Jakie zalety ma e-Tożsamość? Jak z niej korzystać?
e-Tożsamość zapewnia możliwość załatwiania przez internet spraw, które wcześniej wymagały wizyty w urzędzie. Można z niej korzystać po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej. 2020-06-02Podstawową formą załatwiania spraw administracyjnych są pisma i siłą rzeczy musimy co jakiś czas wchodzić w kontakt z pracownikami instytucji państwowych czy samorządowych. Tylko że w dobie epidemii koronawirusa nawet wysłanie listu może być ryzykowne, gdyż badania wykazują, że SARS-CoV-2 zachowuje żywotność na papierze nawet do 24 godzin.
Relacje z urzędem można na szczęście ograniczyć do formy elektronicznej. Taką możliwość daje usługa e-Tożsamość PKO Banku Polskiego. Jest ona cyfrowym odpowiednikiem dokumentu tożsamości i pozwala załatwiać online wybrane sprawy urzędowe.
Według raportu firmy konsultingowej McKinsey, na świecie z różnych form cyfrowego dokumentu tożsamości korzysta już 6,6 mld osób (na 7,6 mld wszystkich mieszkańców naszej planety). 3,4 mld z nich ma jednak dokument, którego można użyć tylko w ograniczonych formach, a 3,2 mld taki, który pozostawia po sobie cyfrowy ślad. Miliard osób nie ma żadnego cyfrowego dokumentu (choćby karty bankomatowej).
Liczba osób korzystających z identyfikacji cyfrowej wygląda na bardzo wysoką. W praktyce trudno sprowadzić ich do jednego mianownika, gdyż te formy identyfikacji są różne – od konta bankowości elektronicznej, przez zarejestrowaną kartę telefonu komórkowego, do nadajnika GPS. Eksperci McKinseya szacują, że dzięki e-tożsamości można używać ponad 100 różnego rodzaju usług – jednak obecnie daje się korzystać z niewielkiej części z nich. Dodatkowo nie ma jednego standardu posługiwania się tymi formami identyfikacji, co skutecznie utrudnia ich powszechne stosowanie jako dokumentu potwierdzającego tożsamość w internecie.
Tymczasem wypracowanie takiego standardu przyniosłoby duże korzyści gospodarcze. Raport McKinsey mówi, że komercjalizacja cyfrowych dokumentów pozwoliłaby uwolnić potencjał o wartości 3 proc. PKB w państwach Europy Zachodniej w perspektywie do 2030 r. W USA PKB z tego powodu wzrosłoby o 4 proc. W krajach rozwijających się mogłoby to być nawet 13 proc. do 2030 r. Ujednolicenie standardów korzystania z e-tożsamości pozwoliłoby dokonać oszczędności na przykład w tak prozaicznych miejscach jak utrzymywanie infolinii potrzebnych do zgłaszania zaginionych paszportów czy kart bankomatowych.
W Polsce jako pierwszy usługę e-Tożsamość wprowadził PKO Bank Polski. Jej aktywacja jest bardzo prosta. Wystarczy zalogować się do serwisu bankowości elektronicznej, a następnie przejść do zakładki e-Urząd. Zgoda o korzystanie z niej jest właściwie automatyczna – wystarczy o nią wystąpić. Następnie uzyskuje się dostęp do platformy, za pomocą której można korzystać z usług administracyjnych jak korespondencja z urzędami państwowymi, zgłaszanie narodzin dziecka, składanie wniosków o wydanie dowodu osobistego, itp. Docelowo e-Tożsamość – w miarę jak stanie się bardziej powszechna – pozwoli zastąpić stosowany obecnie do kontaktów z urzędami państwowymi Profil Zaufany.
Jan Widzynek