Polski Standard Płatności podaje, że w ciągu trzech miesięcy 2020 r. użytkownicy użyli BLIKA aż 78 mln razy. To prawie dwa razy więcej niż w analogicznym okresie roku 2019 i niemal tyle samo co w całym 2018 r. Najwięcej tego typu transakcji zrealizowano w internecie – było ich 57,5 mln.
BLIK – zakupowy rekordzista
W marcu najbardziej wzrosła aktywność użytkowników BLIKA w sklepach internetowych sprzedających sprzęt RTV i AGD. W tej kategorii wzrost w porównaniu z lutym to aż 270 proc. Na drugim miejscu znalazły się sklepy z chemią domową (+216 proc.). Trzecią najchętniej wybieraną kategorią są internetowe księgarnie ze wzrostem liczby transakcji o 85 proc. Zaraz za nimi uplasowały się perfumerie (+81 proc.). Pierwszą piątkę zamykają serwisy streamingowe z grami ze wzrostem liczby transakcji o 76 proc. (streaming TV wzrósł o 47 proc.)
Jestem bardzo ciekawski i lubię nowości, dlatego z BLIKA skorzystałem od razu, gdy się pojawił w aplikacji, czyli jakieś 5 lat temu – mówi Krystian, użytkownik IKO. – Od tego czasu przydał mi się setki razy. Kiedy rano robię zakupy, płacę BLIKIEM, w czasie dnia zamawiam lunch do biura – też płacę BLIKIEM, wieczorem przeglądam internet i kiedy coś mnie zainteresuje – książka, film czy gra – również z niego korzystam.
Jak płacić BLIKIEM?
Korzystając z BLIKA mamy do wyboru dwie opcje: kod BLIK lub czek BLIK. Czym się one różnią i do czego mogą się przydać?
Płatność kodem BLIK:
- Na stronie www sklepu wybieramy „Zapłać BLIKIEM”, w bankomacie – „Wypłata BLIK”, a w tradycyjnym sklepie informujemy sprzedawcę, że chcemy zapłacić BLIKIEM.
- Uruchamiamy aplikację IKO w telefonie i generujemy kod BLIK.
- Przepisujemy kod z aplikacji banku na stronę www, wpisujemy korzystając z klawiatury w bankomacie lub podajemy sprzedawcy (ze względów bezpieczeństwa w dobie koronawirusa to lepsze rozwiązanie niż wpisywanie go samemu w terminalu).
- Potwierdzamy transakcję PIN-em w aplikacji banku.
Płatność czekiem BLIK:
- Uruchamiamy aplikację IKO i logujemy się.
- Wchodzimy w „Płatności”, a następnie wybieramy „Czeki BLIK”.
- Na ekranie z listą czeków wybieramy przycisk „Utwórz czek”.
- Wypełniamy pola: wartość czeku to maksymalna kwota, jaką chcemy udostępnić w formie czeku do realizacji wypłaty gotówki z bankomatu lub zakupów.
- Określamy termin ważności czeku i opcjonalnie wpisujemy tytuł czeku. Czek będzie dostępny w aplikacji IKO bez konieczności logowania. Jeśli nie będzie potrzebny dostęp do czeku przed logowaniem się do IKO, odznaczamy pole „Zapisz offline”.
- Aby zakończyć proces, zatwierdzamy zmiany przyciskiem „Utwórz czek”. Czek automatycznie zostanie przeniesiony do listy aktualnych czeków w aplikacji.
- Wybieramy jedną z dostępnych możliwości przesłania czeku – np. w formie SMS-a.
- Wprowadzamy dane osoby, której chcemy przekazać czek BLIK, lub wybieramy jej dane z książki kontaktów i wysyłamy wiadomość. Aby odbiorca mógł wykorzystać czek BLIK, musisz przekazać mu również hasło do czeków.
- W sklepie internetowym, aby sfinalizować transakcję, podajemy 9-cyfrowy numer czek BLIK, a następnie 4-cyfrowe hasło do czeku.
BLIK – bezpieczeństwo
Warto wiedzieć, że kod potrzebny do przeprowadzenia transakcji jest generowany i zarządzany centralnie przez Polski Standard Płatności, operatora BLIKA. Jest on przypisany do użytkownika i ważny tylko przez 2 minuty. Ta usługa nie przechowuje żadnych danych użytkownika, które mogłyby zostać wykradzione.
Prośba o akceptację płatności, którą użytkownik widzi w swojej aplikacji, zawiera szczegółowe dane transakcji (co najmniej kwotę i odbiorcę płatności) – to kolejny ważny mechanizm bezpieczeństwa. Wypłaty z bankomatów, transakcje w internecie i płatności w sklepach stacjonarnych powyżej 50 zł muszą być dodatkowo potwierdzone przez użytkownika PIN-em. Nie trzeba podawać danych czy mieć bezpośredni kontakt z terminalem lub bankomatem nie jest wymagany.
Joanna Kozłowska