Wrzuć bieg na online i kup auto przez internet

Po gwałtownym spadku wywołanym epidemią koronawirusa, na rynku samochodów osobowych nastroje konsumenckie szybko się poprawiają. Długoterminowe perspektywy pozostają korzystne. Dlatego czas pomyśleć o aucie. Może kupić je online?
około min czytania

Według danych Eurostatu w 2018 r. na 1000 mieszkańców Polski przypadało 617 samochodów, co dawało nam 5. miejsce w rankingu najbardziej zmotoryzowanych krajów UE, za Luksemburgiem, Włochami, Cyprem i Finlandią.

Średni wiek pojazdu osobowego w Polsce w 2019 r. (według ACEA) wyniósł 13,9 roku. To dużo. Struktura wiekowa samochodów osobowych według Eurostatu z 2018 r. pokazuje, że spośród wszystkich krajów UE u nas jest najwyższy odsetek pojazdów ponad 20-letnich. Samochody te stanowiły aż 36,5 proc. wszystkich zarejestrowanych aut osobowych w naszym kraju.

Europejski rynek samochodowy

Z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA dotyczącego wpływu epidemii na europejski przemysł motoryzacyjny wynika, że do 1 czerwca łączne straty produkcyjne w UE sięgnęły 2,45 mln pojazdów silnikowych, czyli około 10 proc. produkcji z 2019 r. Ta liczba obejmuje auta osobowe, ciężarówki, samochody dostawcze, autobusy i autokary.

Tak drastyczne wyhamowanie produkcji uderza również w firmy produkujące części i komponenty dla fabryk samochodów. W tym sektorze Polska należy do największych europejskich dostawców.

Kryzys związany z COVID-19 negatywnie wpłynął nie tylko na zainteresowanie zwykłych kupujących, ale również na popyt na samochody zgłaszany przez osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Sprzedaż samochodów w Polsce

Sprzedaż aut używanych była znacznie bardziej odporna na kryzys związany z COVID-19. Liczba rejestracji pojazdów używanych spadła w kwietniu o 37 proc. r/r, podczas gdy liczba rejestracji samochodów nowych aż o 82,3 proc. Na rynku motoryzacyjnym można jednak zaobserwować wzrost sprzedaży aut używanych oraz nasilenie zainteresowania zakupami przez internet.

W maju rejestracji pojazdów używanych przybyło o 6,5 proc., podczas gdy poziom rejestracji nowych samochodów pozostawał o 74,1 proc. niższy r/r. Należy spodziewać się, że wraz z prognozowanym silnym wzrostem polskiej gospodarki oraz poprawą nastrojów konsumenckich, zainteresowanie pojazdami nowymi będzie stopniowo wzrastać. Co więcej, wzrostowi sprzedaży nowych samochodów będzie sprzyjała coraz bogatsza oferta finansowania zakupów droższych pojazdów.

Potencjał polskiego rynku sprzedaży samochodów odzwierciedla tzw. indeks chłonności, czyli liczba pojazdów zarejestrowanych w ciągu roku na 1000 mieszkańców. W kwietniu 2020 wyniósł on w Polsce zaledwie 32 sztuki. Przed naszym krajem klasyfikowane są m.in. inne państwa z regionu, jak Litwa (z 33 zarejestrowanymi samochodami na 1000 mieszkańców), Słowacja (41), Estonia (46) i Czechy (59). Niski poziom wskaźnika na tle innych krajów europejskich, a w szczególności krajów Europy Środkowo-Wschodniej, oznacza, że możliwości wzrostu rynku sprzedaży samochodów w Polsce są wciąż duże.

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce

Dostępność nowych samochodów powoduje, że klienci zwracają większą uwagę na auta używane, przede wszystkim młode i z niskim przebiegiem, ale również na dostępne od ręki nowe samochody. Akcja #zostanwdomu spowodowała wzrost zakupów aut w sieci, a najbliższe miesiące mogą przynieść zwiększenie udziału sprzedaży tą drogą – wynika z raportu o branży samochodowej opracowanego przez analityków PKO Banku Polskiego. Zresztą branża sprzedawców samochodów coraz śmielej sięga po kanały sprzedaży online.

Automarket w internecie – COVID-19 zmienia branżę samochodową

W krajach UE sprzedaż samochodów online stanowi średnio ok. 4 proc. całego zbytu. W Polsce rynek ten także dopiero się rozpędza. Warto jednak zaznaczyć, że epidemia COVID-19 spopularyzowała sprzedaż internetową wszystkich kategorii produktów i należy spodziewać się, że internetowy kanał sprzedaży pojazdów również będzie cieszył się coraz większym powodzeniem.

Warto więc skorzystać z nowej propozycji PKO Banku Polskiego, czyli Automarketu. Tu bez trudu wybierzemy coś dla siebie.

Wśród zalet takiego rozwiązania są m.in. bezpieczeństwo zakupu (szeroki audyt ekspercki, zabezpieczenie dla kupującego np. gwarancja, możliwość zwrotu pojazdu przy zakupie online), wygoda i oszczędność czasu (system kategorii i filtrowania pozwala wygodnie zapoznać się z ofertą, o dowolnej porze) oraz kompleksowość oferty (różne formy finansowania, ubezpieczenie).

Istotnym walorem sprzedaży online jest brak konieczności sprawdzania stanu technicznego auta na własną rękę przez kupującego. Przy zakupie pojazdu klient często nie jest w stanie samodzielnie zweryfikować stanu technicznego pojazdu. W Automarkecie wszystko ma już gotowe.

Opracował
Bartosz Piotrowski