12 zasad korzystania z kart bankowych – przepis na bezpieczne wakacje

Podczas urlopu naszym źródłem finansów i narzędziem płatności jest zwykle karta płatnicza. Jak z niej bezpiecznie korzystać i co zrobić, kiedy wpadniemy w kłopoty?
około min czytania

Najprostsza reguła bezpieczeństwa korzystania z kart płatniczych to kierowanie się zdrowym rozsądkiem. Nie przekazujmy karty ani danych obcym, trzymajmy ją przy sobie lub w jakimś pewnym miejscu. Warto także znać numer +48 828 828 828 – dzwoniąc pod niego zastrzeżemy kartę w przypadku jej utraty. Informacje o Systemie Zastrzegania Kart, ich bezpieczeństwie oraz listę banków, które w nim uczestniczą, znajdziemy na stronie www.zastrzegam.pl.

  1. Podczas transakcji kartą płatniczą nie traćmy jej z pola widzenia. Jeśli sprzedawca twierdzi, że ma terminal na zapleczu, powinna się nam zapalić czerwona lampka.
  2. Nigdy nie odpowiadajmy na e-maile lub SMS-y, których nadawca prosi o podanie informacji o karcie. Nie odpowiadajmy też na wiadomości zapraszające do odwiedzenia strony internetowej w celu weryfikacji danych, w tym o kartach. Ten rodzaj oszustwa jest nazywany „phishingiem”.
  3. Kartę należy podpisać natychmiast po jej otrzymaniu. To obowiązek, który znajduje się w naszej umowie z bankiem. Sprzedawca może odmówić przyjęcia płatności, jeśli tego nie dopilnujemy.
  4. Nie zapisujmy kodu PIN na karcie ani nie przechowujmy go razem z kartą (na wypadek kradzieży portfela czy portmonetki).
  5. Nie zostawiajmy karty ani pokwitowań transakcji bez nadzoru. Przed wyrzuceniem pokwitowań transakcji koniecznie trzeba jej zniszczyć.
  6. Nie zabierajmy ze sobą wszystkich kart. Weźmy te, których będziemy potrzebować.
  7. Kiedy wypłacamy gotówkę z bankomatu lub płacimy używając terminalu, zasłońmy klawiaturę podczas autoryzowania transakcji kodem PIN.
  8. Przed wyrzuceniem zniszczmy wszystkie dokumenty, które zawierają pełny numer karty.
  9. Kiedy dostajemy wydruk w restauracji z miejscem na wpisanie napiwku, wpiszmy kwotę lub przekreślmy to miejsce poziomą kreską. Zabezpieczymy się w ten sposób przed nieuczciwym pobraniem kwoty przez obsługę.
  10. Nigdy nie zapisujmy numeru karty w miejscu dostępnym dla niepowołanych osób.
  11. Dobrym pomysłem jest noszenie kart poza portfelem, najlepiej w oddzielnej zamykanej przegródce lub etui.
  12. Przyglądajmy się bankomatom. Zdarza się, że oszuści montują na bankomatach nakładki na klawiatury, dodatkowe czytniki i ukryte kamery. Celem jest kopiowanie zapisu z paska na karcie i nagranie numeru PIN. Z podejrzanie wyglądających urządzeń nie należy korzystać. Za granicą korzystajmy z bankomatów stojących blisko oddziałów banku. W ten sposób w razie kłopotów szybko znajdziemy pomoc.

Nie musi jednak dojść do takiej sytuacji. Unikniemy konieczności wykonania telefonu alarmowego, jeśli będziemy przestrzegać kilku zasad bezpiecznego korzystania z kart płatniczych. Potraktujmy je jak przepis na dobre wakacje.

Superfunkcja na wakacje! Wśród wielu opcji, które oferuje nam bank jest jedna, szczególnie, przydatna na wakacjach – to czasowa blokada karty. Jak ją włączyć?

  • Wchodzimy do aplikacji IKO, a potem do sekcji „Mój Bank”
  • Wybieramy zakładkę „Karty” i klikamy ikonę blokady kart
  • Podajemy PIN do aplikacji i potwierdzamy zablokowanie karty. Na liście naszych kart pojawi się status „Czasowo zablokowana".

Pamiętaj! Zgodnie z polskim prawem z chwilą zgłoszenia utraty karty, odpowiedzialność za przeprowadzone nią transakcje ponosi jej wydawca. Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych maksymalna odpowiedzialność właściciela karty (za transakcje przeprowadzone przed zgłoszeniem jej utraty) wynosi równowartość 150 euro, zaś w przypadku transakcji zbliżeniowych – 50 euro. Warunkiem jest jednak przestrzeganie umowy o wydanie karty oraz regulaminu karty, który stanowi integralną część umowy.

Aleksandra Pietruczuk