Jak reklamować swoją firmę w social media?
Jak wygląda budowanie marki w social media? Jest stosunkowo tanie, choć bardzo czasochłonne. Ale ten czas warto zainwestować, gdyż dzisiaj z różnych mediów społecznościowych korzysta większość z nas. 2021-09-17Pomad 4 mld mieszkańców Ziemi ma konta w mediach społecznościowych – wynika z raportu „Digital 2021 Global Overview”. W porównaniu z badaniem sprzed roku liczba użytkowników wzrosła o 400 mln i symbolicznie przekroczyła 50 proc. wszystkich osób na naszej planecie. Pięć lat wcześniej użytkowników mediów społecznościowych było niemal o połowę mniej (2,3 mld). Lepszego sygnału, w którą stronę skręcają użytkownicy internetu, nie ma.
Marketing w mediach społecznościowych
Tak szybkiego tempa przyrostu liczby użytkowników w kolejnych latach nie da się utrzymać, ale też faktem jest, że pandemia sprawia, iż spędzamy coraz więcej czasu przez komputerem. Między rokiem 2020 i 2021 liczba użytkowników mediów społecznościowych wzrosła o 13 proc., podczas gdy w poprzednich dwóch latach przyrost był jednocyfrowy (7 proc. w 2020 r. i 8 proc. w 2019 r.). Im dłużej będziemy doświadczać koronawirusowych restrykcji, tym te dane będą rosły – bo gdy nie możemy wychodzić z domu, to komputer coraz bardziej staje się naszym oknem na świat.
Te wszystkie trendy dotyczą też Polski. Z mediów społecznościowych korzysta 68,5 proc. Polaków. Każdego dnia spędzają w nich średnio 1 godzinę i 59 minut. Dla 30 proc. z nas stanowią one także narzędzie pracy.
Te statystyki pokazują, jak ważnym elementem strategii marketingowej stał się internet. W skrócie – zaczyna obowiązywać reguła: jeśli dana firma nie istnieje w mediach społecznościowych, to nie istnieje w ogóle. Potwierdza to raport „Digital 2021 Global Overview”. 45 proc. mieszkańców świata w „społecznościówkach” szuka informacji o poszczególnych firmach. Dotyczy to głównie ludzi młodych (53 proc. osób do 24. roku życia), ale nie tylko – podobnie zachowuje się 35 proc. osób w wieku 45-54 lat. Pod tym względem Polska może uchodzić za kraj najbliższy średniej – media społecznościowe są źródłem informacji o poszczególnych firmach i produktach 45,3 proc. Polaków.
Social media marketing daje możliwość zarówno przekierowań na stronę www i zwiększenia na niej ruchu, jak i promocji stacjonarnego punktu sprzedaży czy usług. Warto pamiętać, że komunikacja w mediach społecznościowych powinna być spójna z komunikacją offline. Media społecznościowe są wyjątkowe również poprzez swój marketing wirusowy, czyli taki działań prowadzący do tego, że użytkownicy internetu sami udostępniają między sobą informacje dotyczące firmy, usług lub produktów. Ta forma promocji online uchodzi za skuteczniejszą od tradycyjnej kampanii reklamowej, biorąc pod uwagę zasięgi.
Prowadzenie mediów społecznościowych
W jaki więc sposób wzmocnić obecność w internecie, a zwłaszcza w mediach społecznościowych własnej firmy?
Można działać na przykład jak Brian Clark, który w 2006 r. otworzył własnego bloga o nazwie Copyblogger. Opisywał na nim różne zjawiska związane z ze światem copywritingu. „Naprawdę nie myślałem o tym w kategoriach biznesu. Zależało mi po prostu na tym, żeby zdobyć czytelników, którzy mają podobne wyzwania do moich. Chciałem w ten sposób pomóc im rozwiązać ich problemy” – opowiadał Clark później w wywiadach. Nie zmienia to faktu, że na bazie zasięgów, które zdobył jako bloger, zbudował firmę marketingową Rainmaker Digital, generującą ponad 12 mln dolarów przychodów rocznie.
Właśnie tego typu działaniami można tworzyć pozycję własnej firmy z mediach społecznościowych. Blogi, aktywna obecność na takich portalach jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube itp. to skuteczna metoda budowania społeczności wokół siebie i swoich produktów lub usług.
Social media marketing. Jak reklamować firmę w social media?
Trzeba jednak pamiętać o dwóch kluczowych regułach. Po pierwsze, warto być autentycznym. Użytkownicy mediów społecznościowych są bardzo wyczuleni na wszelkiego rodzaju sztuczności, niewiarygodne kreacje. Zyskują ci, którzy pokazują się od prawdziwej strony. Ważnym tego elementem jest wchodzenie w interakcje z osobami, które reagują na nasze publikacje – to najlepszy sposób na pozyskiwanie zaufania użytkowników.
Po drugie, nie należy oczekiwać szybkich rezultatów. Zasięgi w mediach społecznościowych buduje się konsekwentną, cierpliwą pracą. Oczywiście, najważniejszy jest wyjściowy pomysł – jeśli jest nieatrakcyjny, to sukcesu nigdy nie uda się odnieść. Ale nawet najlepsza idea sama się nie przebije. Trzeba ją konsekwentnie, cierpliwie powtarzać, pokazywać od różnych stron. I dbać o wiarygodność. Jeśli nie uda się pozyskać zaufania klientów, to najbardziej efektowne wpisy i posty w mediach społecznościowych nie przyniosą efektu.
Budowanie takimi metodami pozycji własnej marki w mediach społecznościowych ma jedną wadę: trwa długo. Ale ma też wyraźną zaletę – jest tanie. Jego koszt to jedynie cena pracy osoby odpowiedzialnej za kanały komunikacji w „społecznościówkach”, gdyż media społecznościowe same w sobie są dostępne za darmo. Warto więc pamiętać o tym, by swoją pozycję budować w nich wielotorowo. Użytkownicy internetu przeciętnie korzystają z 8,4 różnych mediów społecznościowych (Polacy używają średnio 8,3 różnych kanałów). Najbardziej popularne w 2021 r. to Facebook, You Tube, Whatsapp, Messenger, Instagram, WeChat, TikTok. Warto to uwzględnić przy planowaniu kampanii w mediach społecznościowych.
Co ważne, nie trzeba być aktywnym we wszystkich możliwych mediach społecznościowych. Lepiej wybrać te kanały, które najbardziej pasują do marki i systematycznie się w nich komunikować. W kolejnych etapach warto zainwestować w płatne reklamy. Czy oznacza to wysokie koszty? Niekoniecznie. Nawet małe potrafią wpływać na zasięgi i pozyskiwanie nowych fanów, o ile są połączone z ciekawymi treściami.