Przelewy.... bez tajemnic
„Wyślij mi przelew”, „zleciłam stały przelew”, „ja zapłacę całość, oddasz mi swoją część Blikiem”, „przeleję Ci na telefon” – to tylko wybrane zwroty, jakich na co dzień używa się w ramach zarządzania finansami. 2023-08-01Z przelewów korzystasz, gdy chcesz przekazać pieniądze na konto drugiej osoby, opłacasz różne rachunki (np. za telefon, prąd, gaz lub czynsz), przesyłasz pieniądze między własnymi kontami lub robisz zakupy internetowe.
Aby zrobić przelew na konto, potrzebujesz znać 26-cyfrowy numer rachunku bankowego. Wykonując przelew na telefon, musisz oczywiście znać numer telefonu odbiorcy. Który rodzaj przelewu będzie dla Ciebie korzystniejszy? Na Twoją decyzję mogą mieć wpływ takie czynniki jak czas dotarcia pieniędzy, wysokość przesyłanej kwoty czy to, kto jest odbiorcą przelewu.
Poznaj więc świat przelewów, który otwiera dla Ciebie konto w PKO Banku Polskim.
W życiu spotykają nas różne sytuacje – zdarza się, że potrzebujesz zrobić przelew tu i teraz. Innym razem czas nie gra aż takiej roli i wolisz spokojnie zaplanować swoje płatności. Gdy liczy się czas, najlepszym wyborem będzie przelew na telefon BLIK lub przelew natychmiastowy. Na co dzień zaś sprawdzi się przelew standardowy, który pozwoli Ci również wybrać datę przyszłą, kiedy bank ma go zrealizować.
Masz też do dyspozycji kilka wariantów automatycznych, regularnie dokonywanych płatności, dzięki którym oszczędzisz czas i ułatwisz codzienne zarządzanie finansami. Mowa tutaj o zleceniach stałych (gdy kwota płatności jest stała) lub, gdy masz do opłacenia rachunki ze zmienną kwotą, zleceniac zmiennych, Qlips i poleceniach zapłaty. Przekonaj się, że to prostsze, niż myślisz.
Przelew na telefon BLIK
Od kilku lat przelewy na telefon BLIK zyskują w Polsce na popularności. Można je już wysłać do kilkunastu milionów osób – użytkowników aplikacji mobilnych różnych banków w Polsce. Za pomocą przelewu na telefon szybko, wygodnie i bez opłat przekażesz pieniądze, niezależnie od tego, czy odbiorca jest klientem tego samego banku, co Ty.
Taki przelew dotrze natychmiast i możesz go wykonać przez całą dobę, każdego dnia, również w weekend czy święto. Wystarczy, że znasz numer telefonu komórkowego odbiorcy - nie potrzebujesz już mozolnie przepisywać 26-cyfrowy numer konta bankowego. Aby odbiorca otrzymał przelew, musi wcześniej w aplikacji swojego banku zarejestrować się i tym samym powiązać swój numer telefonu z numerem konta, na które będzie otrzymywał przelewy.
Dodatkowym ułatwieniem, jakie masz w aplikacji IKO, jest opcja oznaczania odbiorców przelewów zarejestrowanych w BLIKU na Twojej liście kontaktów w telefonie. Pamiętaj, jeśli ręcznie wpisujesz numer telefonu odbiorcy, koniecznie upewnij się, że jest on prawidłowy!
Przelew na telefon idealnie sprawdzi się w rozliczeniach z bliskimi czy znajomymi np. za posiłek w restauracji, czy składkę na wspólny prezent. Nie zapłacimy nim jednak domowych rachunków czy czynszu.
Będąc klientem PKO Banku Polskiego, przelew na telefon BLIK wyślesz bezpłatnie z aplikacji mobilnej IKO.
