Włącz własny prąd na mamyklimat.pl – kampania na rzecz rozwoju fotowoltaiki

1 czerwca 2020 r. ruszyła ogólnopolska kampania zachęcająca Polaków do wytwarzania taniej energii elektrycznej na własne potrzeby przez instalację paneli fotowoltaicznych na dachach domów jednorodzinnych. Jej ambasadorką została aktorka, Małgorzata Kożuchowska. To wspólna akcja Ministerstwa Klimatu, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz PKO Banku Polskiego.
około min czytania

Celem kampanii jest budowanie świadomości możliwości płynących z wykorzystania energii odnawialnej w polskich domach jednorodzinnych oraz rozwijanie naszego rynku mikroinstalacji fotowoltaicznych.

Aktualna moc wszystkich polskich instalacji PV to już ponad 1,83 GW, z czego prosumenci generują aż 1,2 GW. Według danych Urzędu Regulacji Energetyki, na koniec 2014 r. mieliśmy 20 MW mocy fotowoltaicznych, co oznacza, że w ok. 5,5 roku ta moc wzrosła aż o 9 tys. proc. Nasz kraj jest obecnie na 5. miejscu w Unii Europejskiej pod względem przyrostu nowych mocy z paneli słonecznych zainstalowanych w systemie. Polska realizuje obecnie redukcję ponad półtora miliona ton CO2 rocznie dzięki instalacjom fotowoltaicznym.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Polaków, w trosce o środowisko, Ministerstwo Klimatu i NFOŚiGW od 30 sierpnia ubiegłego roku realizują rządowy program „Mój Prąd”. To aż miliard złotych na zwiększenie produkcji energii elektrycznej z prosumenckich instalacji fotowoltaicznych o mocy 2-10 kW. Do programu zgłosiło się już ponad 73 tys. Polaków.

Dotychczasowe efekty „Mojego Prądu” (wspomniane 73 tys. wniosków), to 408 MW zainstalowanej mocy. Porównując to do największej polskiej farmy fotowoltaicznej na terenie gminy Czernikowo koło Torunia – moc 3,77 MW – można policzyć, że „Mój Prąd” już na tym etapie dofinansuje ok. 108 takich elektrowni.

Rządowy program „Mój Prąd” nieustannie się rozwija. Zgodnie z zapowiedziami NFOŚiGW 31 marca przeszedł na wnioski online. Ponadto, od 22 maja wprowadzono kolejne ułatwienie – to możliwość składnia elektronicznych wniosków na gov.pl przez pełnomocnika.

„Mój Prąd” został też zintegrowany z innym rządowym programem „Czyste Powietrze” (budżet 103 mld zł na wymianę tzw. kopciuchów i termomodernizację domów jednorodzinnych). Od 15 maja potencjalni beneficjenci „Czystego Powietrza” mogą uzyskać dotację również na montaż instalacji fotowoltaicznej, bez konieczności składania dwóch osobnych wniosków.

Oba ogólnopolskie programy – „Mój Prąd” i „Czyste Powietrze” – wpisują się w działania rządu, zmierzające do likwidacji niskiej emisji i poprawy jakości powietrza w polskich miastach i mniejszych miejscowościach a tym samym są orężem w walce ze smogiem.

Odpowiedzialność za środowisko jest elementem działalności nie tylko resortu klimatu i NFOŚiGW, ale też PKO Banku Polskiego, który podejmuje inicjatywy służące dbałości o środowisko i jest sygnatariuszem Karty Odpowiedzialności Ekologicznej Przedsiębiorców i Pracodawców w Polsce.

Wspólna kampania na rzecz rozwoju fotowoltaiki w pierwszej kolejności obejmuje emisję spotu telewizyjnego oraz działania w internecie. Następnie zostanie rozszerzona o promocję radiową. Towarzyszy jej też specjalne stworzona strona internetowa mamyklimat.pl, gdzie znajdują się m.in. ciekawostki dotyczące fotowoltaiki i jej wpływu na środowisko.