Trwa Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa
W całej Europie październik to miesiąc poświęcony zwiększaniu świadomości na temat cyberbezpieczeństwa. W tym roku, w ramach 12. edycji Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa, Unia Europejska zwraca szczególną uwagę na rosnące zagrożenie związane z manipulacyjnymi technikami w internecie, czyli tzw. inżynierię społeczną. W PKO Banku Polskim dbamy o cyfrowe bezpieczeństwo klientów przez cały rok. 2024-10-29Problem cyberoszustw jest powszechny i osiągnął już skalę globalną. Dotyka przedsiębiorstwa, instytucje państwowe, a przede wszystkim miliony ludzi, którzy w wyniku ataków bądź manipulacji cyberprzestępców tracą swoje pieniądze. W związku z tym różne organy Unii Europejskiej po raz 12 podjęły inicjatywę, aby przeciwdziałać tego rodzaju przestępstwom i uświadamiać obywateli Europy o istniejącym zagrożeniu.
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa w PKO Banku Polskim
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to doskonała okazja, aby jeszcze raz przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci. Cyberbezpieczeństwo to nasza wspólna odpowiedzialność. Zarówno instytucje publiczne, jak i prywatne przedsiębiorstwa oraz każdy osobiście musi podjąć działania, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Zdajemy sobie sprawę z zagrożeń, które płyną z nowych technologii i dlatego stale staramy się przypominać naszym kontrahentom o zasadach bezpiecznego korzystania z cyfrowych narzędzi do bankowania. Na co dzień podkreślamy także, jak zachować bezpieczeństwo, korzystając ze zdalnych kanałów kontaktu z bankiem, takich jak infolinia czy czat internetowy.
W tym miesiącu wystartowała również kampania „Scamming Out! Stop oszustwom internetowym”, zainicjowana przez redakcje Pulsu Biznesu i Bankier.pl, której PKO Bank Polski jest partnerem. Kampania ma nie tylko edukować Polaków, ale także wypracować rozwiązania zwiększające skuteczność walki ze scamem. W tym miejscu można śledzić przebieg kampanii oraz zapoznać się z debatą, w której wziął udział nasz ekspert z Departamentu Cyberbezpieczeństwa.
Inżynieria społeczna – nowe oblicze cyberzagrożeń
Inżynieria społeczna to nic innego jak manipulacja ludźmi w celu uzyskania poufnych informacji lub wyłudzenia pieniędzy. Cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują różne techniki, takie jak fałszywe e-maile, wiadomości SMS czy połączenia telefoniczne, aby zmusić swoje ofiary do ujawnienia haseł, numerów kart kredytowych czy innych wrażliwych danych. Często podszywają się pod znane marki, na przykład takie jak bank.
Jak wynika z najnowszych danych opublikowanych przez Agencję Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), najczęstszą metodą wykorzystywaną przez cyberprzestępców do włamywania się do systemów organizacji stał się phishing.
Jak chronić się przed technikami manipulacji?
Najnowsze osiągnięcia technologiczne, szczególnie w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) ułatwiają przestępcom preparowanie obrazów, filmów i wypowiedzi, czyli generowanie tzw. „deepfake’u”. Wszystko to ma na celu wzbudzenie zaufania ofiary i przekonanie jej do zalogowania się na fałszywej stronie internetowej lub ściągnięcia nieznanej aplikacji i podania swoich danych. Wszystko to ma oczywiście na celu wyłudzenie pieniędzy. Dlatego tak istotne jest zachowanie zdrowej dozy nieufności, abyśmy jako użytkownicy narzędzi cyfrowych nie wierzyli we wszystko, co wyświetlane jest w mediach. Kluczową rolę w budowaniu takiej postawy jest zwiększanie świadomości na temat działań oszustów, a także XX regulacji, które pomogą skuteczniej identyfikować i usuwać fałszywe treści z sieci – mówi Marcin Kuhiwczak z Departamentu Cyberbezpieczeństwa.
Dla PKO Banku Polskiego budowanie wśród klientów świadomości na temat cyberbezpieczeństwa to w ostatnim czasie jedno z najważniejszych zagadnień. Poszczególne oddziały PKO Banku Polskiego przez cały rok podejmują setki działań edukacyjnych i promujących bezpieczne poruszanie się po sieci przez klientów. To między innymi cykliczne spotkania ze szkołami, z grupami seniorów, z przedsiębiorcami specjalne akcje obejmujące wykłady specjalistów i szkolenia prowadzone na przykład przez funkcjonariuszy policji i dziesiątki tysięcy rozmów prowadzonych codziennie przez doradców i asystentów klienta bezpośrednio w oddziałach. Spotkania stacjonarne to efekt współpracy Departamentu Sieci i Wsparcia Sprzedaży z Departamentem Cyberbezpieczeństwa oraz Departamentem Usług Cyfrowych.
Pamiętajmy, że nasza czujność i ostrożność są najlepszą bronią przeciwko cyberprzestępcom.
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to wspólna inicjatywa Agencji UE ds. Cyberbezpieczeństwa, Komisji Europejskiej i wszystkich krajów członkowskich. W czasie jego trwania w całej Europie organizowane są różne wydarzenia tematyczne, a najlepsze pomysły na edukację w zakresie cyberbezpieczeństwa z poszczególnych krajów są promowane na całym kontynencie. W Polsce kampanię koordynuje NASK PIB.