62% Polaków marzy o nowym aucie
Badania Automarket.pl pokazują, co motywuje Polaków do zmiany samochodu. Z badania PBS, wykonanego na zlecenie Automarket.pl, wynika, że aż 62% Polaków planuje zakup pojazdu osobowego w ciągu najbliższych pięciu lat. Blisko jedna czwarta badanych zamierza to zrobić w ciągu najbliższych 2 lat, a 15% chce dokonać zakupu już w przyszłym roku. 2024-08-05Średni wiek zarejestrowanego w Polsce auta osobowego to ponad 21,5 roku. Część z nich to samochody nieużywane od lat, ale wciąż widniejące w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które zawyżają tę wartość. Po ich odliczeniu, średni wiek samochodu w Polsce wynosi 15,9 roku. To dużo, szczególnie biorąc pod uwagę, że pojazdy jeżdżące po drogach Unii Europejskiej mają średnio 12 lat.
Badania* przeprowadzone na zlecenie Automarket.pl, należącej do PKO Leasing platformy oferującej finansowanie samochodów nowych i używanych, wskazują, że aż 62% dorosłych Polaków planuje zakup samochodu w ciągu najbliższych 5 lat. Blisko dwie trzecie z nich zamierza kupić samochód używany (65%), ale młodszy niż posiadany obecnie. Dla 43% badanych głównym powodem kupna auta będzie właśnie wiek obecnie posiadanego pojazdu.
Choć samochody w Polsce są starsze, niż te w innych krajach UE, z naszych badań jasno wynika, że Polacy są gotowi na zmiany w swoich garażach. To dobra wiadomość dla całego rynku motoryzacyjnego, w tym dla platform e-commerce zajmujących się motoryzacją. Duży odsetek osób planujących zakup nowego pojazdu w najbliższej przyszłości, to szansa na dalszy dynamiczny rozwój Automarket.pl. Samochody używane sprzedawane przez naszą platformę mają średnio niewiele ponad trzy i pół roku. Oferujemy zarówno auta nowe, jak i używane. Te drugie – ze zweryfikowanym stanem prawnym, przebiegiem i stanem technicznym – mówi Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl, należącej do PKO Leasing.
Cena i bezpieczeństwo decydują o wyborze modelu
Na które aspekty zwracają uwagę przyszli kupujący? Cena okazuje się być najistotniejszym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego modelu – 82% badanych uznało ją za bardzo ważną. Co ciekawe, ten trend utrzymuje się niezależnie od tego, czy planują zakup nowego, czy używanego samochodu.
W przypadku samochodów używanych, kluczowym kryterium wyboru jest ich stan techniczny oraz pełna historia serwisowa. Aż 92% respondentów określa sprawdzony stan pojazdu za najistotniejszy. 73% z nich zwraca uwagę na zweryfikowany przebieg auta, a 1/3 potencjalnych nabywców (32%) swoją uwagę zwraca ku gwarancji, jaką objęty jest upatrzony samochód.
Istotne okazuje się być bezpieczeństwo auta, na co wskazuje 68% respondentów, taka sama liczba zwraca uwagę na koszty serwisowania samochodu. Dla przyszłych nabywców liczy się także wyposażenie pojazdu - 64% wskazań.
Co interesujące, estetyka samochodu to kwestia, która jest ważna dla mniej niż połowy kierowców – jej znaczenie deklaruje 45% badanych dla Autmarket.pl. Dane wskazują, że Polacy podchodzą do zakupów samochodowych w sposób pragmatyczny. Niezawodność i koszty utrzymania auta okazują się ważniejsze, niż trendy stylistyczne czy wygląd.
Wzrost kosztów części i usług serwisowych w ostatnich latach sprawił, że klienci szukają pojazdów pewnych i sprawdzonych pod kątem technicznym. Chcą mieć pewność, że ich nowy samochód nie będzie wymagał dużych nakładów finansowych na naprawy – zauważa Tomasz Otto z Automarket.pl. Według naszych danych ceny części do samochodów w serwisach ASO podrożały w trakcie ostatnich dwóch lat o 15-25%, a roboczogodzina pracy warsztatu nawet o 38%. Przyczyniła się do tego m.in. wysoka, przekraczająca 14% inflacja. Obecnie koszty nie rosną już szybko, ale oczywiście nie spadły do poprzednich poziomów – stwierdza Tomasz Otto z Automarket.pl.
Polacy chcą nowych samochodów, ale szukają korzystnych rozwiązań finansowych
Wg danych badania przygotowanego dla Automarket.pl, 72% Polaków ma samochód osobowy, a 62% planuje go zakupić. Posiadanie nowego auta nie musi oznaczać jednorazowego, sporego w dzisiejszych czasach wydatku. Zainteresowani zmianą samochodu mogą korzystać z różnych rodzajów finansowania, w tym wynajmu długoterminowego.
Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) w wynajmie długoterminowym znalazło się co czwarte nowe auto osobowe nabywane w 2023 roku przez firmy i przedsiębiorców w Polsce. Pod względem łącznej liczby aut, rynek wynajmu długoterminowego odnotował w 2023 roku wzrost 9% r/r. (dane PZWLP).
W przypadku Automarket.pl, w wynajmie jest obecnie udostępniane kierowcom blisko 50% samochodów. Są to zarówno pojazdy nowe, jak i używane, ale dokładnie sprawdzone pod względem technicznym i formalnym. Coraz więcej kierowców przekonuje się do tej formy użytkowania. Nie niesie ona bowiem żadnych ograniczeń w codziennym przemieszczaniu się samochodem, a ma wiele przewag nad tradycyjnym zakupem. Najistotniejszą jest to, że w sytuacji ewentualnej awarii i konieczności naprawy koszty spoczywają na firmie wynajmującej. Co również ważne – nie trzeba jednorazowo wyłożyć pełnej kwoty, by cieszyć się jazdą nowocześniejszym samochodem – zaznacza Tomasz Otto.
Badanie wykonane dla Automarket.pl wyraźnie wskazuje, że dostępność samochodu osobowego jest istotna dla Polaków w kontekście ich aktywności zawodowej. Ponad 2/3 z zainteresowanych pozyskaniem nowego auta w celu dojazdów do miejsca pracy. Nie powinno zatem dziwić, że poszukiwane głównie samochody niezawodne, sprawne, oszczędne, a w dalszej kolejności spełniającej upodobania estetyczne.
Rosnąca świadomość konsumentów oraz rozwój rynku finansowania stwarzają nowe możliwości dla branży motoryzacyjnej. Automarket.pl jako wiodąca platforma oferująca finansowanie samochodów, wspiera klientów w podejmowaniu tych ważnych decyzji.
*Badanie preferencji zakupowych dot. zakupu pojazdów. Agencja badawcza PBS Sp. z o.o. na zlecenie „Automarket”. Badanie realizowane techniką CAW.I Próba badawcza n=1 132 wywiadów w populacji internautów, kwoty na podstawowe zmienne demograficzne: płeć, wiek oraz wielkość miejscowości.