12 zasad korzystania z kart bankowych – przepis na bezpieczne wakacje

Podczas urlopu naszym źródłem finansów i narzędziem płatności jest zwykle karta płatnicza. Jak z niej bezpiecznie korzystać i co zrobić, kiedy wpadniemy w kłopoty?
około min czytania

Najprostsza reguła bezpieczeństwa korzystania z kart płatniczych to kierowanie się zdrowym rozsądkiem. Nie przekazujmy karty ani danych obcym, trzymajmy ją przy sobie lub w jakimś pewnym miejscu. Warto także znać numer +48 828 828 828 – dzwoniąc pod niego zastrzeżemy kartę w przypadku jej utraty. Informacje o Systemie Zastrzegania Kart, ich bezpieczeństwie oraz listę banków, które w nim uczestniczą, znajdziemy na stronie www.zastrzegam.pl.

Nie musi jednak dojść do takiej sytuacji. Unikniemy konieczności wykonania telefonu alarmowego, jeśli będziemy przestrzegać kilku zasad bezpiecznego korzystania z kart płatniczych. Potraktujmy je jak przepis na dobre wakacje.

 Logo1-100.jpg 1. Podczas transakcji kartą płatniczą nie traćmy jej z pola widzenia. Jeśli sprzedawca twierdzi, że ma terminal na zapleczu, powinna się nam zapalić czerwona lampka.

logo2-100.jpg 

2. Nigdy nie odpowiadajmy na e-maile lub SMS-y, których nadawca prosi o podanie informacji o karcie. Nie odpowiadajmy też na wiadomości zapraszające do odwiedzenia strony internetowej w celu weryfikacji danych, w tym o kartach. Ten rodzaj oszustwa jest nazywany „phishingiem”.

 logo3-100.jpg 3. Kartę należy podpisać natychmiast po jej otrzymaniu. To obowiązek, który znajduje się w naszej umowie z bankiem. Sprzedawca może odmówić przyjęcia płatności, jeśli tego nie dopilnujemy.

 logo4-100.jpg

4. Nie zapisujmy kodu PIN na karcie ani nie przechowujmy go razem z kartą (na wypadek kradzieży portfela czy portmonetki).
 logo5-100.jpg 5. Nie zostawiajmy karty ani pokwitowań transakcji bez nadzoru. Przed wyrzuceniem pokwitowań transakcji koniecznie trzeba jej zniszczyć.
 logo6-100.jpg 6. Nie zabierajmy ze sobą wszystkich kart. Weźmy te, których będziemy potrzebować.
 logo7-100.jpg 7. Kiedy wypłacamy gotówkę z bankomatu lub płacimy używając terminalu, zasłońmy klawiaturę podczas autoryzowania transakcji kodem PIN.
 logo8-100.jpg 8. Przed wyrzuceniem zniszczmy wszystkie dokumenty, które zawierają pełny numer karty.
 logo9-100.jpg 9. Kiedy dostajemy wydruk w restauracji z miejscem na wpisanie napiwku, wpiszmy kwotę lub przekreślmy to miejsce poziomą kreską. Zabezpieczymy się w ten sposób przed nieuczciwym pobraniem kwoty przez obsługę.
 logo10-100.jpg 10. Nigdy nie zapisujmy numeru karty w miejscu dostępnym dla niepowołanych osób.
logo11-100.jpg 

11. Dobrym pomysłem jest noszenie kart poza portfelem, najlepiej w oddzielnej zamykanej przegródce lub etui.

Logo12-100.jpg 

12. Przyglądajmy się bankomatom. Zdarza się, że oszuści montują na bankomatach nakładki na klawiatury, dodatkowe czytniki i ukryte kamery. Celem jest kopiowanie zapisu z paska na karcie i nagranie numeru PIN. Z podejrzanie wyglądających urządzeń nie należy korzystać. Za granicą korzystajmy z bankomatów stojących blisko oddziałów banku. W ten sposób w razie kłopotów szybko znajdziemy pomoc.

Superfunkcja na wakacje!
Wśród wielu opcji, które oferuje nam bank jest jedna, szczególnie, przydatna na wakacjach – to czasowa blokada karty. Jak ją włączyć?

  • Wchodzimy do aplikacji IKO, a potem do sekcji „Mój Bank”
  • Wybieramy zakładkę „Karty” i klikamy ikonę blokady kart
  • Podajemy PIN do aplikacji i potwierdzamy zablokowanie karty. Na liście naszych kart pojawi się status „Czasowo zablokowana".
Pamiętaj!
Zgodnie z polskim prawem z chwilą zgłoszenia utraty karty, odpowiedzialność za przeprowadzone nią transakcje ponosi jej wydawca. Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych maksymalna odpowiedzialność właściciela karty (za transakcje przeprowadzone przed zgłoszeniem jej utraty) wynosi równowartość 150 euro, zaś w przypadku transakcji zbliżeniowych – 50 euro. Warunkiem jest jednak przestrzeganie umowy o wydanie karty oraz regulaminu karty, który stanowi integralną część umowy.
 

Piotr Dunaj