3 miliony cyberataków dziennie – jak nie dać się oszukać?

69 proc. firm w Polsce odnotowało w 2021 r. przynajmniej jeden cyberatak - wynika z badania KPMG. Na świecie dochodzi aż do 3 milionów ataków dziennie. Cyberbezpieczeństwo to temat ważny dla PKO Banku Polskiego, który edukuje swoich klientów podczas spotkań dotyczących bezpieczeństwa w sieci.
około min czytania

Zagrożenie cyberatakami stale rośnie. W obliczu zwiększającego się wyrafinowania cyberprzestępców, banki potrzebują zdecydowanej przewagi w walce z nimi.

Dlatego należy podejmować działania w zakresie budowania świadomości klientów w obszarze cyberzagrożeń, związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, co przełoży się na wyższy poziom bezpieczeństwa ich środków finansowych.

Umożliwiamy klientom zdobywanie nt. temat wiedzy, organizując spotkania w poszczególnych regionach – mówi Bartłomiej  Wypchło, dyrektor Departamentu Sieci i Wsparcia Sprzedaży w PKO Banku Polskim

Jakiś czas temu rozmawialiśmy z panią Wandą Pacholczyk, uczestniczką spotkania w warszawskiej Rotundzie.

W dzisiejszych czasach każdy z nas może dać się oszukać. Warto być czujnym i uczyć się od ekspertów. Doskonale wiem, jak wiele niebezpieczeństw czyha teraz za wirtualnym rogiem, nie tylko na starsze osoby - mówiła.

Te informacje potwierdza policjant Adam Maruszyński, specjalista z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w Poznaniu, który poprowadził kolejne warsztaty PKO Banku Polskiego, tym razem w Poznaniu.

Na świecie dochodzi do 3 milionów cyberataków dziennie. Najczęściej jesteśmy narażeni na phishing, czyli oszustwo stosowane przez internetowych przestępców w celu uzyskania cennych informacji, oraz na spoofing, polegający na podszywaniu się pod kogoś lub coś w celu oszukania sieci lub osoby, przekonując, że źródło danej informacji jest godne zaufania, podczas gdy nie jest - mówi

Dlaczego cyberbezpieczeństwo jest tak istotną kwestią dla banku?

Niestety, wszystkie oszustwa prowadzą do uzyskania dostępu do naszych środków na kontach bankowych. Powinniśmy też pamiętać o włamaniach do domów. Sprawcy stosują nową metodę – geotagging - który łączy dane na temat naszego aktualnego miejsca pobytu z materiałem multimedialnym. Geoznakowanieto obecnie jedna z funkcji dostępnych na wszelkiego rodzaju urządzeniach mobilnych posiadających lokalizację. Jest to wysoce przydatna funkcja między innymi dla fotografów oraz podróżników, ale niestety wykorzystywana też przez przestępców. Dzięki tej funkcji istnieje możliwość oznakowania współrzędnych oraz informacji na temat danego miejsca bądź obiektu w oparciu o dane z GPS. Przykładowo, niektórzy z nas w trakcie podróży robi tysiące zdjęć z różnych miejsc wartych zapamiętania, a dzięki korzystaniu z funkcji geotaggowania, mają informacje dotyczące tego, gdzie konkretnie każde pojedyncze zdjęcie zostało wykonane. Często więc, przestępcy potrafią wykorzystać takie informacje przeciwko konkretnej osobie. Wygląda to w następujący sposób - gdy dana osoba stanie się celem złodzieja, jest przez niego obserwowana. W momencie, gdy potencjalna ofiara udostępnia swoją lokalizację i zdjęcie z wyjazdu, jest to dla złodzieja jasny przekaz, iż dom, w którym mieszka dana osoba jest aktualnie pusty. Wtedy może dojść do włamania i kradzieży - więc zwracajmy uwagę jakie zdjęcia zamieszczamy na portalach społecznościowych! - wyjaśnia Adam Maruszyński, który na co dzień prowadzi działania mające na celu ustalenie i zatrzymanie sprawców przestępstw, a następnie doprowadzenie ich przed sąd.

JAK WEDŁUG POLICJANTA UNIKAĆ OSZUSTW W SIECI?

  • Bądź świadomym użytkownikiem wszystkich dostępnych aplikacji: nie klikaj w linki od rzekomych instytucji, zwracaj uwagę na adres strony, na której się logujesz, i tylko na właściwej stronie wprowadzaj swoje dane logowania.
  • Pamiętaj o silnym haśle do każdego konta, z którego korzystasz.
  • Wszędzie tam, gdzie to możliwe, włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe.
  • Nikomu nie podawaj swoich haseł ani loginów. Nie zapisuj ich w telefonie ani w notesie, które mogą zostać skradzione.

W spotkaniu w Poznaniu uczestniczyła także absolwentka studiów na kierunku bezpieczeństwo narodowe, jednocześnie pracownica Oddziału 12 PKO Banku Polskiego w Poznaniu.

Podobała mi się przystępność prezentowanych treści. Pomimo fachowego nazewnictwa metod oszustw prowadzący każdą z metod szczegółowo omówili i poparli przykładami. Zaprezentowanych przykładów było wiele, a policjanci dodatkowo postarali się o wprowadzenie elementów, które miały zaangażować słuchacza w dyskusję, co znacząco podniosło wartość merytoryczną spotkania - ocenia Dagmara Grzeszczak.

Spotkanie w Poznaniu rozpoczęła Ewa Przybył, dyrektor Regionu Bankowości Detalicznej w Poznaniu. Prelegentami byli: Krystian Piekarski i Adam Maruszyński - eksperci do walki z cyberprzestępczością z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w Poznaniu. W spotkaniu uczestniczył Paweł Anyszewski, rzecznik klienta PKO Banku Polskiego.

Dorota Herner
ekspert w PKO Banku Polskim