Świnka-skarbonka, kieszonkowe, pierwsze konto – oto problemy młodych ludzi

O finansach i gospodarowaniu pieniędzmi warto rozmawiać z dziećmi już od najmłodszych lat. Treści dostosowujemy indywidualnie do wieku. Rodzice mają teraz wiele narzędzi, dzięki którym wprowadzą córkę czy syna w świat ekonomii.
około min czytania

Kieszonkowe uczy nas planowania, porównywania cen, zarządzania określoną kwotą w określonym czasie. To bardzo ważny etap pierwszych kroków dziecka jako konsumenta.

Najlepszy wiek to 6-7 lat, ponieważ w tym wieku dzieci potrafią już liczyć, ale nic na siłę. Wyznaczmy cele kieszonkowego. Nie powinno być przeznaczane na produkty podstawowej potrzeby. Musi pozwalać dziecku zaspokajać proste zachcianki. Pozwólmy mu uczyć się na błędach – nie ingerujmy na co wydaje kieszonkowe. Aby kieszonkowe mogło spełniać swoje funkcje musimy być konsekwentni oraz powinniśmy jasno i klarownie określić jego cele i jak często będzie ono wypłacane – tłumaczy dr Katarzyna Sekścińska, psycholog i ekonomistka UW.

Wysokość kieszonkowego zależna jest od wielu czynników – wpływ na to powinien mieć wiek dziecka, czy nasza sytuacja ekonomiczna. Powinna to być na tyle dużą kwotą, aby dziecko miało czym gospodarować i jednocześnie na tyle mała, żeby nauczyło się oszczędzać.

Świnka skarbonka to dobry początek do oszczędzania pieniędzy dla młodszych dzieci. Kształtuje nawyk odkładania i jest dobrą podstawą. Warto tłumaczyć już od najmłodszych lat zasady bankowości elektronicznej, m.in.: pokazać, że kwoty, które dziecko widzi na koncie to równowartość pieniędzy papierowych. Dzieci są gotowe do przejścia na bankowości elektroniczną coraz szybciej. Z roku na rok granica się przesuwa z uwagi na cyfrowy świat, w którym obecnie żyjemy – tłumaczy Katarzyna Sekścińska.

Konta dedykowane dzieciom w PKO Banku Polskim są bezpłatne i każde z nich można obsługiwać przez wygodne i intuicyjne serwisy internetowe. To świetne narzędzia do nauki gospodarowania pieniędzmi dla dzieci. PKO Konto Dziecka jest elementem kompleksowej oferty finansowo-edukacyjnej PKO Junior.

Dziecko może zarządzać swoim kontem i oszczędnościami przez serwis internetowy PKO Junior i aplikację mobilną PKO Junior. Dzięki tym narzędziom dziecko uczy się stawiać pierwsze kroki w bankowości pod okiem dorosłych: sprawdza stan swoich środków, inicjuje polecenia przelewu, zakłada wirtualne skarbonki i określa cel, na jaki zbiera pieniądze, korzysta z kalkulatora, który pozwala obliczyć, ile potencjalnie można zaoszczędzić uwzględniając wysokość i regularność wpłat. Bank w swojej ofercie posiada również konta dla dzieci uczestniczących w programie edukacyjnym Szkolnych Kas Oszczędności.

PKO Konto Pierwsze to z kolei oferta skierowana dla osób w wieku od 13 do 18 lat. Młodzież na co dzień korzysta z nowych technologii, dlatego rachunek obsługiwany jest całkowicie przez internet i aplikację mobilną. Dzięki aplikacji można wygodnie np. sprawdzić stan swojego konta lub płacić w sklepach i internecie za pomocą BLIKA.

Z PKO Konta Pierwszego można korzystać bez opłat – prowadzenie rachunku oraz wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce i zagranicą są bezpłatne.   Rodzic, który również jest klientem PKO Banku Polskiego ma wgląd w swoim systemie bankowości internetowej iPKO do transakcji realizowanych przez dziecko. Do konta wydawana jest karta debetowa z funkcją wielowalutową. Ponadto można zamówić kartę do konta z wybranym wizerunkiem z galerii kart PKO w tym Galerii Oficjalnych Kart Ekstraklasy.

Złóż wniosek o 300+

  • Wniosek o świadczenie „Dobry start” można składać online przez bankowość elektroniczną, portal Emp@tia lub portal PUE ZUS oraz bezpośrednio w urzędzie lub za pośrednictwem poczty. Wniosek należy złożyć do 30 listopada.

    Jak to robimy?

    1. Wypełniamy wniosek po zalogowaniu do serwisu internetowego banku, w sekcji e-Urząd.
    2. Na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymujemy urzędowe poświadczenie przedłożenia będące urzędowym potwierdzeniem odbioru (UPO) wysłane z systemu Emp@tia (Centralny system informatyczny zabezpieczenia społecznego).
    3. Organ prowadzący w gminie, np. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej sprawdza wniosek i informuje o pozytywnej decyzji na adres e-mail podany we wniosku.