Nowość! Kup w IKO bilet komunikacji miejskiej
Teraz wygodnie i bez zbędnych „przystanków” możemy kupić bilet komunikacji miejskiej w aplikacji IKO. Zrobimy to w autobusie, w metrze lub w tramwaju. Nie potrzebujemy automatu na bilety ani pomocy kierowcy. O nowej funkcji w IKO rozmawiamy z Adamem Kruszewskim z Zespołu Bankowości Mobilnej w Departamencie Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim. 2019-08-07Możliwość kupowania biletów komunikacji miejskiej w telefonie to super udogodnienie dla pasażerów. Kto i gdzie może z niej korzystać? Czy docelowo obejmie całą Polskę?
Każdy, kto korzysta z aplikacji IKO, a mamy już 3,7 mln aktywnych aplikacji, może kupić w niej bilet komunikacji miejskiej. Dzięki temu, że podpisaliśmy umowę z firmą moBiLET, usługa jest dostępna w większości średnich i dużych miast w Polsce. Sami jesteśmy pasażerami komunikacji miejskiej, co bardzo motywowało nas do dostarczenia najlepszego rozwiązania.
Jak uruchomiać taką funkcję w IKO?
Jest ona dostępna od razu po wejściu w menu aplikacji. Klienci, którzy już mają IKO, skorzystają z usługi po aktualizacji aplikacji do najnowszej wersji. Natomiast osoby, które ściągną IKO po raz pierwszy, będą mogły z miejsca z niej korzystać.
Bilety różnią się czasem przejazdu i ceną w zależności do miasta. Jak aplikacja sobie z tym poradzi?
W IKO dostępna jest pełna oferta danego przewoźnika w zakresie biletów jednorazowych i czasowych. Kupimy dokładnie to, co dostaniemy również w kiosku lub automacie biletowym w danym mieście. Nie ma problemu, czy dziś jesteśmy w Warszawie, a jutro w Krakowie. Jeśli wyrazimy na to zgodę, aplikacja sprawdzi, gdzie jesteśmy i zaproponuje bilety, obowiązujące w konkretnej lokalizacji.
Czy system aplikacji IKO jest przyjazny dla użytkownika?
Zawsze najważniejsze są dla nas opinie naszych użytkowników. Tworząc nowe funkcje, zawsze je wcześniej badamy. W przypadku biletów użytkownikom podobały powiadomienia push informujących o zbliżającym się końcu ważności biletu czy też możliwość przedłużenia jego ważności i otrzymywanie ofert dostosowanych do lokalizacji. Pamiętajmy, że zakup biletu to tzw. mikro-moment naszej codzienności, której nie chcemy czy też nie możemy poświęcać zbyt dużo czasu, kupując je w pośpiechu po wejściu do autobusu czy tramwaju. Zatem to, że aplikacja sama rozpozna miasto i zaproponuje dopasowane oferty, jest ogromnym ułatwieniem.
Sekcja biletów ma trzy zakładki – co oferuje każda z nich?
„Moje bilety” to miejsce na bilety aktywne, czyli te, które obowiązują w czasie danego przejazdu. Druga zakładka to „Ulubione”, gdzie widzimy najczęściej kupowane bilety. Zaprojektowaliśmy to miejsce, żeby ułatwić użytkownikom szybki powrót do tego, z czego korzystają najczęściej. Żeby dodać bilety do Ulubionych, wystarczy zaznaczyć gwiazdkę. Trzecia zakładka, Archiwum, zawiera wszystkie kupione historycznie bilety.
W aplikacji podczas zakupu widzimy pasek czasu. Czy musimy wykonać transakcje w jakimś okresie?
Restrykcje czasowe wynikają z umów z przewoźnikami. Łatwo można sobie wyobrazić scenariusz, w którym ktoś nie kupuje biletu tylko czeka na sfinalizowanie zakupu do chwili, kiedy zauważy kontrolera. Dlatego opcja czekania w niektórych przypadkach jest utrudniona lub niemożliwa. Oczywiście tych zabezpieczeń jest więcej. Jeśli nie kupimy biletu w czasie 20 sekund, mamy potem czas karencji i przez 5 minut nie możemy skorzystać z systemu. Świadome zrezygnowanie z kupna biletu nie uruchomi tego procesu, ale jeśli system wykryje, że „gramy na zwłokę” wtedy zostaniemy na ten czas zablokowani.
Co w przypadku kontroli biletów? Oraz czy funkcja zadziała w trybie offline?
Tak, to był jeden z naszych celów. Pasażer nie musi logować się do aplikacji, żeby zobaczyć i pokazać kupione bilety. Dajemy możliwość wyciągnięcia opcji biletów na ekran startowy aplikacji. W przypadku kontroli wystarczy pokazać bilet z tego poziomu i gotowe.
Czy funkcja Biletów w IKO będzie jeszcze rozwijana?
Nasze rozwiązanie zostało zaprojektowane tak, aby łatwo i szybko je poszerzać. Nie wykluczone, że wkrótce pojawimy się w innych miastach. Chcemy również oferować bilety na inne środki transportu np. pociągi.
Rozmawiał Piotr Dunaj