Kultowe produkty, które tworzą lepszą przyszłość

Innowacyjne i ekologiczne produkty cieszą się dziś coraz większym zainteresowaniem. Świat idzie naprzód, a wzrost świadomości konsumenckiej oraz chęć dbania o środowisko skłania przedsiębiorców do wprowadzania kolejnych nowości na rynek. Jak więc stworzyć TEN produkt, który skradnie serca milionów i stanie się kultowy?
około min czytania

Przezroczyste ekrany, karta biometryczna, roślinny napój ziemniaczany…Nieustannie pojawiają się na rynku nowe pozycje, które mają zwrócić uwagę konsumentów, a przy tym zaspokoić ich wszelkie potrzeby i wymagania. Jednak sprostanie stale rosnącym oczekiwaniom społecznym wymaga nie tylko dobrego pomysłu, ale także m.in. dobrej strategii, analizy konkurencji, zaangażowania czy czasu. Jak wynika z badań, około 80-85 proc. nowych produktów znika w ciągu pierwszego roku. Jak zatem stworzyć produkt innowacyjny, ekologiczny i kultowy zarazem?

Pomysł na nowy produkt

Historia zna przykłady produktów, które odniosły niewiarygodny sukces i do dziś są zwane kultowymi. Co więcej, niektóre z nich miały mieć na początku zupełnie inne zastosowanie. Doskonałym przykładem jest Coca-Cola- najbardziej znany napój gazowany świata, który pierwotnie miał być lekiem. Co decyduje o losie nowego produktu? Początki wydają się oczywiste: trzeba odkryć coś, co jest wartościowe, użyteczne i przyciągnie rzeszę wielbicieli. To wszystko dodatkowo wiąże się z niemałym pieniędzmi. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepsze pomysły mogą się okazać porażką przy niewłaściwej strategii i zarządzaniu nowym projektem.

Dobra strategia rozwoju produktu

Właściwe przygotowanie do wprowadzenia nowego produktu na rynek to podstawa. Dobra strategia pozwoli nam zmaksymalizować jego szanse na zaistnienie w świadomości konsumenta. Konieczne jest przeanalizowanie i zdefiniowanie potrzeb, zachowań, ścieżek zakupowych potencjalnego klienta, a zatem analiza rynku, strategia marketingowa oraz sprzedażowa, obejmująca kanały dystrybucji i sprzedaży. Nie zapominajmy też o nazwie, logo i odpowiednim opakowaniu.

Przedstawiamy 5 najważniejszych kroków w budowaniu nowego produktu i jego sprzedaży:

1. Zdefiniowanie potrzeb
W miarę możliwości warto zorganizować w pełni profesjonalne badania marketingowe w grupie docelowej i zdefiniować zapotrzebowanie produktu.

2. Analiza rynku
Wprowadzenie nowego produktu musi być poprzedzone precyzyjną analizą rynku. W tym przypadku warto zastosować analizę szans i zagrożeń, słabych i silnych stron (SWOT). Nie zapominajmy także o prognozowaniu sprzedaży dla produktu czy całej kategorii na kilka lat naprzód – zdefiniujmy sezonowość lub jej brak.

3. Analiza konkurencji
Zweryfikujmy ofertę konkurencji i połączmy z analizą wypracowanej przez nich przewagi. Określmy z czego wynika fakt, że klienci ponawiają zakup i z czego ewentualnie nie są zadowoleni.

4. Strategia sprzedaży
Stwórzmy dobrą strategię sprzedaży – począwszy od przygotowania atrakcyjnej oferty, określenie kanałów dystrybucji, po działania marketingowe czy obsługę klienta.

5. Strategia komunikacji
Musimy również ustalić, w jaki sposób będzie realizowana komunikacja z konsumentami. W tym celu należy scharakteryzować m.in. grupy odbiorcze i zrealizować audyt komunikacji prowadzonej przez firmy oferujące produkt mieszczący się w danym segmencie. Nie zapominajmy także o odpowiednim wyborze kanałów komunikacji.

Myśląc o innowacjach należy przede wszystkim skupiać się na potrzebach szerokiego grona konsumentów mając na uwadze codzienne problemy, które innowacja może rozwiązać. Produkt powinien więc być dobrej jakości i spełniać oczekiwania wszystkich klientów. Pamiętajmy bowiem, że satysfakcja z użytkowania czy konsumpcji produktu ma bezpośrednie przełożenie na powtórne zakupy, a tym samym na sprzedaż w dłuższym okresie.

