Startupy, które zmieniają polską bankowość. Raport „Startup the Bank”

E-prawnik dla klientów MŚP, cyfrowy nawigator po systemach IT dla doradców i trwały nośnik na blockchainie – to tylko niektóre z rozwiązań wdrożonych w PKO Banku Polskim przy współpracy ze startupami. Znamy ich rozwiązania, ale kim są twórcy nowoczesnych narzędzi dla bankowości? Odpowiedź znajdziecie w raporcie „Startup the Bank” przygotowanym przez zespół Let’s Fintech wspólnie z partnerami.
około min czytania

Jak wynika z ostatnich badań NBP, nakłady na rozwój innowacji w polskiej bankowości od 2016 r. rosną średniorocznie o 14,5 proc., a w 2018 r. wyniosły 1,6 mld zł. Szacuje się, że niemal 70 proc. tych rozwiązań wypracowywana jest wspólnie z zewnętrznym partnerami technologicznymi, m.in. startupami.

Startup-na-bank-logo.jpg

Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej, kim są ich założyciele, jak przebiega rozwój ich firm, kto jest ich klientem i jakie rady mają startupy dla banków, w zakresie współpracy. Odpowiedzi na te pytania zyskują na znaczeniu szczególnie teraz, w „nowej rzeczywistości”, kiedy transformacja cyfrowa wrzuciła kolejny bieg, a zwinni, technologiczni partnerzy do wdrażana innowacji są na wagę złota.

Jak wynika z przeprowadzonego na 100 firmach badania, instytucje finansowe to perspektywiczny, ale i wymagający klient dla startupów. 7 na 10 przebadanych firm współpracuje z na co dzień z branżą finansową, ale duża część ogranicza się do maksymalnie 3 klientów w branży. Wyniki pokazują, że banki bardziej niż inne branże specjalizują się w systemowym podejściu do współpracy ze startupami, budując dedykowane programy i zespoły innowacji. Akceleracja w bankowości daje 3-krotnie wyższą gwarancję podpisania umowy niż ma to miejsce w innych sektorach (gdzie lepiej sprawdza się tradycyjna sprzedaż), a bankowe zespoły ds. innowacji są kontaktem wykorzystywanym przez startupy o ponad 20 proc. częściej niż w przypadku relacji biznesowych z sektorem e-commerce czy FMCG.

Najskuteczniejszym sposobem na rozpoczęcie współpracy z bankiem jest pilotaż. Niemal 9 na 10 startupów pracujących z bankami, przeprowadziło „piloty” swoich rozwiązań. Dla 70 proc. przebadanych firm było to działanie pozwalające na podpisanie komercyjnych kontraktów. Zdaniem 40 proc. badanych, ich rozwiązania to „must have” dla sektora finansowego. Jak wynika jednak z raportu, nie trzeba być tradycyjnym fintechem, aby zostać partnerem banku. Wśród trzech najważniejszych obszarów wdrożeń znalazła się analiza danych, optymalizacja procesów wewnętrznych oraz obsługa klienta.

PKO infografika POL -grafa.jpg

Co ciekawe, jedynie dla 17 proc. firm najważniejszym benefitem ze współpracy z bankiem są kwestie finansowe. Dla zdecydowanej większości, ogromne znaczenie mają korzyści wizerunkowe czy dostęp do bazy klientów oraz informacja zwrotna od profesjonalnego partnera. Wniosek nasuwa się sam: polskie startupy w relacjach z branżą finansową są znacznie dojrzalsze niż wskazywałaby na to ich metryka.

Całość raportu dostępna jest pod adresem: www.startupthebank.com