Przelew natychmiastowy
Czasem zdarzają się sytuacje, kiedy musisz błyskawicznie przesłać pieniądze, a nie możesz skorzystać z przelewu na telefon. Masz pilną płatność „w ostatniej chwili” – np. chcesz zapłacić zaliczkę na wyjazd „last minute”, wynajęcie mieszkania czy kupując auto. A może mija termin spłaty raty kredytu lub karty kredytowej w innym banku?
W takich przypadkach skorzystaj z przelewu natychmiastowego, dostępnego całą dobę, każdego dnia - również w weekend czy dzień świąteczny. Przelew natychmiastowy możesz bez obaw wysłać na dowolne konto prowadzone w innym banku w Polsce, zdecydowana większość banków obsługuje już ten rodzaj przelewu. Przelew natychmiastowy najwygodniej zrobisz w aplikacji IKO lub serwisie iPKO.
Przelew standardowy
To zdecydowanie najbardziej popularny i uniwersalny rodzaj przelewu. Jeśli wyślesz przelew standardowy do odbiorcy, który ma również konto w PKO Banku Polskim, to dotrze on natychmiast. Natomiast jeśli konto odbiory prowadzi inny bank, to przelew trafi do niego najpóźniej w najbliższym dniu roboczym. Wynika to z tego, że rozliczenia między różnymi bankami odbywają się w dni robocze od poniedziałku do piątku o wyznaczonych godzinach w ramach tzw. sesji rozliczeniowych.
Przelew standardowy z datą przyszłą to przydatna odmiana przelewów standardowych. Korzystając z tej funkcji, możesz zaplanować przelewy do przodu na cały miesiąc lub dłużej, nawet gdy nie masz jeszcze wystarczającej ilości pieniędzy na koncie. Przykładowo, gdy dziesiątego dnia miesiąca Twoja pensja wpłynie na konto, wtedy bank automatycznie wykona płatności za rachunki zaplanowane do opłacenia po tym dniu. Datę przyszłą możesz też wskazać, gdy chcesz wysłać przelew z okazji urodzin, które będą… dopiero za trzy miesiące.
Masz też opcję zablokowania środków pod operację – czyli pieniądze są blokowane na koncie już teraz. Zyskujesz dzięki temu pewność, że przelew zostanie wykonany w przyszłości, niezależnie od stanu środków na koncie.
Przelew standardowy jest bezpłatny, jeśli zrobisz go samodzielnie w aplikacji IKO lub serwisie iPKO.
Płatności cykliczne
Posiadając konto w PKO Banku Polskim, masz do wyboru kilka rodzajów płatności powtarzalnych, które pomagają oszczędzić Twój czas i ułatwiają Ci wygodne zarządzanie codziennymi finansami. To idealne rozwiązania do płacenia różnego rodzaju rachunków, czynszu, opłat za przedszkole, ale również np. regularnego wspierania ulubionej fundacji charytatywnej. Tego typu rozwiązania pamiętają za Ciebie, że masz coś do zapłacenia.
Jeśli chcesz zautomatyzować opłacanie rachunków ze zmienną kwotą (np. prąd, wodę lub telefon), do dyspozycji masz następujące usługi:
- Zlecenie zmienne,
- Moje rachunki i faktury Qlips,
- Polecenie zapłaty.
Co wybrać? W ramach Zlecenia zmiennego lub międzybankowego systemu Qlips możesz zapłacić faktury wystawcom zarejestrowanym w tych usługach. Sam decydujesz, czy płatności do wybranego wystawcy faktur mają być wykonane automatycznie, czy dopiero po potwierdzeniu płatność. Możesz również ustalić górny limit kwoty dla pojedynczej płatności. Pamiętaj, aby zapewnić odpowiednią kwotę pieniędzy na koncie w dniu realizacji płatności – inaczej płatność nie będzie wykonana. Tymi usługami zarządzasz samodzielnie w serwisie internetowym iPKO w zakładce „Płatności cykliczne”.
