Ferie na stoku i… nagle kończą się pieniądze!

Sytuacja kryzysowa. Źle obliczyliśmy wydatki na zimowe wakacje i nagle zostaliśmy bez grosza. Istnieje wiele możliwości przekazania pieniędzy najbliższym. O to, jaki przelew jest najlepszy, zapytaliśmy Adriana Adamiaka – doradcę PKO Banku Polskiego z Oddziału 6 w Warszawie.
około min czytania

Co poleciłby Pan klientom w sytuacji nieplanowanego deficytu pieniędzy podczas zimowego wyjazdu?

– Najłatwiejszy i najszybszy będzie przelew na telefon. Jeśli nie znamy numeru konta odbiorcy lub nie mamy ochoty wpisywać 26 cyfr numeru rachunku bankowego, ustalamy przelew podając w aplikacji IKO numer telefonu odbiorcy. Nie musi on należeć do użytkownika aplikacji IKO– wystarczy, aby miał on dowolną aplikację bankową obsługującą międzybankowe przelewy na telefon BLIK, a jego numer został zarejestrowany w tej aplikacji jako domyślny do odbierania tego typu przelewów w bazie powiązań systemu BLIK.

Jak przelać pieniądze na numer telefonu odbiorcy?

  • Zaloguj się do aplikacji IKO i wybierz na pasku nawigacyjnym Płatności
  • Wybierz Przelew na telefon
  • Wybierz przycisk Nowy przelew na dole ekranu lub, jeśli masz zdefiniowanych odbiorców, wybierz jednego z nich
  • Wypełnij dane do przelewu podając m.in. numer telefonu odbiorcy przelewu – możesz go wybrać również z listy kontaktów na telefonie – i potwierdź zlecenie przelewu przyciskiem Dalej
  • Gotowe, przelew został zlecony.

Co zrobić kiedy odbiorca nie ma IKO ani BLIK?

– W przypadku, gdy odbiorca nie posiada aplikacji IKO ani żadnej innej obsługującej międzybankowe przelewy na telefon w systemie BLIK, możemy zdecydować, czy mimo to chcemy wysłać przelew na telefon tej osoby. Jeśli się zdecydujemy, odbiorca otrzyma SMS‑a z informacją o kwocie oczekującej na odbiór oraz z instrukcją, jak zainstalować aplikację IKO. Jeśli z jakichś powodów pieniądze nie zostaną odebrane w ciągu 7 dni od momentu wysłania, trafią one z powrotem na konto, z którego zostały wysłane. Warto wiedzieć, że możemy skorzystać z aplikacji tylko wtedy, gdy mamy konto w PKO Banku Polskim.

Ale nie tylko przelew na telefon jest ekspresowy?

– Równie szybko przyjdzie Przelew natychmiastowy, który uzupełnia ofertę przelewów standardowych i przelewów na telefon BLIK. Sprawdza się, kiedy zależy nam na błyskawicznym zasileniu konta bankowego prowadzonego w innym banku. Umożliwia on przekazanie pieniędzy w ciągu kilku sekund z banku do banku niezależnie od sesji rozliczeniowej Elixir – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok. Pamiętajmy jednak, że przelew natychmiastowy jest płatny i jest ograniczony. Przy Koncie za Zero za przelew natychmiastowy w systemie Express Elixir (limit pojedynczego przelewu to 3 tys. zł, limit dzienny – 6 tys. zł) za pośrednictwem usługi bankowości elektronicznej zapłacimy 4,99 zł.

Piotr Dunaj