Płać mniej w banku

W ostatnich latach widzimy rosnącą rolę i popularność bankowości internetowej. Proste czynności wolimy wykonać za pomocą kanałów samoobsługowych niż poświęcać czas na wizyty w oddziale. W ten sposób nie tylko załatwimy sprawę szybko za pośrednictwem smartfona, czy laptopa, ale często możemy zaoszczędzić również pieniądze.
około min czytania

Jak bankować za darmo? Samodzielnie ze smartfonem

Od 1 czerwca PKO Bank Polski upraszcza taryfę prowizji i opłat dla klientów - zmianie ulegną m.in. niektóre z kont.

Przykładowo:  PKO Konto dla Młodych będzie oferowane klientom od 13 do 26 roku życia (do tej pory dla tej grupy wiekowej przewidziane były dwa odrębne rachunki: PKO Konto Pierwsze i właśnie PKO Konto dla Młodych).

Będzie też tylko jedno PKO Konto za Zero (zamiast kilku jego wersji, jak obecnie) – z aktualnej oferty banku, zastąpi również inne konta: PKO Konto Rodzica, PKO Konto Pogodne, Konto Spektrum Adm., Konto Ulubione Adm. oraz Konto Codzienne Adm. Dzięki zmniejszeniu liczby kont oferta jest bardziej przejrzysta. Bank ujednolici też opłaty za korzystanie z kont, kart i innych produktów – warto wiedzieć, że większości tych opłat w prosty sposób można uniknąć. Szczegółowe informacje znajdują się tutaj. Są tam również proste wskazówki, jak płacić mniej za korzystanie z kont, kart i innych usług.

Przykładowo:

  • dla klientów PKO Banku Polskiego wpłaty i wypłaty z urządzeń należących do banku są darmowe. Sieć urządzeń należących do banku to prawie 3 tys. bankomatów i ponad 1,3 tys. urządzeń z funkcją wpłaty. Korzystając z tych rozwiązań klienci nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów związanych np. z prowizją. Należy podkreślić, że w przypadku większości kont PKO Banku Polskiego wypłaty BLIKIEM nawet z obcych bankomatów są darmowe. Informacje o dostępnych urządzeniach z łatwością możemy sprawdzić na stronie banku, jak również w aplikacji IKO;
  • właściciele PKO Konta dla Młodych nie poniosą opłaty za obsługę karty debetowej pod warunkiem wykonania 2 transakcji kartą lub BLIKIEM, na dowolną kwotę. Sam rachunek jest darmowy, podobnie jak wypłaty i wpłaty gotówki ze wszystkich bankomatów PKO w kraju i wypłaty we wszystkich bankomatach na całym świecie;
  • osoby korzystające z bezwarunkowo bezpłatnego PKO Konta za Zero powinni wykonać 5 transakcji miesięcznie kartą lub BLIKIEM, na dowolną kwotę, aby nie ponieść opłaty za obsługę karty płatniczej;
  • klienci banku w prosty i wygodny sposób zlecą przelew z ulubionego urządzenia: telefonu, tableta czy komputera za pośrednictwem serwisu transakcyjnego iPKO lub aplikacji mobilnej IKO. Dzięki aplikacji możemy także zrobić przelew na telefon. Zarówno w iPKO, jak i IKO ustawimy zlecenie stałe, zmienne, czy polecenie zapłaty. Jeżeli chcemy szybko opłacić fakturę, a nie mamy czasu na przepisywanie danych do przelewu, wystarczy zrobić jej zdjęcie, a aplikacja mobilna rozpozna tekst i uzupełni dane za nas;
  • podobna sytuacja dotyczy Przejrzystej karty Kredytowej – aby uniknąć opłaty należy zrobić średnio miesięcznie transakcje na 600 zł lub więcej (w skali roku to 7 200 zł).

Mimo wszystko potrzebna pomoc

Bank systematycznie cyfryzuje większość produktów i usług, inwestuje również  w unowocześnianie placówek, w tym hybrydowym, czyli także cyfrowym, modelu obsługi. Dlatego w oddziałach, które w ostatnim czasie przeszły modernizację lub zostały przeniesione do innych, dogodniejszych lokalizacji ustawiane są internetowe stanowiska samoobsługowe. Na takich stanowiskach klient może zalogować się do bankowości internetowej (czyli iPKO) i np. sprawdzić historię rachunku czy zlecić przelew – w razie potrzeby w asyście pracownika banku. Jeśli ktoś chciałby skorzystać z cyfrowej bankowości, ale dotychczas bał się zapytać o szczegóły to doradcy na miejscu dokładnie wyjaśnią „jak to się robi”, czyli np. jak łatwo i wygodnie korzystać z aplikacji mobilnej IKO, czyli bankowości w telefonie albo jak nie dać się oszukać cyberprzestępcom. 

Od 2021 roku bank wprowadził możliwość umawiania spotkań z doradcą zdalnie (w formie telefonicznej i wideorozmowy) lub w oddziale poprzez stronę pkobp.pl. Od maja 2022 r., w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez klientów, można umówić takie spotkanie również w serwisie iPKO. Klienci w oddziałach nadal chętnie korzystają ze wsparcia doradców kiedy zakładają konta, biorą pożyczki gotówkowe, kupują ubezpieczenia samochodów i nieruchomości oraz zamawiają karty kredytowe. Przychodzą także do placówek banku by załatwić sprawy spadkowe, zastrzec zgubioną lub skradzioną kartę, dopisać współwłaściciela lub pełnomocnika do swojego konta; stacjonarnie otwierają też konta dla dzieci (PKO Konto Dziecka lub PKO Konto dla Młodych). Także biorąc kredyt hipoteczny klienci przychodzą do oddziałów po wsparcie doświadczonego doradcy, który profesjonalnie i przystępnie wyjaśnia wszelkie szczegóły i ułatwia klientowi przejście przez proces brania takiego kredytu.

