ABC przelewów w PKO Banku Polskim

2019-04-30, 13:00
Przelew jednorazowy, zlecenie stałe, a może polecenie zapłaty – co wybrać do stałej, powtarzalnej płatności? Kiedy odbiorca otrzyma pieniądze, które wyślemy dziś po południu? Wyjaśniamy, jak to działa!
około min czytania
Polecenie przelewu to najpopularniejsza wśród klientów forma rozliczeń bezgotówkowych. Przelew jest jednorazową, udzieloną Bankowi dyspozycją klienta (zleceniodawcy) obciążenia jego rachunku określoną kwotą i uznania tą kwotą rachunku danego odbiorcy. Bank oferuje szeroką gamę możliwości realizacji przelewów. W serwisie bankowości elektronicznej iPKO samodzielnie zlecisz:

1. Przelew własny – między własnymi rachunkami.

2. Przelew krajowy – z opcją zachowania danych przelewu jako zdefiniowanego (płatność). Jeśli chcesz zrealizować wiele przelewów jednocześnie, skorzystaj z opcji paczki przelewów. Takie rozwiązanie jest wygodne szczególnie w przypadku płatności wykonywanych cyklicznie (np. za czynsz, gaz, energię elektryczną itp.).

3. Przelew podatkowy – dla płatności zobowiązań wobec urzędu skarbowego (np. z tytułu podatku, mandatu karnego) oraz izby celnej.

4. Przelew zagraniczny/walutowy – na rachunek odbiorcy w banku krajowym (w walucie innej niż PLN) lub zagranicznym (w walutach obcych i PLN).

Przelewy pomiędzy rachunkami w PKO Banku Polskim (zarówno indywidualnymi, jak i firmowymi) są dokonywane natychmiast.

W sytuacji, gdy odbiorca ma konto w innym banku, przelewy są wykonywane zgodnie z harmonogramem sesji ELIXIR:

• I sesja ELIXIR – godzina 8.00,
• II sesja ELIXIR – godzina 11.45,
• III sesja ELIXIR – godzina 14.30.

Sesje ELIXIR odbywają się wyłącznie w dni robocze, ale w nagłej sytuacji możesz skorzystać z opcji przelewu natychmiastowego (Express Elixir). Ta forma zapewnia przekazanie pieniędzy w ciągu kilku sekund z banku do banku – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok. Ważne, aby bank nadawcy i bank odbiorcy byli uczestnikami systemu Express Elixir, co jest automatycznie weryfikowane przez serwis.

Wygodną formą regulowania systematycznych należności są płatności cykliczne. Ta metoda płatności daje gwarancję opłacenia rachunku na czas. Możesz skorzystać z następujących opcji:

1. Zlecenie stałe – zazwyczaj wykorzystywane w celu przekazywania określonej kwoty w regularnych odstępach czasu. Polecane do opłacania comiesięcznych stałych płatności, spłacania stałych rat kredytów itp. przy zachowaniu pełnej kontroli nad własnymi finansami.

2. Zlecenie zmienne – skorzystaj z tej opcji, gdy chcesz opłacać rachunki o zmiennej kwocie i terminie, np. za energię elektryczną, telefon. Dzięki tej usłudze nie musisz pamiętać o swoich rachunkach, bo zrobi to za ciebie PKO Bank Polski.

3. Polecenie zapłaty – jest dogodną formą regulowania należności na rzecz odbiorcy, o charakterze ciągłym lub okresowym (np. z tytułu opłat za energię elektryczną, gaz). Wystarczy, że upoważnisz beneficjentów swoich płatności do realizacji automatycznych poleceń zapłaty bezpośrednio z rachunku.

4. Usługa Invoobill – umożliwia przesyłanie rachunków lub faktur w formie dokumentów elektronicznych od masowych dostawców usług bezpośrednio do serwisu transakcyjnego odbiorcy i regulowanie ich jednym kliknięciem bez konieczności wypełniania formularzy.

Realizacja przelewów w PKO Banku Polskim jest prosta i przyjemna. Intuicyjny serwis iPKO oraz przyjazna aplikacja IKO ułatwią realizację dyspozycji, dzięki czemu zaoszczędzisz sporo czasu i bez problemu skontrolujesz swoje wydatki.

Przelew na błędny numer konta... co zrobić w przypadku pomyłki?

Pomyłki zdarzają się każdemu, również podczas zlecania przelewu. Jeśli po zleceniu przelewu zorientowałeś się, że numer konta był błędny, nie marnuj ani minuty! Być może pieniądze nie opuściły jeszcze Banku i istnieje możliwość anulowania przelewu przed sesją rozliczeniową. Każdy taki przypadek jest rozpatrywany indywidualnie – wszystko zależy od etapu, na jakim znajduje się zlecona płatność. Dlatego niezwłocznie skontaktuj się z Infolinią Banku – konsultanci są do twojej dyspozycji przez całą dobę pod bezpłatnym numerem 800 302 302.

Marta Pachowska
młodszy specjalista w PKO Banku Polskim