Zapłacisz nawet bez grosza w kieszeni

Co drugi Polak jest podatny na zakupy pod wpływem humoru i nastroju. Gdy przyjdzie nam ochota na wydawanie, nie liczymy się z pieniędzmi. Najbardziej rozrzutni są mężczyźni po 40. Za nasze kaprysy najchętniej płacimy bezgotówkowo.
około min czytania

Polacy wchodzą w 2022 r. oceniając swoją sytuację bardzo dobrze (34 proc.) i neutralnie (40 proc.). W odróżnieniu do tej grupy źle lub bardzo źle swoją aktualną sytuację ocenia 24 proc. badanych.

Planujemy korzystać zarówno z zakupów w formie stacjonarnej, jak i online. Tylko 15 proc. chce je robić wyłącznie stacjonarnie. Z kolei aż 10 proc. deklaruje, że chce kupować praktycznie wyłącznie w sieci. Tak pokazują badania ARC Rynek i Opinia.

Płatności on-line

Dotychczas najbardziej preferowanymi formami robienia zakupów są te w sklepie internetowym lub przez aplikację mobilną (30 proc.) oraz w punkcie stacjonarnym (29 proc.). 13 proc. konsumentów sprawdzała dostępność i ceny on-line, żeby wiedzieć, gdzie kupić stacjonarnie dany produkt. Natomiast 7 proc. kupuje w sklepie internetowym, a odbiera stacjonarnie.   

Jak bardzo lubimy bezgotówkowe płatności pokazuje również raport operatora płatności internetowych Tpay. I tak np. z roku na rok metoda płatności BLIK-iem przybiera na sile. Podczas Black Friday 2021 najczęściej wybieraną metodą płatności był właśnie on, następnie przelew on-line i karta płatnicza.

PKO Visa Business na szczycie

karta metalowa_- RAMKA.jpg

W rankingu i plebiscycie Cashless Pay 2021 na „najciekawszą kartę płatniczą” metalowa karta kredytowa PKO Visa Business Credit Premium zajęła 3. miejsce (na 11 produktów nominowanych przez redakcję portalu Cashless). Najciekawsze karty i najlepsze rozwiązania płatnicze 2021 roku wybierali w internetowym głosowaniu czytelnicy portalu, w sumie zostało oddanych ok. 3 tys. głosów.

Najbardziej prestiżowa biznesowa karta kredytowa – PKO Visa Business Credit Premium – jest dostępna dla klientów korporacyjnych PKO Banku Polskiego od czerwca 2021 roku. Jest zbudowana ze stopów metali i ma posrebrzane krawędzie. Kartę wyróżnia wyjątkowy wygląd: matowe tło zostało pokryte specjalną powłoką premium printing zabezpieczającą przed zarysowaniami, a skarbonka z logo banku w fortepianowej czerni nadaje całości elegancję. Numer karty oraz dane użytkownika są umieszczone na odwrocie.

Maksymalny limit na karcie wynosi 1 mln zł. Kartą można zarządzać w serwisie iPKO biznes i poprzez aplikację mobilną. Użytkownik karty może korzystać z płatności mobilnych Apple Pay i Garmin Pay.

Płatności przez internet

Z badania Quality Watch zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor widać, że co drugi Polak jest podatny na zakupy pod wpływem humoru i nastroju. Mowa tu o sporych wydatkach. Na pytanie, czy zdarzają ci się zakupy o wartości co najmniej 500 zł pod wpływem impulsu, twierdząco odpowiedziała ponad połowa ankietowanych (53 proc.). Jedna trzecia „szaleje tak najwyżej raz do roku”, a co piąty badany – częściej. Przy czym osób pozwalających sobie na taką ekstrawagancję co najmniej raz na kilka miesięcy jest mniej niż przed pandemią.

Drogie zakupy bez planu częściej zdarza się robić mężczyznom (57 proc.) niż kobietom (49 proc.). Prawdopodobieństwo takich zachowań wzrasta, u osób między 35 a 44 lata – w tej grupie wiekowej 60 proc. badanych przyznaje się, że impulsywne kupowanie nie jest im obce. Najrzadziej robią to osoby 65 plus.

Do portretu skłonnych do impulsywnych zakupów najbardziej pasuje mężczyzna około 40-tki, zarabiający netto co najmniej 5 tys. zł, z niższym wykształceniem, mieszkający w woj. Zachodniopomorskim.

Jeśli chodzi o pozostałe części kraju najmniej osób (ok. 40 proc.) deklaruje drogie, nieplanowane zakupy w woj. opolskim, wielkopolskim i podlaskim. Na liście odpowiedzi, co zdarza ci się kupować impulsywnie lub bez większego zastanowienia, bez względu na kwotę, najczęściej wskazywane jest jedzenie na mieście. Mówi o tym aż 54 proc. badanych, którzy potwierdzają, że w ogóle zdarza im się korzystać z tego rodzaju usług.

Na co jeszcze lubimy wydawać pieniądze. Na ubrania, kosmetyki, akcesoria, ale także edukację i treści cyfrowe – to produkty, które kupujemy najczęściej.

Bezpieczne płatności internetowe

Nie wszyscy uważają płatności bezgotówkowe za bezpieczne, szczególnie te w internecie. Wciąż pokutuje opinia, że ktoś może nas tam okraść. Ale są też optymistyczne dane. Raport „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych 2021” firmy Advox Studio pokazuje, że aż 77 proc. badanych jest odmiennego zdania i chętnie kupuje on-line. Prawie tyle samo osób zwraca uwagę na bezpieczeństwo sklepu i czyta o nim opinie.

Liczba oszustw jednak nie maleje. Liczba transakcji, które wykonujemy w sieci, może czasem zmniejszyć naszą czujność i sprawić, że popełnimy jakiś błąd. Nie kupujmy więc w sklepie, który nie ma żadnej opinii, śladu w internecie i renomy. To może oznaczać, że jest to strona, która została stworzona, aby wyłudzać dane. Warto też zwrócić uwagę na ceny produktów i czas dostawy. Może się okazać, że produktu nie dostaniemy, a nasze dane zostaną wykorzystane do innych celów.

Aplikacja IKO – bezpieczne płatności internetowe

Coraz częściej i chętniej korzystamy również z aplikacji IKO. Powodem może być komfort jej obsługi i pojawiające się systematycznie udogodnienia. Transakcje BLIK i doładowania telefonu można już autoryzować za pomocą odcisku palca, a w przyszłości, również Face ID na iPhonie.

Poza tym do aktywacji nowej karty debetowej wystarczy kod QR, a jeśli dany klient jeszcze nie posiada aplikacji, zostanie automatycznie przeniesiony do strony jej pobierania w sklepie. W aplikacji można również sprawdzić stan swoich środków w PPK i PPE – funkcja jest dostępna także dla osób nieposiadających konta w PKO Banku Polskim.

Pojawiły się także udogodnienia dla firm w dziedzinie płatności podzielonych (split payment). IKO pozwala zapamiętywać odbiorców, a uzyskawszy numer konta powiązanego z rachunkiem VAT, automatycznie zaciągnie pozostałe wymagane dane, takie jak NIP. 

Tomasz Waligóra