Trzy nowości w aplikacji IKO

Oznaczanie odbiorców przelewów BLIK w kontaktach w telefonie, potwierdzanie części operacji bankowych odciskiem palca lub skanem twarzy oraz kasowanie biletów w aplikacji kodem QR. Tak wyglądają nowe funkcje w IKO, dzięki którym aplikacja staje się jeszcze bardziej przyjazna w użytkowaniu.
około min czytania

Najnowsze zmiany w IKO są kolejnymi ułatwiającymi bankowanie, a także wpływającymi na codzienną wygodę.

Bilety warszawskiej komunikacji kasowane kodem QR

Od 2 kwietnia bilety warszawskiej komunikacji miejskiej, kupowane za pośrednictwem aplikacji, nie są od razu aktywne. Należy je skasować z pomocą kodu QR po wejściu do autobusu lub tramwaju albo przed przekroczeniem bramek w metrze. Dopiero wtedy stają się ważne.

Kody QR można znaleźć w górnej części pojazdu, naprzeciwko drzwi wejściowych, a w metrze – przed bramkami biletowymi oraz przy windach. Według ZTM da się je zeskanować nawet z odległości 2-3 m. Tę czynność pasażer musi wykonać od razu po wejściu do autobusu lub tramwaju, a w przypadku przejazdu metrem – przed przekroczeniem linii bramek lub przed wejściem do windy.

Użytkownicy aplikacji IKO nie muszą instalować dodatkowego skanera kodów QR. Wystarczy wybrać opcję „Skasuj bilet” (jest na ekranie potwierdzającym zakup nowego biletu lub w Szczegółach wcześniej kupionego biletu), by zostać przekierowanym do czytnika kodów QR w IKO. Następnie należy skierować aparat telefonu na kod QR i poczekać na ekran z potwierdzeniem skasowania. Bilet czasowy da się przedłużyć w trakcie jazdy, bez ponownego kasowania, czyli skanowania kodu QR – wystarczy wybrać „Przedłuż ważność biletu”. Nowością jest też możliwość zakupu w IKO dowolnej liczby biletów na zapas.

Od chwili startu usługi do końca 2020 r. użytkownicy IKO w sumie kupili 6,3 mln biletów komunikacyjnych, z czego prawie jedna czwarta przypada na Warszawę.

Oznaczenie odbiorców przelewów BLIK

IKOBLIK 1.jpg

Przelewy na numer telefonu odbiorcy są darmowe i trafiają od razu na konto – to wygodny sposób na rozliczanie np. wspólnych zakupów, wyjścia do restauracji lub składki na prezent. Teraz jest to jeszcze prostsze dzięki logo BLIK przy nazwiskach w kontaktach w telefonie.

Jak włączyć lub wyłączyć oznaczanie odbiorców BLIK? Należy rozwinąć swój profil w aplikacji i wejść w Ustawienia, następnie w Ustawienia BLIK i włączyć funkcję „Oznacz odbiorców przelewów BLIK”. Dzięki temu na liście kontaktów pojawi się logo BLIKA przy osobach, które odbierają przelewy na telefon w ramach tego systemu płatności. Dane o oznaczeniu osób są przetwarzane przez PKO Bank Polski tylko w momencie realizacji usługi, bank nie ma dostępu do listy kontaktów użytkownika IKO.

Dzienny limit przelewów na telefon BLIK w aplikacji IKO to 1000 zł, a jednorazowo można przesłać maksymalnie 500 zł. W 2020 r. użytkownicy IKO zrealizowali 12,3 mln przelewów na telefon.

Autoryzacja operacji biometrią

IKOBIO 2.png

Korzystając z mobilnej autoryzacji w IKO i mając włączone funkcje biometryczne, można teraz potwierdzać część operacji bankowych biometrią, np. odciskiem palca lub skanem twarzy. Wcześniej należało w tym celu dokonać potwierdzenia poprzez kliknięcie przycisku w powiadomieniu push lub w aplikacji albo podając kod PIN. Teraz można włączyć potwierdzanie biometrią – wystarczy w IKO rozwinąć swój profil, wejść w Ustawienia, następnie w Biometria oraz Logowanie i autoryzacja, po czym kliknąć „Autoryzacja operacji biometrią”.

Jeżeli w czasie potwierdzania operacji potwierdzenie biometrią nie zadziała, aplikacja poprosi o autoryzację kodem PIN. Po włączeniu autoryzacji biometrycznej, część operacji, które dotychczas były potwierdzane jedynie przyciskiem „Potwierdź” (bez PIN) w powiadomieniu push lub na ekranie, nadal będzie zatwierdzana w ten sposób.

IKO ciągle się rozwija

– Stale i konsekwentnie rozwijamy mobilną bankowość PKO Banku Polskiego, dostosowując naszą ofertę do rosnących potrzeb i wymagań klientów. Budujemy ekosystem cyfrowych usług dostępnych w smartfonie, tworząc przyszłą platformę instytucji technologicznej z licencją bankową. Zwłaszcza teraz w dobie pandemii mobilna bankowość i cyfrowe usługi ułatwiają użytkownikom IKO bezpieczne funkcjonowanie i pomagają zachować dystans społeczny – podkreśla Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.

Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. Liczba aktywnych aplikacji IKO na koniec 3 kwartału 2021 r. wyniosła 5,4 mln. W ubiegłym roku użytkownicy logowali się do niej rekordowe (w skali roku) ponad 1 mld 150 mln razy, co w porównaniu z rokiem 2019 oznacza wzrost o 47 proc. Liczba interakcji klientów w aplikacji IKO wyniosła w 2020 roku 3,8 mld i jest to wzrost o 46 proc. (plus 1,2 mld interakcji) w porównaniu rokiem 2019.

W ostatnim czasie w aplikacji pojawiła się możliwość płacenia za autostrady, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, otwieranie konta „na selfie” dla klientów indywidualnych, złożenia wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG oraz opcja zmiany konta na inny typ.

Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z innych banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach open banking).

Klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili IKO już ponad 600 tys. ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek. Aplikacja IKO jest więc nie tylko aktywnie używana przez klientów, ale i bardzo dobrze przez nich oceniana.

Zwyciężyła w kategorii Nagroda Specjalna Internautów w 10. edycji konkursu Mobile Trends Awards, zbierając ponad 17 tys. wskazań. Użytkownicy IKO docenili m.in. innowacyjność, przyjazne rozwiązania oraz dynamiczny rozwój. Asystent głosowy IKO znalazł się w Top 3 konkursu „Bankowa Innowacja Roku 2021” magazynu „Forbes”. PKO Bank Polski zajął 1. pierwsze miejsce w rankingu Finnoscore i został europejskim liderem cyfrowej bankowości oraz został sklasyfikowany jako szósty najbardziej zaawansowany cyfrowo bank w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) według Bain&Company.