Waluta dostępna od zaraz – tak działa karta wielowalutowa
Każda karta do rachunku płatniczego w PKO Banku Polskim może być kartą wielowalutową – wystarczy podpiąć ją do swojego konta w euro, dolarach, funtach brytyjskich. Nowością są: czeska korona (CZK), chorwacka kuna (HRK) i forint węgierski (HUF). 2019-06-10Uruchomienie funkcji wielowalutowej nie zmienia zasad działania karty. Nie trzeba też wymieniać obecnie posiadanej karty na nową – tak jak dotychczas można nią płacić zbliżeniowo i tradycyjnie w sklepach stacjonarnych, w internecie i wypłacać gotówkę.
O tym, jak proste jest korzystanie z karty wielowalutowej, mówi Edyta Hołosyniuk, ekspert PKO Banku Polskiego.
Karta wielowalutowa obchodzi pierwsze urodziny?
Właściwie drugie. Kiedyś mieliśmy karty walutowe wydawane do trzech kont walutowych EUR, USD i GBP. Klienci szukali jednak prostszych rozwiązań, dlatego w maju 2017 r. pojawiła się karta wielowalutowa, dla klientów bankowości osobistej, a w rok później rozszerzono ofertę. Obecnie karta z funkcją wielowalutową jest dostępna dla każdego, kto ma konto osobiste. Karta jest wydawana do konta w PLN, a funkcja wielowalutowa jest aktywowana wówczas, gdy podepniemy posiadane w Banku konto walutowe do karty.
Mogą z niej korzystać dzieci?
Mogą z niej już korzystać dzieci, które ukończyły 13 lat i posiadają PKO Konto Pierwsze.
Jak to działa w praktyce?
Jeśli ktoś chce płacić np. w USD i GBP powinien mieć dwa konta walutowe – w każdej walucie oddzielnie. Nie martwmy się opłatami. Wystarczy, że podepniemy do każdego z kont naszą kartę wielowalutową, a nie zapłacimy za ich obsługę. Obecnie mamy możliwość podpięcia karty do kont w siedmiu walutach, a od końca maja pojawią się trzy nowe: kuna chorwacka, korona czeska i forint węgierski. Płacąc za granicą nie musimy dbać o przepinanie karty, system sam rozpoznaje, w jakiej walucie jest płatność i z tego konta jest dokonywana płatność. Np. jeśli jesteśmy posiadaczami konta w funtach brytyjskich i płacimy za zakupy w Londynie, środki automatycznie są pobierane z konta w GBP.
Aby w pełni skorzystać z potencjału karty wielowalutowej warto skorzystać z naszego pełnego pakietu walutowego: karty wielowalutowej, konta walutowego i kantoru internetowego, który ma specjalne, promocyjne kursy. Łącząc te trzy produkty, będziemy mogli najpierw kupić walutę w kantorze, zasilić nasze konto walutowe, a potem płacić lub wypłacać walutę z bankomatu kartą wielowalutową. Wszystko dzieje się prawie w czasie rzeczywistym – w kilka sekund. Nie zapłacimy również nic za przewalutowanie.
Ile będzie nas kosztować taka wygoda?
Klient płaci tylko opłatę cennikową za obsługę karty do konta w PLN – o ile taka opłata jest pobierana w danym koncie. Natomiast funkcja wielowalutowa zawsze jest za darmo. Nasza oferta jest wyjątkowa choćby dlatego, że stworzyliśmy pakiet, dzięki któremu klient samodzielnie ma kontrole nad swoimi płatnościami, zarówno w podróży, jak również w internecie, szczególnie, że oferujemy klientowi szeroki wachlarz walut do wyboru.
A jeśli zabraknie gotówki na koncie?
Po podpięciu konta walutowego karta automatycznie będzie rozpoznawać walutę, a Bank rozliczy w niej transakcję. W przypadku realizacji operacji w walucie innej niż rachunki podpięte do karty, następuje przewalutowanie i rozliczenie transakcji na dotychczasowych zasadach – w złotych z konta osobistego. Podobnie jest w przypadku, gdy na rachunku walutowym nie ma wystarczających środków do pokrycia całej kwoty transakcji. Warto pamiętać, że mając niewystarczającą ilość środków na koncie łatwo można zasilić je w internetowym kantorze PKO Banku Polskiego, korzystając z bankowości mobilnej IKO.
Całym pakietem zarządzamy zdalnie?
Posiadacz karty może samodzielnie ją obsługiwać aplikacji mobilnej IKO i w serwisie internetowym iPKO np. ustalać limity transakcji czy nadać lub zmienić PIN. Również rachunki walutowe do karty można otworzyć i podpiąć samodzielnie w IKO albo w iPKO. Chcąc zasilić rachunki walutowe, można skorzystać z kantoru internetowego PKO Banku Polskiego. Usługa jest dostępna w IKO i iPKO 24h/7 dni.
Rozmawiał Piotr Dunaj