Sprawdzona idea w nowej formule. 9 lat Fundacji PKO Banku Polskiego

„Dobro procentuje” – to motto istniejącej od 9 lat Fundacji PKO Banku Polskiego. W tym czasie pomogła tysiącom osób, zrealizowała setki projektów w całym kraju, skupiając wokół idei pomagania coraz większą społeczność wolontariuszy. Fundacja powstała dokładnie 22 lipca 2010 r. Dziś ideę pomagania realizuje wykorzystując najnowocześniejsze narzędzia, jak najlepsza bankowa aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego – IKO.
około min czytania

Fundacja PKO Banku Polskiego łączy konkretne działanie i bankową precyzję z dbałością o to, co najbardziej wartościowe społecznie – dobro. Wykorzystuje swoje możliwości, by wyzwalać ogromny potencjał aktywności społecznej, by pomagać potrzebującym.

Działanie pomaganie 

Misją Fundacji jest pomaganie oraz pogłębianie relacji i więzi społecznych.

– Działamy w całej Polsce, współpracując z wieloma organizacjami, dzięki czemu możemy wspierać pojedyncze osoby i grupy społeczne. Naszą siłą są wolontariusze, którzy inicjują, inspirują i są gwarantem skuteczności naszych działań. Po dziewięciu latach działalności Fundacji PKO Banku Polskiego śmiało mogę powiedzieć, że dobro procentuje. W naszej pracy widzimy to na co dzień i za to wszystkim współpracownikom i partnerom chciałabym podziękować – mówi Małgorzata Głębicka, prezes Fundacji PKO Banku Polskiego.

Fundacja skupia się na kilku kluczowych obszarach działalności, jak: edukacja (oświata i nauka), tradycja (wychowanie z akcentem na wychowanie patriotyczne), nadzieja (pomoc społeczna, skierowana w szczególności do osób niepełnosprawnych i zagrożonych wykluczeniem), zdrowie (ochrona zdrowia i profilaktyka zdrowotna), kultura (opieka nad sztuką i zabytkami, przede wszystkim ochrona dziedzictwa narodowego oraz wspieranie twórczości artystycznej udostępnianej pro bono) czy sport (zachęcanie do aktywności fizycznej, w szczególności dzieci i młodzieży, jak również wspieranie wysiłku osób niepełnosprawnych w tym zakresie). Aby je realizować, nawiązuje trwałe partnerstwa i realizuje samodzielne projekty. Ta symbioza daje realne efekty.

Różnorodność projektowa

Ważną częścią działań Fundacji jest budowanie aliansów z ogólnopolskimi i lokalnymi organizacjami społecznymi. Dzięki nim dociera do wielu grup społecznych potrzebujących w całym kraju i wspiera ideę rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Dzięki temu, Fundacja wchodzi w rolę kreatora zmian w trzecim sektorze. Angażuje się we współpracę z organizacjami, ośrodkami i placówkami o różnym profilu, m.in. zajmujące się pomocą i wsparciem, wychowaniem i nauką oraz kulturą.

Przykładem takiej współpracy jest na pewno wsparcie stowarzyszenia Siemacha, prowadzącego sieć specjalistycznych placówek wychowawczych dla młodzieży, zapewniając im opiekę, rozwijające zajęcia czy terapie. Wspólnie z Fundacją Szczęśliwej Drogi realizowany jest jeden ważniejszych w ostatnim czasie projektów „Busola na start” adresowany do dorosłych wychowanków domów dziecka. Bankowa Fundacja umożliwia tym młodym ludziom praktyki i staże w Banku oraz zdobycie doświadczenia zawodowego. W ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy pomoc dotarła do ponad dwudziestu osób.

Fundacja skupia się także na realizacji samodzielnych projektów. Jednym z nich są Integracyjne Spotkania Mikołajkowe, w których biorą udział podopieczni placówek opiekuńczo-wychowawczych, domów dziecka, hospicjów oraz dzieci pracowników Banku. Rocznie w całym kraju odbywa się kilkadziesiąt takich imprez dla kilku tysięcy dzieci.