Polecenie zapłaty aktywujesz i odwołujesz bezpośrednio u swojego wystawcy faktur (jeśli udostępnia taką usługę). Wówczas bank automatycznie zrealizuje płatności na podstawie danych przekazanych przez wystawcę faktur. Pamiętaj, rozwiązanie to wymaga zapewnienia odpowiedniej kwoty pieniędzy na koncie w dniu wykonania płatności. Jeśli masz wątpliwości co do jej wysokości, jako klient indywidualny masz 56 dni na odwołanie zrealizowanej płatności. Jako firma masz na to zaś 5 dni. Niezależnie od tego, jakie konto posiadasz, środki zostaną Ci od razu zwrócone.
Inne przelewy
Warto zwrócić uwagę na ciekawą i unikalną funkcję aplikacji IKO – Zeskanuj i zapłać. Polega ona na automatycznym uzupełnieniu danych przelewu na podstawie obrazu faktury czy rachunku lub kodu QR. Zdjęcie faktury zrobisz w aplikacji IKO albo wgrasz z pamięci smartfona. Z faktury możesz też zeskanować kod QR lub sam numer konta. Wystarczy wówczas sprawdzić poprawność wczytanych danych i zatwierdzić przelew.
Przelewy wysokokwotowe powyżej 1 mln złotych realizowane są za pomocą systemu SORBNET 2, obsługiwanego przez Narodowy Bank Polski. System dostępny jest w określonych godzinach tylko w dni robocze. Za pomocą systemu SORBNET 2 możesz wysyłać też niższą kwotę, ale w takim przypadku warto skorzystać z dostępnych darmowych opcji wykonania przelewu. W przypadku przelewów na wysokie kwoty – ze względów bezpieczeństwa - czasem bank może do Ciebie zadzwonić, aby potwierdzić transakcję.
Jeśli masz kartę kredytową, to możesz również wysłać przelew z karty – zrobisz go jak zwykły przelew, ale jako źródło pieniądza wskazujesz rachunek Twojej karty kredytowej.
Płacę z iPKO to szybki i bezpłatny przelew do płatności w internecie. To jedna z wielu dostępnych metod płatności za zakupy on-line, obok BLIKA czy karty płatniczej.
Od czasu do czasu musisz też zlecić przelew podatkowy. Różni się on tym od standardowych lub natychmiastowych, że w danych przelewu muszą się znaleźć ściśle określone informacje – np. numer PESEL, NIP lub REGON firmy czy rodzaj zobowiązanie podatkowego, jakie płacisz (np. PIT, CIT czy VAT). W tej grupie znajduje się również przelew za mandat.
Zarządzanie finansami nie musi być trudne
Musisz pamiętać, że za niektóre przelewy musisz zapłacić (np. przelewy natychmiastowe, SORBNET 2 czy przelew z rachunku karty kredytowej) zgodnie z Taryfą Prowizji i Opłat. Najczęściej opłata za takie przelewy wyświetla się już automatycznie w aplikacji IKO lub serwisie internetowym iPKO, zanim potwierdzisz dany przelew.
Gdy często wysyłasz przelewy do określonych odbiorców – np. Twoi bliscy, operator telekomunikacyjny, spółdzielnia mieszkaniowa czy dostawcy mediów – warto wówczas zapisać tych odbiorców. Będziesz mieć wtedy wygodny dostęp do listy przelewów zdefiniowanych - zarówno w aplikacji IKO, jak i serwisie iPKO.
Zarządzanie codziennymi finansami, w tym sprawdzanie stanu konta, historii transakcji czy wysyłanie przelewów, stają się bardzo proste, gdy korzystasz z aplikacji IKO. W IKO warto wypróbować Asystenta głosowego, którego uruchomisz klikając w animowaną ikonkę. Asystent rozumie, jeśli do niego mówisz lub piszesz, więc aby wysłać przelew wystarczy powiedzieć „Wyślij przelew na telefon do Dominiki” lub „Wyślij 17 złotych do Maksa”, co rozpocznie wykonanie operacji.
Całą tabelę ze wzystkimi przelewami znajdziecie tutaj.
Tomasz T. Owoc
Ekspert w PKO Banku Polskim