Samochody elektryczne tylko dla najbogatszych? Już to sprawdziliśmy!

Popularność elektryków rośnie wraz ze wzrostem cen tradycyjnych paliw. Jednak auta elektryczne w Polsce nie należą do najtańszych.
około min czytania

Obecnie w kraju jest nieco ponad 40 tysięcy samochodów ładowanych za pomocą energii elektrycznej. W połowie są to pojazdy „na wtyczkę”, natomiast druga połowa to hybrydy. Ale zainteresowanie jest coraz większe – w porównaniu do roku ubiegłego wzrosło o połowę, a po polskich drogach jeździ już ok. 400 sztuk Tesli.

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Zainteresowanie autami elektrycznymi w Polsce wzrosło dwukrotnie w stosunku do zeszłego roku
  • Pierwszy polski samochód elektryczny trafi do produkcji już wkrótce
  • Podpowiadamy, co wybrać - samochód elektryczny czy spalinowy

 

Auta elektryczne w Polsce - dopłaty

Elektryczne samochody w Polsce to przeważnie auta osobowe, ale dane z marca 2022 roku obejmują też niecałe dwa tysiące samochodów ciężarowych i podobną ilość motocykli i motorowerów. Koszt samochodu elektrycznego w Polsce zaczyna się od 79 tysięcy złotych. Dużym zainteresowaniem cieszy się dofinansowanie, które pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy. Mimo to należy przygotować się na spory wydatek.

PROGRAM „MÓJ ELEKTRYK”

Dla firm przygotowano dofinansowanie na zakup auta elektrycznego 18 750 zł, a nawet 27 000 zł. W przypadku samochodów dostawczych kwota ta może sięgać nawet 70 000 zł.

Dowiedz się więcej!

Samochody elektryczne dostępne w Polsce

Elektryczne auta w Polsce można podzielić na kilka typów:

  • BEV - to samochód zasilany w pełni elektrycznie;
  • PHEV - hybrydowa wersja, która zasilana jest elektrycznie, ale posiada również układ konwencjonalny;
  • HEV - posiada silnik elektryczny, ale także spalinowy.

Najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce to Dacia, Nissan Leaf, BMW i3. Kupno samochodu elektrycznego jest dużym wyzwaniem dla budżetu domowego, dlatego niewiele osób może sobie na takie auto pozwolić, chociaż samo ładowanie miesięcznie kosztuje około 30 złotych. Jedno ładowanie, zależnie od modelu i wielkości samochodu, wystarczy na przejechanie około 200-400 km.

 

AUTA DOSTĘPNE OD RĘKI

Automarket.pl to platforma należąca do Grupy PKO Leasing, na której dostępna jest szeroka oferta aut nowych i używanych w atrakcyjnych ratach leasingu.

  • samochody osobowe i użytkowe, dostępne od ręki
  • bez zbędnych formalności
  • obsługa serwisowa w pakiecie
  • opłata wstępna nawet 0%
  • wysokość raty dopasowana do Twoich możliwości

Sprawdź oferty!

Elektryczne samochody sprzedawane w Polsce - ładowanie

Ładowanie elektrycznych samochodów w Polsce może być wyzwaniem. Oczywiście można zakupić stację, którą umieścisz w swoim garażu, co w znacznym stopniu ułatwi „tankowanie”. Z danych dostępnych na rok 2022, w Polsce było dostępnych 2100 stacji, na których było możliwe ładowanie samochodu elektrycznego. W praktyce oznacza to, że punktów ładowania było dwa razy tyle. Powstają nowe stacje, ponieważ popularność samochodów elektrycznych się zwiększa, dlatego można spodziewać się, że z czasem naładowanie baterii nie będzie stanowiło większego problemu, nawet jeśli będziemy z dala od miejsca zamieszkania.

Samochody elektryczne produkowane w Polsce

Zakłada się, że pierwszy polski samochód elektryczny zostanie wyprodukowany w 2024 roku. ElectroMobility Poland zamierza wskrzesić motoryzację. Aktualnie stworzyli pierwszy polski samochód elektryczny o nazwie Izera. Prezentacja modelu miała miejsce w lipcu 2020 roku, jednak produkcja ma ruszyć dopiero w 2024 r. w fabryce, która znajduje się w Jaworznie.

Samochody elektryczne a spalinowe

Auta elektryczne i spalinowe mają porównywalne osiągi. W przypadku Tesli Roadster koszty ładowania są porównywalne z tankowaniem samochodu spalinowego. Wielu specjalistów uważa, że z czasem samochody elektryczne wyprą te tradycyjne, jednak jest to kwestia dłuższej perspektywy. Obecnie koszt zakupu auta elektrycznego powstrzymuje przed bardziej ekologicznym przemieszczaniem się między punktami. Liczba stacji ładujących jest zbyt mała, aby przemieszczanie się między miastami (szczególnie tymi mniejszymi) było w pełni komfortowe.

Katarzyna Pokora