Bardzo ważnym projektem realizowanym przez Fundację jest Bankowa Akcja Honorowego Krwiodawstwa. Polega on nie tylko na organizowaniu zbiórek krwi, ale również na wychowywaniu nowego pokolenia jej honorowych dawców. Rekrutują się oni zarówno spośród pracowników Banku, jak i innych środowisk wrażliwych społecznie. Partnerem akcji jest Narodowe Centrum Krwi, a lokalnie – Regionalne Centra Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. Tylko w zeszłym roku przeprowadzono 28 zbiórek krwi w 18 miastach Polski, do których dołączyło 1776 osób. Pozyskano dzięki niej prawie 800 litrów krwi. BAHK została zainicjowana przez pracowników PKO Banku Polskiego, a jej celem jest zbiórka krwi i propagowanie idei krwiodawstwa.

Pomaganie przez sport

Niezwykle ważnym projektem realizowanym przez Fundację są akcje charytatywne pod hasłem „biegnę dla…” prowadzone w czasie wszystkich biegów sponsorowanych przez PKO Bank Polski w całym kraju. Rocznie jest ich ponad 50. Celem tych akcji jest pomoc dzieciom lub osobom dorosłym wymagającym specjalistycznego leczenia czy też operacji ratujących życie. Aby pomóc, wystarczy przypiąć do koszulki kartę z napisem „biegnę dla…” i przekroczyć z nią linię mety. Fundacja zorganizowała już blisko 380 takich akcji, dzięki czemu wsparła niemal 430 beneficjentów kwotą 4 mln 732 tys. zł.

Jednym ze sztandarowych projektów Fundacji i PKO Banku Polskiego jest Bieg Charytatywny. To inicjatywa realizowana na rzecz i z udziałem społeczności lokalnej w 12 miastach w Polsce, na 12 stadionach lekkoatletycznych. W 2018 r. wydarzenie pod hasłem „Pomagamy z każdym krokiem” zgromadziło 6,5 tys. uczestników, którzy przebiegli blisko 34,8 tys. okrążeń. W efekcie Fundacja przekazała niemal 730 tys. zł na posiłki dla dzieci i dodatkowe 150 tys. zł na cele charytatywne, wskazane przez dopingujących kibiców. W tym roku odbędzie się 5 edycja biegu, który odbędzie 14 września 2019 roku.

Wolontariusze

Fundacja PKO Banku Polskiego od lat rozwija ideę wolontariatu pracowniczego, wzmacniając ich aktywność. Bankowi wolontariusze tworzą ogromną społeczność, bo w spółkach Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego pracuje ponad 25 tys. osób z całej Polski. To właśnie dzięki nim, pomoc Fundacji dociera do wielu zakątków kraju, trafiając do konkretnych osób czy organizacji. Wszyscy pracownicy Grupy PKO mogą aktywnie wspierać projekty charytatywne, mogą je zgłaszać, a także opiekować się którąś z inicjatyw realizowanych już przez Fundację. To właśnie w ramach wolontariatu odbywały się m.in. akcje „Podziel się na Święta” (ogólnopolska zbiórka żywności dla ubogich i bezdomnych) czy projekt „PKO Bohaterom”, którego celem jest przypominanie o heroizmie Powstańców Warszawskich nie tylko przy okazji obchodów kolejnej rocznicy wybuchu zrywu. W ramach projektu pracownicy Banku przygotowują paczki świąteczne dla Powstańców, organizują pomoc przy remontach ich mieszkań lub organizują wyposażanie do domów bohaterów.

Nowoczesne i skuteczne

Fundacja PKO Banku Polskiego wciąż realizuje nowe projekty i coraz śmielej wchodzi w świat nowych technologii, dzięki którym pomaganie jest prostsze. Temu służy uruchomiona w aplikacji IKO funkcja „Pomagaj z nami” i teraz każdy może pomagać – wystarczy wybrać cel z czterech obszarów: PKO Bieg Charytatywny, Zdrowie, Edukacja lub Nadzieja albo wesprzeć dowolną organizację pożytku publicznego. Funkcja w aplikacji IKO daje także możliwość pomagania klientom Banku. – Stale przybywa osób, dla których pomaganie staje się czymś naturalnym. Liczę na to, że „Pomagaj z nami” będzie hasłem akcji dla całej społeczności związanej z marką PKO Bank Polski – podsumowuje Małgorzata Głębicka, prezes Fundacji PKO Banku Polskiego.

Bogdan Kowalski