Jak założyć własny sklep internetowy? To prostsze niż kiedykolwiek
W Polsce każdego dnia powstaje średnio 21 nowych sklepów internetowych. To naturalna konsekwencja przenoszenia się handlu do sieci. A także tego, że uruchomienie własnego e-sklepu jest dziś bardzo łatwe. 2019-12-03W 2019 r. zakupy przez internet robi 1,92 mld mieszkańców Ziemi. Wydali na nie łącznie 3,53 bln dolarów. Widać przy tym wyraźną tendencję – im młodsi użytkownicy internetu, tym chętniej korzystają z tego kanału. Dla nich to już normalna forma zakupów. 43 proc. robi to leżąc w łóżku, 23 proc. będąc w biurze, a 20 proc. w łazience lub samochodzie.
Te liczby robią wrażenie. Ale jeszcze większe wywołują prognozy – bo z nich wynika jednoznacznie, że w szybkim tempie cały handel przeniesie się do internetu. Szacuje się, że w 2021 r. zakupy w sieci robić będzie 2,14 mld osób, a wartość sprzedanych towarów w 2022 r. ma sięgnąć 6,54 bln dolarów. Do 2040 r. 95 proc. zakupów będzie dokonywanych on-line.
W Polsce trend jest podobny. Z szacunków firmy Gemius wynika, że w tym roku z możliwości robienia zakupów przez internet skorzystało 17 mln osób – o 6 proc. więcej niż w 2018 r., gdy wartość sprzedanych towarów wyniosła 51 mld zł.
Obroty e-commerce w Polsce rosną w tempie będącym jednym z najszybszych w Europie. Według raportu PWC, stanowią one zaledwie 5 proc. obrotów handlowych w kraju, co jest z kolei jednym z niższych współczynników w krajach rozwiniętych. Średnia dla krajów OECD to 10 proc.
Ale trend jest nieubłagany, wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach ruch handlowy będzie konsekwentnie przenosił się do internetu. Widzą to także firmy. W Polsce już teraz działa 21,7 tys. sklepów internetowych. Każdego dnia powstaje średnio 21 nowych. Bo przedsiębiorcy świetnie rozumieją, że chcąc się utrzymać na powierzchni, chcąc zachować możliwość sprzedawania własnych towarów, trzeba być on-line.
Dlatego firma, która jeszcze nie ma swojego sklepu internetowego, powinna poważnie rozważyć scenariusz jego otwarcia. Zwłaszcza jeśli działalność jest prowadzona w dziedzinach, które znajdują się na liście branż najpopularniejszych w rankingu zakupów on-line.
Jak prezentuje się ta lista? Raport PWC wykazał, że Polacy przez internet najczęściej kupują:
- odzież i obuwie (79 proc.),
- lekarstwa i kosmetyki (75 proc.),
- książki i płyty (73 proc.),
- meble i wyposażenie domu (62 proc.),
- wreszcie elektronikę użytkową i komputery (61 proc.).
Dzisiaj otwarcie własnego e-sklepu jest prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Najpierw należy zarejestrować domenę. W firmie świadczącej usługi hostingowe trzeba znaleźć wolny adres strony internetowej, który odpowiada nazwie lub specyfice sklepu. Następnie wokół tego adresu można zbudować swoją witrynę do sprzedaży własnych produktów.Żeby ją stworzyć, wcale nie trzeba posiadać sztabu informatyków, czy samemu dysponować zaawansowanymi umiejętnościami IT. Można skorzystać z istniejących już szablonów. Dostarcza je m.in. PKO Bank Polski. Dzięki narzędziu e-Sklep dla twojej firmy właściwie każdy może skonfigurować swoją witrynę. Okres próbny, który wynosi 15 dni, jest całkowicie za darmo. A jeśli właściciel firmy uzna, że chce utrzymać współpracę, opłaty początkowe są niewielkie. Sklep w najprostszej wersji można otworzyć za darmo, a opłata miesięczna za usługę to 45 zł (przy płatności za cały rok).Po rejestracji dalsze kroki są proste i intuicyjne. Można wybrać z gotowych szablonów projekt tego, jak e-sklep ma wyglądać. Następnie trzeba ręcznie wkleić produkty do sprzedaży, a następnie wybrać metody płatności i dostawy sprzedanych towarów. To wszystko. Pozostaje tylko czekać na pierwszych klientów.
Tadeusz Mazak