Płatności zbliżeniowe – wygoda, szybkość i bezpieczeństwo w jednym

Funkcja zbliżeniowa stała się niezastąpionym narzędziem podczas zakupów. Na polskim rynku pojawiła się zaledwie 12 lat temu, a dziś jej popularność stale rośnie. Korzystając z płatności zbliżeniowych regulujemy należności nie tylko kartami, ale i telefonami czy zegarkami.
około min czytania

Pierwsze urządzenie wykorzystujące schemat, który później przekształcił się w RFID, a następnie w NFC, skonstruował w 1945 r. sowiecki szpieg i wynalazca Lew Siergiejewicz Termen. Wiele lat później jego technologię wykorzystał Mario Cardullo, wynalazca z USA. Choć nie dokonał przełomu w tej dziedzinie, dostrzegł wiele możliwości użycia tej funkcji.

Zbliżeniowość wciąż się rozwija. Jest wygodna, szybka i bezpieczna. Kolejne ważne wydarzenie w historii płatności zbliżeniowych miało miejsce w 2011 r., gdy dzięki pewnemu startupowi z Teksasu powstało rozwiązanie HCE (Host Card Emulation). Umożliwia ono płatności zbliżeniowe smartfonami. Mimo że kiedyś brzmiało to tak fantastyka, dziś korzysta z tej funkcji aż 1,5 mln posiadaczy telefonów w Polsce.

Przy okazji płatności zbliżeniowych pojawia się pytanie – czy funkcją zbliżeniową możemy zarządzać?

Karty debetowe i kredytowe wydawane przez PKO Bank Polski posiadają funkcję płatności zbliżeniowych. Oznacza to możliwość dokonywania szybkich płatności do kwoty 50 zł bez konieczności potwierdzania ich kodem PIN. Transakcje płatnicze powyżej 50 zł należy potwierdzić kodem PIN.

W przypadku kart debetowych w formie tradycyjnej funkcja płatności zbliżeniowych jest uruchomiana w momencie aktywacji karty, poprzez dokonanie transakcji płatniczej z użyciem kodu PIN.

W przypadku kart kredytowych jest podobnie, przy czym w momencie aktywacji funkcji zbliżeniowej dla kart Visa konieczne jest posiadanie dostępnych środków na rachunku karty w wysokości co najmniej 150 zł.

Warto wiedzieć: – W każdej chwili możemy złożyć dyspozycję zablokowania funkcji płatności zbliżeniowej na naszej karcie. Aby to zrobić, posiadacz karty powinien skorzystać z usługi bankowości telefonicznej, dzwoniąc pod numer 800 302 302 lub 81 535 60 60 albo odwiedzając dowolny oddział PKO Banku Polskiego – mówi Gabriela Drabek, doradca w PKO Banku Polskim.

Jeśli nie mamy przy sobie karty ani gotówki, za zakupy zapłacimy telefonem, przykładając go do terminala płatniczego z funkcją NFC. Wystarczy posiadać: aktywną aplikację IKO, smartfona z systemem Android w wersji minimum 4.4 z NFC, kartę debetową lub kartę kredytową w PKO Banku Polskim.

Jak aktywować płatności zbliżeniowe w aplikacji IKO

  • Płatności zbliżeniowe można aktywować klikając ikonkę falki na górnej belce aplikacji IKO lub wchodząc kolejno w sekcję Płatności > Płatności zbliżeniowe

  • Gdy aplikacja wyświetli listę posiadanych przez nas kart, wybierzmy tę, którą chcemy „podpiąć” do płatności zbliżeniowych telefonem z IKO. Decyzję potwierdzimy przyciskiem „Zatwierdź” oraz wpisując PIN do aplikacji IKO.

  • Jeśli nie mamy aktywnego NFC w smartfonie, zostaniemy przekierowani do ustawień telefonu, aby włączyć tę funkcję. Aplikacja IKO jest gotowa do płatności zbliżeniowej.

Piotr Dunaj