Tylko 47 proc. rodziców dzieci w wieku 5-14 lat rozmawia z nimi o finansach, oszczędzaniu i planowaniu zakupów. Tak wynika z badania opinii przeprowadzonego przez SW Research. Natomiast 63 proc. rodziców wskazuje, że zachęcają dzieci, aby odkładały oszczędności w skarbonce. Blisko 39 proc. badanych obiecuje dopłacać pociechom do ich oszczędności, by mogły kupić sobie wymarzoną rzecz, a 35 proc. twierdzi, że pokazuje dzieciom, jak rozsądnie robić codzienne zakupy, jak reagować na promocje i w jaki sposób oceniać jakość kupowanych produktów.
Początkiem bankowości może być PKO Konto Dziecka. To także, za sprawą aplikacji PKO Junior, pierwszy kontakt z bankową aplikacją mobilną. Pozwala ona na sprawdzanie stanu konta, ustalanie przelewów czy zakładanie skarbonek.
Takie konto jest etapem przejściowym, okresem, w którym dziecko zaczyna poznawać zasady jego prowadzenia, wpłat i wypłat, dostrzega pierwsze korzyści i widzi, jak rosną jego oszczędności. Może również inicjować operacje na koncie, choć zatwierdza je rodzic. Nawet jego nietrafione decyzje można przegadać, wyjaśnić lub naprawić – to prawdziwa lekcja bankowości.
– To, kiedy i jak dzieci korzystają z konta, zależy od podejścia rodziców – mówi Dagna Witkowicz, doradca PKO Banku Polskiego. – Jeśli są oni nowocześni, biegli w bankowości oraz otwarci na nowości, dziecko też przejmie te nawyki i szybko dowie się, jak zarządzać swoim kontem. Postępowy rodzic szybciej uruchomi dziecku aplikację mobilną lub pomoże w obsłudze serwisu Junior. Bywa jednak, że sam nie korzysta z tych narzędzi i nie chce, aby jego dziecko również go używało. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze to działa – czasem lepiej nie zabraniać.
Według badań Związku Banków Polskich z 2019 r., 43 proc. osób w wieku 15-24 lat zadeklarowało skorzystanie z bankowości mobilnej w ciągu ostatniego miesiąca, a ponad połowa z nich (57 proc.) uważa, że właśnie aplikacja mobilna jest dla nich najważniejsza.
Młodzi Polacy zadeklarowali również, że w ciągu ostatniego miesiąca, aż 61 proc. z nich skorzystało z internetowego serwisu transakcyjnego swojego banku. Co ciekawe, najmłodsi klienci banków w Polsce, aż w 57 proc. określili swoje doświadczenia z bankami jako zdecydowanie pozytywnie.
Jak widać młodzi ludzie nie muszą się uczyć bankowości mobilnej w szkole, aby poznać ją dobrze. Nie sprawia im ona żadnych kłopotów, a obsługę aplikacji przyswajają sobie z niezwykłą lekkością.
Tą swobodę odkrywania wiedzy wykorzystajmy podczas wspólnego przeglądania materiałów edukacyjnych PKO Junior, które znajdują się na stronie internetowej banku. Będziemy mogli na bieżąco wyjaśnić zagadnienia, a kto wie – może sami się czegoś nauczymy.
To skarbnica wiedzy i ciekawostek. Dowiemy się m.in., że:
- Po czterech latach od wynalezienia internetu korzystało z niego już 50 mln osób. Zdobycie takiej samej liczby użytkowników zajęło telefonowi 75 lat, radiu – 38 lat, telewizji – 13 lat, a grze Angry Birds – 35… dni.
- Dane osobowe to nie tylko imię, nazwisko czy adres. Są to także informacje odnoszące się do cech fizycznych, umysłowych, kulturowych lub społecznych. Takie informacje również należy chronić.
Aleksandra Pietruczuk