GLOV, jako wzór do naśladowania
Monika Żochowska, Co-Founderka i CEO marki kosmetycznej GLOV, która produkuje między innymi wielokrotnie nagradzaną rękawiczkę do demakijażu opowiedziała o tym, jak stworzyć produkt innowacyjny, ekologiczny i kultowy zarazem.

Przede wszystkim to kosztuje, a poza tym, nie wiesz, jak się produkt przyjmie na rynku. Musisz wydać bardzo dużo pieniędzy na to, by o twoim pomyśle dowiedzieli się potencjalni klienci. U nas wyzwaniem była jeszcze zmiana nawyków, aby przekonać część konsumentek, że nasza propozycja jest wygodniejsza i szybsza. Pomimo że spróbowały GLOV, wolały tradycyjną metodę demakijażu, więc wprowadziłyśmy płatki wielokrotnego użytku – mówi Monika Żochowska.

Klientki GLOV to społeczność o podobnych wartościach. Założycielkom spółki zależy na tym, by tworzyć bliskie relacje z osobami kupującymi ich produkty. Większość stałych klientek pochodzi z polecenia. Marketing szeptany jest potężną siłą GLOV.

To, co obiecujemy, to realizujemy. Klient nasz pan – mówi Monika Żochowska.

Ponadto, niezwykle ważna dla GLOV jest ekologia. Jedną z misji marki jest zwrócenie uwagi na ochronę zasobów wód słodkich. Kiedy kończy się optymalny czas użytkowania rękawiczki, właścicielki firmy rekomendują, by jej nie wyrzucać tylko wykorzystać np. do czyszczenia butów.

– Naszym celem jest nie pozostawiać po sobie negatywnego śladu. Jeśli produkt jest już bardzo zużyty, można go wrzucić do któregoś z kubików znajdującego się w drogeriach Sephora. Potem przerabiamy taką rękawiczkę na granulat, z którego robimy ławki. Powinniśmy o każdym przedmiocie pomyśleć, czy nadaje się już do wyrzucenia, czy może możemy jeszcze go do czegoś wykorzystać – dodaje współtwórczyni brandu.

Ekologia, przyszłością biznesu

Nie trzeba być Billem Gates’em i wymyślać nowego Microsoftu, żeby wejść na sam szczyt. Marki, które inwestują w ekologię i przyczyniają się do jej promocji, budują solidny fundament pod swój przyszły sukces, mają realny wpływ na klientów, a tym samym na przyszłość całej planety. Wśród polskich firm, które swoje fundamenty opierają na ekologii, można wymienić np. Lovish – polską markę kosmetyków naturalnych. Jest pierwszą firmą w Polsce i jedną z nielicznych na świecie, która wprowadziła w pełni ekologiczne produkty kosmetyczne. Eco inside and out – takie hasło przyświeca Ewelinie Niedzielskiej, twórczyni marki, która jest chemiczką i swoją wiedzę połączyła z pasją ekologicznego stylu życia.

Innym doskonałym przykładem jest polska firma Plantwear, która oferuje innowacyjne zegarki... wykonane z drewna. Są idealne zarówno dla kobiet i mężczyzn. Z kolei ubranka dla dzieci z pochodzących z recyklingu tkanin i według zasady zero waste oferuje brand Roe & Joe. Nie wyrzucają oni nawet skrawków materiałów, a tworzą z nich sznurki do związywania paczek. Warto również wspomnieć o biżuterii Pandora. Powstaje ona ze srebra i złota, które mogą być poddawane recyklingowi bez ryzyka, że ucierpi na tym ich jakość, blask albo wartość. W 2019 r. 71 proc. metali szlachetnych użytych do produkcji zostało pozyskanych z recyklingu, a w 2025 roku będzie to sto procent.

Firmy coraz częściej poszukują nowych sposobów rozwoju innowacyjności. Choć istnieje wiele dróg do wprowadzania nowego produktu na rynek, jak powiedział kiedyś Albert Szent-Györgyi ,,Innowacja polega na tym, że widząc to, co wszyscy inni, dostrzega się to czego nikt nie zauważył.”

Może to jest więc kluczem do sukcesu?

Infoshare

  • To największa konferencja technologiczna w Europie Środkowo-Wschodniej. Misją organizatorów jest tworzenie miejsca, w którym można dzielić się własnym doświadczeniem i poszerzyć wiedzę. Na tegorocznej konferencji Infoshare PKO Bank Polski przeprowadził szereg rozmów z ekspertami skupiając się na roli człowieka we współczesnym technologicznym świecie.