Mieć konto w banku, czy konta w banku nie mieć – oto jest pytanie!
Jak wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego - opublikowanego w grudniu 2021 r. - 88,5% dorosłych Polaków posiada rachunek płatniczy. Z jednej strony - znakomita większość, z drugiej - okazuje się, że nawet pandemia i zalecenia dotyczące realizowania płatności bezgotówkowo nie przekonały niektórych z nas. 2022-05-31Po pierwsze – bezpieczeństwo
Alternatywą dla konta bankowego jest tzw. „skarpeta”. Niezależnie od tego, czy skrytkę dla naszej gotówki stanowi szuflada z bielizną, czy sejf ukryty za obrazem, opcja ta pozostawia wiele do życzenia pod względem bezpieczeństwa.
Oczywiście, jeśli ktoś jest bardzo przywiązany do gotówki, posiadając konto w banku może dokonywać jej wypłaty w dowolnym momencie. Jednak najczęściej wypłaca określoną, potrzebną w danym momencie sumę, a o bezpieczeństwo pozostałych środków pieniężnych dba bank.
Internet = wygoda
W dobie Internetu banki zmieniły sposób funkcjonowania, przez co nasze życie stało się prostsze. Dla pokolenia, które dopiero wchodzi w dorosłe życie, druk polecenia przelewu bankowego jest rzeczą równie abstrakcyjną, jak telefon z tarczą numerową. Bankowość elektroniczna i możliwość realizacji przelewów przez Internet to wygoda i oszczędność czasu, który musielibyśmy poświęcić na wycieczkę do banku.
Dodatkowo banki oferują możliwość tzw. zleceń stałych, na podstawie których bank automatycznie realizuje płatności np. w cyklu miesięcznym. To rozwiązanie doskonale sprawdza się w przypadku regularnych płatności takich jak rachunki czy opłaty za kursy językowe. Warto nadmienić, że takie zlecenia nie wiążą się z dodatkowymi prowizjami.
Karta płatnicza zamiast gotówki w portfelu
Karta debetowa stanowi standardowy dodatek do konta bankowego. Realizowanie płatności kartą jest szybsze, wygodniejsze i - ponownie - bezpieczniejsze.
Szybsze, bo najczęściej wystarczy przyłożyć kartę do terminala (w zależności od wysokości kwoty może być wymagane użycie kodu PIN).
Wygodniejsze, bo unikamy poszukiwania gotówki, odliczania odpowiedniej kwoty i niewygodnych pytań pt. „Czy może być bez grosika?”.
Bezpieczniejsze, bo minimalizujemy ryzyko pomyłki podczas dokonywania płatności i stajemy się mniej atrakcyjni dla „kieszonkowca”.
Komfortowe realizowanie płatności za granicą
W przypadku korzystania z karty wielowalutowej, możemy zapomnieć o konieczności poszukiwania kantoru, noszenia przy sobie gotówki, czy o kosztach związanych z przewalutowaniem. Każda karta debetowa PKO Ekspres wydana do konta w PKO Banku Polskim jest wyposażona w funkcję wielowalutową.
Pożyczki i kredyt na wyciągnięcie ręki,
Posiadacz konta bankowego otrzymuje dostęp do wielu dodatkowych usług, np. pożyczek i kredytów. Klienci indywidualni BKO Banku Polskiego, logując się w serwisie iPKO, mogą składać wnioski online o przyznanie:
- pożyczki gotówkowej, którą można uzyskać bez wychodzenia z domu;
- pożyczki konsolidacyjnej, której spłata może zostać rozłożona nawet na 120 miesięcy;
- ekopożyczki PKO, którą można uzyskać na zakup paneli fotowoltaicznych (słonecznych) oraz innych urządzeń i pojazdów ekologicznych;
- kredytu hipotecznego;
- limitu odnawialnego, czyli kredytu w rachunku płatniczym;
- debetu na koncie online, czyli dodatkowej gotówki przy minimum formalności.
Dostęp do inwestycji dla chętnych
W przypadku nadwyżki finansowej, czyli środków, które nie zostaną zagospodarowane na bieżące wydatki, warto rozważyć inwestycje. Tu również los uśmiecha się do posiadaczy konta bankowego. Po zalogowaniu w iPKO, właściciel konta bakowego w PKO BP otrzymuje dostęp do:
- listy funduszy inwestycyjnych;
- rachunków, notowań i inwestowania na GPW;
- informacji o obligacjach skarbowych i możliwości ich zakupu;
- stanu środków w PPK i PPE;
- stanu i struktury aktywów finansowych;
- Otwartego Funduszu Emerytalnego;
- zakupu złota inwestycyjnego w Mennicy Polskiej.
Możliwość załatwiania wielu spraw online
Posiadacz konta bankowego w PKO Banku Polskim, po zalogowaniu w serwisie iPKO, może załatwić wiele spraw online. Może np. doładować telefon, czy zasilić popularne platformy Xbox, Spotify i Google Play. Duże ułatwienie stanowi również możliwość załatwiania tematów urzędowych przez Internet.
Twój bank zawsze przy tobie
Dzięki bezpłatnej aplikacji IKO, klienci PKO Banku Polskiego mają dostęp do swojego konta bankowego w telefonie. Korzystając z tego rozwiązania mogą nie tylko podglądać saldo i historię transakcji, ale także zlecać przelewy, płacić telefonem, czy wypłacać pieniądze z bankomatu korzystając z BLIKA. Nowym i ciekawym rozwiązaniem jest możliwość korzystania z Asystenta głosowego. Rozwiązanie to zostało szczegółowo opisane w artykule „Asystent głosowy w IKO przeanalizuje płatności kartą u dowolnego sprzedawcy” z dnia 21.04.2022 r.
Jakie wybrać konto?
Jeśli powyższe argumenty przekonały niezdecydowanych do założenia konta w banku, przypominamy, że konto powinno być dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika. Przy dokonywaniu wyboru warto przede wszystkim zwrócić uwagę na wysokość opłat związanych z założeniem i prowadzeniem rachunku. Na stronie www.pkobp.pl w zakładce „Konta” warto skorzystać z porównywarki kont. Dzięki niej możemy szybko sprawdzić, które usługi są dostępne w ramach danego konta i na tej podstawie dokonać wyboru.
Dla klientów indywidualnych PKO Bank Polski przygotował:
- PKO Konto dla Młodych;
- PKO Konto za Zero;
- PKO Konto bez Granic;
- Konto Aurum.
Posiadanie konta bankowego służy nie tylko bezpiecznemu przechowywaniu środków pieniężnych. To możliwość szybkiego i wygodnego realizowania płatności w kraju i za granicą, zlecania przelewów bez konieczności wizyty w placówce banku, składania wniosków o przyznanie pożyczki i kredytu, inwestowania, załatwiania spraw urzędowych, a także uzyskania analizy wydatków (w ramach jednego sprzedawcy).
Konto bankowe stanowi centrum zarządzania naszymi środkami. To narzędzie, dzięki któremu możemy sprawować kontrolę nad wydatkami, analizować je, a w konsekwencji lepiej zarządzać naszym budżetem.
Magdalena Ostrowska