Zagrożenia w cyberprzestrzeni. Spotkanie z klientami w Krakowie
PKO Bank Polski edukuje swoich klientów podczas cyklicznych spotkań dotyczących bezpieczeństwa w sieci. Pierwsze w tym roku odbyło się pod koniec lutego w Krakowie. 2023-03-06Spotkanie zorganizowane dla 60 klientów z regionu krakowskiego to kolejne z cyklu odbywającego się pod hasłem „Bezpieczny w sieci”. Uczestnicy takich wydarzeń mają okazję posłuchać ekspertów, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami i pokazują przykłady realnych zagrożeń. Wojciech Lis, ekspert do Walki z Cyberprzestępczością z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w Krakowie zaprezentował uczestnikom spotkania film pokazujący jak w prosty sposób można pozyskać od przechodniów informacje – istotne z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa – np. PESEL, nazwisko rodowe matki, czy nawet PIN do karty.
Klienci ocenili spotkanie jako ciekawe i przydatne, doceniając jednocześnie udział przedstawicieli miejscowej policji oraz banku. Jako najistotniejszy element spotkania wskazali kwestię dotyczącą podawania numeru PESEL w aptece podczas realizacji recepty. Żaden z uczestników nie zdawał sobie sprawy z tego, że jest to źródło informacji dla cyberprzestępcy, który w tym czasie może stać w kolejce. Co w takim razie zrobić? Wystarczy np. pokazać farmaceucie ten numer na kartce.
Cyberprzestępczość wraz z rozwojem technologii zmienia się – powstają i rozwijają się nowe możliwości popełniania przestępstw, starsze metody odchodzą w przeszłość albo ewoluują, próbując nadążyć za technologicznym postępem. Świat przestępczy coraz bardziej się specjalizuje, ciągle się uczy nie tylko nowych sposobów działania, ale również ukrywania swojej tożsamości i lokalizacji – wyjaśnia Wojciech Lis, ekspert do Walki z Cyberprzestępczością z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.
W spotkaniu brali również udział przedstawiciele PKO Banku Polskiego: Kinga Okapa-Popielecka - dyrektor Biura Wsparcia Biznesu, Marta Struzik - specjalista Departamentu Usług Cyfrowych oraz Paweł Anyszewski - Rzecznik Klienta Banku.
W dzisiejszym cyfrowym świecie wszystkie banki, w tym PKO Bank Polski, angażują wiele sił i zasobów w ochronę środków finansowych powierzonych im przez klientów. Stosujemy nowoczesne technologie i urządzenia, a jednak w całym tym łańcuchu zabezpieczeń najsłabszym ogniwem jest człowiek. Człowiek, który z całą swoją ufnością, stosując mechanizm powszechnej uczciwości, ulega socjotechnikom manipulacyjnym oszustów – mówi Kinga Okapa-Popielecka, dyrektor Biura Wsparcia Biznesu. – Nasi klienci mieli możliwość posłuchania ekspertów w dziedzinie zwalczania cyberprzestępczości, poznania technik jakimi posługują się oszuści oraz sposobów reagowania na podejrzane zachowania – dodaje.
W spotkaniu uczestniczyli pracownicy banku, którzy bardzo często mają do czynienia z próbami oszustw czy wyłudzeń od klientów. Muszą wiedzieć, jak wówczas zareagować, ale starają się też edukować swoich klientów na co dzień.
Dbamy o edukację klienta w zakresie korzystania z IKO i iPKO ze zwróceniem uwagi na bezpieczne bankowanie, poruszamy kwestię zmiany limitu na karcie bankowej – nie tylko w zakresie zwiększenia limitu, ale również zmniejszenia do poziomu zaspokojenia codziennych potrzeb, czy też nawet „wyzerowania limitu”, np. w przypadku zakupów internetowych, jeśli klient z tego nie korzysta – mówi Maria Sarota, dyrektor Oddziału 4 w Krakowie. – Zdarza się, że przychodzą do nas klienci zdenerwowani, szybko wydający dyspozycję i zdawkowo odpowiadający na pytania doradcy. Ważne jest, aby doradca zauważył, że klient może być właśnie narażony na próbę oszustwa i żeby odpowiednio zareagował na jego zachowanie. To zawsze są trudne sytuacje, każdy z nas może stać się ofiarą ataków socjotechnicznych i trzeba zawsze wykazać się empatią – podsumowuje Maria Sarota.
Dorota Herner
ekspert w Zespole Wsparcia Sprzedaży PKO Banku Polskiego