Dane pokazują jednoznacznie, że handel z roku na rok z coraz większą siłą przenosi się do sieci. Według raportu „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska” przygotowanego przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej odsetek kupujących przez internet wyniósł 62 proc. i był wyższy o 6 p.p. niż rok wcześniej.
Przejdź do kasy
Bank od dawna jest przygotowany do działań online – mówi Mariusz Krasuski, doradca z Oddziału 1 PKO Banku Polskiego w Łukowie. – Dziś w dobie epidemii, okazuje się to niezwykle pomocne. Miłośnicy aplikacji mobilnych mają IKO, a korzystający z komputerów serwis iPKO. Dają one wiele możliwości przelewów i płatności. Zapłacimy dzięki nim chociażby BLIKIEM, telefonem albo tradycyjnie kartą.
Co w takim razie wybrać? Wszystko zależy od tego z jakiego narzędzia korzystamy i jakie możliwości daje nam sklep internetowy. Do wyboru są:
- Przelew zewnętrzny możemy zlecić na kilka sposobów, np. z zakładki „Przelew do odbiorcy” na znajdującej się na stronie głównej serwisu iPKO. Wystarczy wybrać adresata z listy przelewów zdefiniowanych, wskazać rachunek, z którego ma być robiony przelew, wpisać kwotę i kliknąć „dalej”. Potem określamy tytuł przelewu i potwierdzamy specjalnym kodem – zależnie od narzędzia autoryzacji, z którego korzystamy, np. SMS-em.
- Kolejną praktyczną opcją jest płatność kartą bankową. Jest ona dodawana do każdego konta. Podczas transakcji wprowadzamy dane: imię i nazwisko posiadacza karty, numer karty, datę ważności karty (MM/RR) oraz kod CVC/CVV (3 cyfry kodu weryfikacyjnego wydrukowane na odwrocie karty płatniczej). Pamiętajmy, że w niektórych sklepach potrzebna będzie dodatkowa weryfikacja 3D-Secure oraz może pojawić się prośba o adres e-mail do przesłania potwierdzenia operacji.
- Wiele sklepów internetowych udostępnia także możliwość płacenia kodem BLIK lub czekiem BLIK. Do wyboru są dwa sposoby: po wybraniu metody „Płacę z iPKO” i po wybraniu opcji płatności oznaczonej logo BLIK. Środki pobierane są z naszego rachunku lub z karty kredytowej – sami to wybieramy. Płatność zawsze potwierdzamy aktualnym 6‑cyfrowym kodem BLIK.
Bankowość świetnie dostosowała się do internetowej rzeczywistości – komentuje Anna Śliwakowska ze Skierniewic, która jest posiadaczką aplikacji IKO. – Dzięki niej to, co kiedyś wydawało się niemożliwe, czyli kupowanie z domu, jest obecnie czymś normalnym. Nie muszę wychodzić z dzieckiem do sklepu. Teraz pokazuję synowi coś w internecie i jeśli mu się to podoba – kupuję.
Zgłoś, gdy coś jest nie tak
Zanim zaczniemy kupować, pamiętajmy o zasadach bezpieczeństwa. Chodzi przede wszystkim o zachowanie czujności:
- kupujmy tylko od sprawdzonych dostawców i weryfikujmy ich wiarygodność,
- nie dajmy się ponieść emocjom – jeśli jakaś oferta wygląda zbyt pięknie, to prawdopodobnie nie jest prawdziwa,
- regularnie sprawdzajmy stan swojego konta – pozwoli to szybko wychwycić wszelkie nieprawidłowości i podejrzane operacje (jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, niezwłocznie skontaktuj się z bankiem).
- zgłaszajmy podejrzenia oszustwa – cyberataki i wszelkie tego typy zdarzenia zgłaszajmy do swojego banku i CERT Polska – Zgłoszenia do CSIRT NASK.
Bartosz Piotrowski