Nakręceni na wiedzę. Jak przygotować dobry podcast?

Nagranie audio, podczas którego ekspert dzieli się swoją wiedzą nazywamy podcastem. Tego typu produkcje mają wielką moc. Chętnie po nie sięgamy, szukamy i wysyłamy znajomym. To również jedna ze sprawdzonym metod promocji firmy czy usług. Biznes lubi podcasty.
około min czytania

Według szacunków opublikowanych w raporcie Global Entertainment & Media Outlook w 2020 r. w ciągu miesiąca na wysłuchanie podcastu decydowało się nawet cztery razy więcej mieszkańców świata, niż miało to miejsce pięć lat wcześniej.

Z końcem kwietnia 2020 r. podcasty były odtwarzane na całym świecie 42 proc. częściej niż wcześniej, a w Europie ich popularność wzrosła aż o 53 proc. Bank rozbiła Polska, w której w pierwszym półroczu według danych Spotify wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie, tuż za Brazylią, Wielką Brytanią, Kanadą, Kolumbią, Włochami, Meksykiem oraz Hiszpanią.  

Według prognozy w 2024 r. liczba osób sięgających po podcasty może wynieść nawet 1,5 mld osób miesięcznie.

Podcast – co to jest?

Podcast jest internetową formą publikacji dźwiękowej lub filmowej, najczęściej w postaci regularnych odcinków. Przedstawia rzetelną, fachową wiedzę na najróżniejsze tematy, tu ograniczeń nie ma. Może być o modzie, bankowości czy produkcji łodzi podwodnych – najważniejsze są: merytoryczny poziom i praktyczna znajomość tematu.

Jego nazwa to połączenia słów iPod i broadcast, czyli przekaz. Pierwszy człon może również nawiązywać do określenia Personal on Demand (spersonalizowane na życzenie).

Podcast ma już ponad 20 lat, ale po raz pierwszy terminu użył w 2004 r. dziennikarz „Guardian” – Ben Hammersley. Podcastami zostały nazwane audio blogi ukazujące się w amatorskim radiu.

Podcast idealny dla biznesu

Liczba osób, która bierze udział w nagraniu nie jest istotna. Może to być wywiad lub rozmowa kilku gości. Ten schemat nie jest oczywiście obowiązujący – istnieją podcasty jednoosobowe, a także w wersji z obrazem, czyli videopodcasty.

Warto pamiętać, że są dwie zasadnicze różnice między podcastem, a radiem – to forma audycji i forma konsumpcji. Radio najczęściej transmitowane jest na żywo, natomiast podcast to nagranie opublikowane w internecie, które jest zawsze dostępne i słuchamy go wtedy, kiedy mamy na to ochotę.

Dlatego dobry podcast powinien być „pełną profeską”. Jego jakość będzie naszą wizytówką lub wizytówką naszej firmy. Ponieważ możemy do niego wracać i „dzielić się” nim z innymi warto o to zadbać. Dzięki jakości zostanie w sieci na bardzo długo.

Gdzie ich słuchać i oglądać? Istnieje wiele takich miejsc, choćby na YouTube, będący jednym z najpopularniejszych serwisów umożliwiających publikowanie nagrań wideo lub dźwiękowych. Inne to:

  • Spotify,
  • Apple Podcasts,
  • Google Podcasts, 
  • Soundcloud,
  • strony internetowe twórców podcastów z osadzonym odtwarzaczem audio.

Wielu twórców wrzuca swoje audycje w plikach, które możemy pobrać na swój komputer, tablet lub smartfon. Dlatego będziemy mogli ich słuchać na wybranej platformie streamingowej, ale również odtworzyć w dowolnej chwili na swoich urządzeniach.

Jak zrobić podcast?

Podcast z reguły jest tematyczny i odcinkowy, a każdy odcinek trwa od kilku minut do nawet dwóch godzin. Co ciekawe, jeśli jesteśmy ekspertem w swojej dziedzinie, stworzymy go niemal za darmo. Na początek wystarczy nam do tego: mikrofon i kanał RSS. Najpierw podcast musimy wyprodukować, a potem po prostu wrzucić do sieci.

Na co jednak powinniśmy zwrócić uwagę, aby nasze nagranie, oprócz merytorycznej treści było również porządnie zrealizowane?

7 złotych zasad przygotowania dobrego podcastu:

  1. Przygotujmy wyciszone pomieszczenie, bez pogłosu.
  2. Wyłączmy wszystkie urządzenia elektroniczne oraz takie, które robią nawet niewielki hałas np. klimatyzację.
  3. Kupmy dobry sprzęt, nie oszczędzajmy. Na przyzwoity mikrofon z nagrywarką wydamy do tysiąca złotych. Warto w niego zainwestować,
  4. Skalibrujmy swój głos, czyli zróbmy test. Sprawdzimy, z jakiej odległości najlepiej nas słychać, nagrajmy się kilka razy na próbę i popracujmy nad tym, by brzmieć jak najlepiej.
  5. W czasie montażu nie przesadzajmy z wycinaniem i udoskonalaniem. Podcast powinien brzmieć naturalnie. Ma być na tyle dobry technicznie, aby nas nie denerwował i nie odwracał uwagi od treści. Odpłatnym programem do montażu jest Adobe Audition, darmowym Audacity.
  6. Zróbmy ogólny szkic naszej wypowiedzi, ale niczego nie uczmy się na pamięć. Powinniśmy brzmieć naturalnie, a nie czytać z kartki.
  7. Jeśli ma to być videopodcast, ładnie się ubierzmy.

Jak założyć podcast na Spotify

Do tego potrzebne jest konto na Spotify i Feed URL podcastu. Nie trzeba mieć żadnego zewnętrznego konta hostingowego do przechowywania plików ani płacić ekstra za usługę dodania podcastu do bazy. Logujemy się na stronie https://podcasters.spotify.com/ naszym kontem na Spotify.

Mamy do wypełnienia tylko prosty formularz, gdzie podajemy adres feed podcastu, gdzie jest hostowany, jeśli w ogóle jest i do jakiej kategorii należy – wybieramy jedną podstawową i dwie dodatkowe.

Po wysłaniu formularza czekamy, aż Spotify zweryfikuje go i doda do katalogu. Zająć to może kilka dni.

Zainwestuj w firmowe podcasty

  • Ponieważ, nie jest to na początku, duży koszt możemy skorzystać choćby z Karty kredytowej PKO Euro Biznes. Przeznaczona jest dla firm z limitem do 10 tys. zł (bez konieczności przedstawiania żadnych dokumentów finansowych, jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą od co najmniej roku). Zobacz, jak możesz łatwo obniżyć opłatę roczną.

Bartosz Piotrowski