#zostanwdomu. e-Tożsamość pozwoli Ci załatwić sprawy urzędowe przez internet

Kiedyś bez tradycyjnego dowodu niewiele się dało zrobić. Dziś są już rozwiązania, dzięki którym załatwimy urzędowe sprawy bez tego dokumentu. Wyróbmy sobie e-Tożsamość – podpis kwalifikowany, a dostaniemy prawo wstępu do administracji online.
około min czytania

e-Tożsamość to bezpłatny, cyfrowy odpowiednik dokumentu tożsamości wydany przez Bank. Można z nią korzystać z usług online, które wymagają potwierdzenia danych użytkownika. Jest też jednym ze sposobów uzyskania Profilu zaufanego, dającego dostęp do usług e-administracji przez internet. e-Tożsamość składa się z danych, które potwierdzają, że my to… my.

Podpis elektroniczny i wszystko potwierdzone

W praktyce oznacza to, że klienci PKO Banku Polskiego mogą korzystać z elektronicznych serwisów administracji publicznej logując się tym samym loginem i hasłem, którego używają w bankowości elektronicznej.

Jak uzyskać podpis kwalifikowany? Zrobimy to w serwisie iPKO. Wystarczy mieć do niego dostęp. e-Tożsamość znajdziemy w sekcji e-Urząd, gdzie podajemy potrzebne dane. Wszystko potwierdzamy narzędziem autoryzacyjnym.

Decydując się na elektroniczny podpis będziemy mieli:

  • jeden login i hasło do wielu usług online, np. operatorów telefonii komórkowej, przychodni zdrowia itp.;
  • potwierdzimy bezpiecznie swoją tożsamość u dostawcy usług za pośrednictwem banku;
  • otrzymamy zdalny dostęp do usług, które do tej pory wymagały osobistej wizyty u dostawcy.

Udokumentowane zalety

W tej chwili e-Tożsamość pomoże nam w załatwieniu kilkunastu spraw bez kontaktu z doradcą. Upraszcza dzięki temu życie, zwiększając wygodę i bezpieczeństwo.

Elektroniczna tożsamość pomoże nam z:

  • zaświadczeniem o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości;
  • narodzinami dziecka;
  • odpisywaniem dokumentów przekazywanych online do urzędów;
  • obowiązkiem meldunkowym;
  • dowodem osobistym i danymi osobowymi (m.in. składanie wniosku, zgłaszanie utraty lub zniszczenia dowodu);
  • odpisem aktów z Urzędu Stanu Cywilnego z opłatami online;
  • Internetowym Kontem Pacjenta (IKP) (dostęp do informacji o leczeniu);
  • szukaniem pracy (zgłoszenie do Urzędu Pracy);
  • zaświadczeniem o niekaralności;
  • działalnością gospodarczą (rejestracja działalności w serwisie CEIDG).

Podpis kwalifikowany mSzafir

Podpisywać dokumenty bez konieczności wychodzenia z domu pozwoli nam mSzafir – który umożliwia prowadzenie spraw prywatnych, biznesowych i urzędowych z wykorzystaniem internetu. A wszystko dzięki technologii chmurowej. Teraz podpisy można składać na komputerze, tablecie lub smartfonie, niezależnie od miejsca, w którym przebywamy czy od pory dnia.

Podpis kupimy w sklepie internetowym mSzafir. Wystarczy potwierdzić swoje dane za pomocą bankowej identyfikacji klienta e-Tożsamość. Klienci PKO Banku Polskiego, którzy korzystają z bankowości elektronicznej, sami utworzą ją w iPKO. Najpierw trzeba jednak pobrać certyfikat kwalifikowany i aktywować go w aplikacji mobilnej mSzafir. Następnie należy zalogować się i wybrać dokumenty do podpisu. Cały proces odbywa się bez podpisywania papierowych czy elektronicznych umów.

e-Tożsamość pozwali nam na jeszcze jedno – korzystanie z usługi mojeID. Jest to bezpieczne narzędzie potwierdzania tożsamości online w usługach komercyjnych i publicznych. Umożliwia realizację wszelkich formalności, które dotychczas wymagały osobistego uwierzytelnienia danych drogą elektroniczną. Dzięki mojeID nie trzeba udawać się np. do urzędu, ubezpieczyciela, dostawcy energii, placówki medycznej czy firmy telekomunikacyjnej, by sfinalizować umowę lub podpisać dokumenty.

Bartosz Piotrowski