Jak najlepiej płacić za granicą? Eksperci banku odpowiadają
Czy za granicą można wypłacić gotówkę z bankomatu za pomocą BLIKA? Jak to zrobić, by nie ponosić dodatkowych opłat? Jaką kartą najlepiej płacić w Tajlandii, a jaką w USA? Co znaczy „podpięcie karty debetowej do konta walutowego”? Im bliżej wyjazdu, tym więcej pytań. Śpieszymy z odpowiedziami. 2024-04-26Cel podróży wybrany, urlop załatwiony, walizki prawie spakowane. Pozostało jeszcze jedno ważne pytanie: jak za granicą płacić, żeby nie przepłacić. Odpowiadają na nie eksperci PKO Banku Polskiego. Warto przez wyjazdem na urlop zajrzeć do naszego poradnika, by wakacyjne pamiątki były przede wszystkim miłym wspomnieniem.
Wypłaty kodem BLIK dostępne są jedynie w Polsce.
W Stanach Zjednoczonych nie powinno być problemów z płatnością tą kartą. Należy jednak pamiętać, aby wybrać USD jako walutę transakcji.
Najlepszym wyborem będą płatności kartą kredytową PKO Mastercard Platinum, PKO Visa Infinite lub BLIKIEM zbliżeniowym (wszystkie te opcje oznaczają brak opłaty za przewalutowanie).
Aby wypłata została rozliczona z rachunku walutowego, musi się na nim znajdować taka ilość waluty, by wystarczyła do dokonania transakcji. Pamiętaj, żeby konto walutowe było podpięte do karty wielowalutowej. Należy też wybrać rozliczenie w walucie lokalnej, czyli w USD, a nie w złotych.
Nie. Rachunek walutowy może być podpięty tylko pod kartę debetową.
Tak. Płatności zbliżeniowe BLIKIEM rozliczane są zawsze w złotych. Przeliczenie waluty odbywa się bez opłaty banku za przewalutowanie, po kursie Mastercard z dnia płatności.
Za granicą szczególnie trzeba uważać na usługę dynamicznej wymiany walut (ang. DCC – Dynamic Currency Conversion). Polega ona na tym, że dana transakcja jest rozliczana w złotych, a nie w walucie lokalnej (np. euro, koronach czy frankach). Bank nie ma wpływu wówczas na to, po jakim kursie przeliczana jest transakcja. Ten kurs zależny jest od operatora bankomatu albo terminala płatniczego i zazwyczaj jest on niekorzystny. Najlepiej znaleźć taki bankomat, który nie będzie miał usługi DCC.
Skorzystanie z usługi DCC (czyli przeliczenie transakcji na złote) powoduje, że nie zadziała funkcja wielowalutowa dla karty debetowej (transakcja obciąży konto osobiste w złotych), ani nie będą miały zastosowania zasady przeliczenia transakcji walutowych dla danej karty.
Tak. Szczegóły dotyczące płatności zbliżeniowych BLIK znajdziesz tu: https://www.pkobp.pl/klient-indywidualny/karty-platnosci/plac-zblizeniowo-blik
BLIKA nie można podpiąć do rachunku walutowego. Wszystkie transakcje BLIKIEM zbliżeniowym przeliczane są na złote, bez opłaty banku za przewalutowanie. Aby płacić bezpośrednio w euro z konta walutowego, należy podpiąć do niego kartę debetową.
W tym przypadku obowiązuje Taryfa Prowizji i Opłat dla tej karty, za pomocą której została zrealizowana płatność. Taryfę znajdziesz m.in. na naszej stronie internetowej.
Opłata za wypłatę z bankomatów za granicą może być, ale nie zawsze. Zależy to od opłat, ustalonych przez bank dla karty, którą realizowana jest transakcja.
Właściciel bankomatu może naliczyć dodatkowe opłaty, tzw. surcharge. Surcharge jest wyrażony w walucie lokalnej i jest doliczany do kwoty wypłaty. W krajach strefy euro opłata surcharge to zazwyczaj od 1,5 do 5 euro za transakcję.
Najlepiej kartą kredytową PKO Mastercard Platinum, PKO Visa Infinite lub BLIKIEM zbliżeniowym (wszystkie te opcje oznaczają brak opłaty za przewalutowanie). W Tajlandii nie zadziała funkcja wielowalutowa dla karty debetowej. Funkcja ta dostępna jest u nas dla 9 walut: EUR, GBP, USD, CHF, DKK, NOK, SEK, CZK i HUF.
Korzystając z aplikacji IKO, można aktywować płatności zbliżeniowe BLIK. BLIKIEM zbliżeniowym zapłacisz w kraju i na całym świecie w terminalach zbliżeniowych z logo Mastercard. Płatności przeliczymy na złote bez prowizji banku za przewalutowanie, po kursie Mastercard z dnia dokonania transakcji. BLIK zbliżeniowy uzupełnia płatności kartami płatniczymi.