Obecnie w bankowości internetowej iPKO można łatwo sprawdzić szczegóły opłat i prowizji za niektóre z kont i kart z naszej oferty. Dzięki temu klient ma szybki dostęp do informacji, które transakcje są darmowe, a za które trzeba zapłacić. Te informacje łatwo znaleźć w sekcji „opłaty”: wystarczy kliknąć „sprawdź szczegóły” lub „wybrane opłaty i prowizje”. Bank pracuje nad rozszerzeniem tych informacji tak, aby klienci mieli dostęp do informacji o opłatach dla większej liczby produktów, z których korzystają.

Po więcej porad zachęcamy do obserwowania profilu PKO Banku Polskiego w mediach społecznościowych i hasztagu #SamodzielneBankowanie.

Online i mobilnie. Czyli jak?

Czasy, w których aby zlecić przelew czy zapłacić rachunek należało udać się do najbliższej bankowej placówki dawno już minęły. Obecnie ponad 90 proc. klientów PKO Banku Polskiego ma dostęp do serwisu internetowego iPKO, a liczba spraw bankowych, które szybko i wygodnie załatwimy bez wychodzenia z domu stale rośnie.

Co załatwimy w kanałach zdalnych?

Za pomocą iPKO:

Wybrane czynności, w których pomoże nam IKO:
  • zrobimy przelew;
  • sprawdzimy saldo;
  • zamówimy kartę debetową;
  • wymienimy walutę w kantorze internetowym;
  • doładujemy telefon;
  • kupimy bilet na mecz oraz kartę podarunkową (np. doładowującą PlayStation czy Spotify!);
  • otworzymy dziecku konto;
  • podejrzymy nasze rachunki z innych banków;
  • ubezpieczymy mieszkanie;
  • zastrzeżemy kartę, jeśli nam zaginie;
  • złożymy wniosek o 500+, Dobry Start, dofinansowanie pobytu w żłobku dla naszego dziecka;
  • zalogujemy się do PUE ZUS;
  • zarządzamy kartą kredytową.
  • zrobimy przelew (również na numer telefonu);
  • kupimy bilet na przejazd komunikacją miejską;
  • zapłacimy za parkowanie;
  • zapłacimy za przejazd płatnymi odcinkami autostrad;
  • podepniemy sobie konta z innych banków, dzięki czemu będziemy mieć dostęp do naszych finansów w jednym miejscu;
  • zarządzamy kartą kredytową.

Nowoczesne  płatności

Karta płatnicza, BLIK, płatność zbliżeniowa telefonem, Apple Pay, Google Pay, a na zegarkach Garmin Pay i SwatchPay!. To niektóre możliwości, dzięki którym w wygodny i szybki sposób zapłacimy za zakupy stacjonarne lub internetowe, a środki od razu trafiają na konto odbiorcy. Telefon (albo zegarek) mamy przy sobie zawsze, a portfel i gotówkę niekoniecznie. W swoim smartfonie mamy obecnie i dokumenty, i aplikacje, które w szybki sposób sprawdzą, o której mamy najbliższy autobus, czy też sklepy internetowe, w których kupimy dosłownie wszystko. Z usługami bankowymi jest podobnie. Przykładowo zbliżeniowo BLIKIEM zapłacimy we wszystkich terminalach płatniczych w Polsce i co najważniejsze: płatności te są bezpłatne, a transakcja jest bezpieczna (sami decydujemy, czy przed każdą płatnością odblokujemy ekran dotykiem palca czy PIN-em).

Jak być eko z bankiem?

Dlaczego warto zamienić tradycyjne dokumenty papierowe na wygodne rozwiązanie elektroniczne? Po pierwsze, jest to bezpieczne i szybkie rozwiązanie. Nasze dokumenty są widoczne po zalogowaniu do aplikacji IKO, serwisu transakcyjnego iPKO lub w mailu. Po drugie,  jest proste: Wystarczy kilka kliknięć w IKO lub iPKO. Po trzecie i dla wielu najważniejsze – dokumenty przysyłane elektronicznie to sposób na oszczędzenie papieru i zmniejszenia wycinki drzew, czyli jesteśmy bardziej ekologiczni.

Aby zacząć odbierać wyciągi elektronicznie wystarczy po zalogowaniu w serwisie transakcyjnym iPKO wybrać „Moje produkty”, a następnie „konta”. Wybieramy konto, które nas interesuje i przechodzimy do zakładki „Szczegóły”. Na dole strony w sekcji „Wyciągi” należy zaznaczyć „Zmień na elektroniczne” i gotowe. W podobny sposób zmienimy formę korespondencji na elektroniczną w aplikacji mobilnej IKO, jeśli w iPKO mamy podany nasz aktualny numer telefonu i adres e-mail i wyrazić zgodę na marketing elektroniczny.

W podobny sposób możemy odbierać zestawienia transakcji karty kredytowej na e-mail, zamienić papierowe listy o kredycie hipotecznym, o swoich funduszach inwestycyjnych i lokatach strukturyzowanych, o pożyczce lub kredycie gotówkowym na e-mail.

Małgorzata Witkowska
starszy specjalista w PKO Banku Polskim