Sztuczna Technologia nas wyręczy i zrobi to taniej. Wszystkie analizy pokazują, że wszystkie koszty technologia vs. doradca finansowy możemy obniżyć o ponad 70 proc.”.

Maciej Meder z Opozycji podkreślił wagę zaufania: „W badaniu przeprowadzonym na bardziej rozwiniętym rynku niemieckim z 2020 roku tylko 13. proc. klientów zdecydowanie powierzyłoby pieniądze robotviserowi. Uważamy, że kolacja technologii i doradców nie zakończy się kanibalistyczną ucztą, ale będzie wspólnym zgodnym podwieczorkiem”.

Michał Duniec ze strony Propozycji z kolei zaznaczał proprzyszłościowe stanowisko swojej drużyny: „Postępuje uberyzacja i doradca jest synonimem kierowcy taxi – kierowca jest potrzebny, żeby kierować samochodem, natomiast cała infrastruktura, która stoi za tym systemem, to jest ten ekosystem, o którym mówimy. My nie mówimy, że doradcy nie będą mieli pracy, ale że rola technologii będzie ważniejsza od roli doradcy i jego wpływu na sytuację finansową inwestorów”.

Renata Kamoda zaznaczyła, ze technologia, mimo wysokiego zaawansowania, bywa także zawodna: „Technologia jest potrzebna, ale technologia jest dla nas, a nie za nas.   Klienci robią wszystko, żeby nie rozmawiać z botem. Robią wszystko, żeby rozmawiać z człowiekiem, ponieważ najważniejsze są emocje, relacja, zaufanie. 80-90 proc. naszego czasu to jest rozmowa z człowiekiem, a dopiero na koniec pojawia się temat finansów”.

Robert Sochacki po stronie Propozycji następująco podsumował stanowisko swojej drużyny: „Koszty są jednym z powodów, dla których ten proces jest nieunikniony. Jestem z biznesu, gdzie koszty są decydujące, jeśli chodzi o wybór inwestora. Emocje – tak potrzebne w kontaktach międzyludzkich – są bardzo złym doradcą, zwłaszcza w finansach. Już teraz fundusze posługują się algorytmami. Najbardziej znanym jest Medalion Fund, który ma od lat wykraczające poza osiągalne dla jakiegokolwiek ludzkiego zarządzającego wyniki”.

Michał Szymański podsumował stanowisko Opozycji: „Relacja z ludźmi tworzy wartość. To nie jest truizm. Firmy odchodzą od home office i przywracają pracę w biurze – Apple, Google, Blackrock, J.P. Morgan. Wartością doradcy są długoterminowe relacje, które trudno zastąpić przez innego doradcę, a co dopiero przez maszynę. I wreszcie – wsparcie emocjonalne dla klientów, żeby nie sprzedawali w panice na dołkach i nie kupowali w euforii na górkach”.

Publiczność zadecydowała, że debatę wygrała Opozycja z wynikiem 69%, Propozycji przyznając 31% głosów.

PKO Bank Polski był jednym z partnerów XIV Kongresu EFPA Polska.