Do transakcji realizowanych za pomocą karty debetowej Visa lub Przejrzystej karty kredytowej Mastercard albo Visa zostanie doliczona opłata za przewalutowanie, dlatego przed wyjazdem za granicę warto rozważyć zamianę przejrzystej karty kredytowej na kartę PKO Mastercard Platinum lub PKO Visa Infinite, które oferują płatności bez przewalutowania oraz atrakcyjny pakiet ubezpieczeń podróżnych.
Zadbaj o bezpieczne wakacje, wykup ubezpieczenie
Współposiadacz konta w złotych może dokonywać płatności swoją kartą debetową, o ile jest ona podpięta do konta walutowego. Trzeba tylko zadbać o to, by faktycznie była do tego konta podpięta.
Aby transakcje kartą wielowalutową były rozliczane z konta walutowego, należy dodać daną kartę do danego konta walutowego. Można to zrobić w aplikacji IKO lub w serwisie IPKO oraz telefonicznie.
Aby to zrobić w aplikacji IKO wystarczy zalogować się i przejść do Karta debetowa | zakładka Szczegóły | Powiązane konta | Zarządzaj podpiętymi kontami | Wybierz konto walutowe, które chcesz podpiąć do karty debetowej.
Limity płatności są zawsze takie same bez względu na to, czy płacimy kartą, telefonem czy zegarkiem. Aby zapłacić zegarkiem, należy odblokować opcję płatności w zegarku (np. za pomocą hasła) i niezależnie od kwoty transakcji żaden dodatkowy PIN nie jest wymagany.
Na razie płatności zbliżeniowe za pomocą BLIK dostępne są jedynie dla telefonów z systemem Android.
Jeżeli planujemy jakiś wyjazd, to lepiej wcześniej kupić walutę w kantorze internetowym i trzymać ją na koncie walutowym. BLIK zbliżeniowy będzie najlepszą opcją, gdy płatność będzie realizowana w walucie nieobsługiwanej przez nasz kantor lub gdy np. ma miejsce w kraju tranzytowym.
Zobacz, jak skorzystać z kantoru internetowego
Konta walutowe mogą być podpięte tylko do kart debetowych. Do konta walutowego nie można podpiąć karty kredytowej. W PKO Banku Polskim dostępne są konta walutowe w 9 walutach (EUR, GBP, USD, CHF, DKK, NOK, SEK, CZK i HUF). Aby nie płacić prowizji za przewalutowanie przy transakcjach kartą debetową, trzeba mieć konto walutowe w walucie docelowego kraju.
Jeżeli:
- jest to kraj, w którym nie obowiązuje jedna z 9 walut dostępnych w PKO
- lub karta debetowa nie została podpięta do konta walutowego
- bądź na koncie walutowym brak wystarczającej ilości pieniędzy
wtedy transakcja rozliczy się z rachunku w PLN i naliczona zostanie prowizja – 4 proc. za przewalutowanie.
Wszystkie transakcje kartą kredytową rozliczane są w złotych. Bank nie nalicza prowizji przy przewalutowaniu transakcji kartą kredytową Mastercard Platinum i kartą kredytową PKO Visa Infinite. Prowizję za przewalutowanie w wysokości 4 proc. naliczymy przy Przejrzystej karcie kredytowej.
Wypłaty kartą kredytową rozliczane są w taki sam sposób jak płatności bezgotówkowe - objęte są okresem bezodsetkowym. Za wypłaty gotówki pobierzemy prowizję zgodnie z Taryfą Opłat i Prowizji.
Tak, w wybranych oddziałach. Ich wykaz znajdziesz na naszej stronie internetowej.
Tak. Do jednej karty można podpiąć nawet 9 kont walutowych w różnych walutach.
Jeżeli wypłata będzie w innej walucie, niż to w której jest prowadzone konto walutowe, ale też gdy nie będzie na nim wystarczających środków do dokonania transakcji, to obciążone zostanie konto w PLN i naliczona zostanie prowizja 4 proc. za przewalutowanie.
Nie pobierzemy prowizji za wypłatę z bankomatu, ale pobierzemy opłatę 4 proc. za przewalutowanie.
W przypadku karty debetowej, jeśli jest podpięta do rachunku walutowego w euro, wypłata rozliczy się z tego rachunku, pod warunkiem, że będzie na nim wystarczająca ilość pieniędzy.
Na pytania odpowiedzieli eksperci PKO Banku Polskiego:
Edyta Hołosyniuk
Paweł Łabanow
Tomasz Owoc
Robert Zawardzin