BLIK – zakoduj zakupy w sklepie internetowym

Wystarczy chwila, aby dokonać transakcji BLIKIEM. Prosto i bez żadnych tajemnic. Ten sposób płatności spodobał się Polakom, a w czasie pandemii koronawirusa stał się bodajże najwygodniejszą formą dokonywania zakupów w internecie.
około min czytania

Polski Standard Płatności podaje, że w ciągu trzech miesięcy 2020 r. użytkownicy użyli BLIKA aż 78 mln razy. To prawie dwa razy więcej niż w analogicznym okresie roku 2019 i niemal tyle samo co w całym 2018 r. Najwięcej tego typu transakcji zrealizowano w internecie – było ich 57,5 mln.

BLIK – zakupowy rekordzista

W marcu najbardziej wzrosła aktywność użytkowników BLIKA w sklepach internetowych sprzedających sprzęt RTV i AGD. W tej kategorii wzrost w porównaniu z lutym to aż 270 proc. Na drugim miejscu znalazły się sklepy z chemią domową (+216 proc.). Trzecią najchętniej wybieraną kategorią są internetowe księgarnie ze wzrostem liczby transakcji o 85 proc. Zaraz za nimi uplasowały się perfumerie (+81 proc.). Pierwszą piątkę zamykają serwisy streamingowe z grami ze wzrostem liczby transakcji o 76 proc. (streaming TV wzrósł o 47 proc.)

Jestem bardzo ciekawski i lubię nowości, dlatego z BLIKA skorzystałem od razu, gdy się pojawił w aplikacji, czyli jakieś 5 lat temu – mówi Krystian, użytkownik IKO. – Od tego czasu przydał mi się setki razy. Kiedy rano robię zakupy, płacę BLIKIEM, w czasie dnia zamawiam lunch do biura – też płacę BLIKIEM, wieczorem przeglądam internet i kiedy coś mnie zainteresuje – książka, film czy gra – również z niego korzystam.

Jak płacić BLIKIEM?

Korzystając z BLIKA mamy do wyboru dwie opcje: kod BLIK lub czek BLIK. Czym się one różnią i do czego mogą się przydać?

Płatność kodem BLIK:

  1. Na stronie www sklepu wybieramy „Zapłać BLIKIEM”, w bankomacie – „Wypłata BLIK”, a w tradycyjnym sklepie informujemy sprzedawcę, że chcemy zapłacić BLIKIEM.
  2. Uruchamiamy aplikację IKO w telefonie i generujemy kod BLIK.
  3. Przepisujemy kod z aplikacji banku na stronę www, wpisujemy korzystając z klawiatury w bankomacie lub podajemy sprzedawcy (ze względów bezpieczeństwa w dobie koronawirusa to lepsze rozwiązanie niż wpisywanie go samemu w terminalu).
  4. Potwierdzamy transakcję PIN-em w aplikacji banku.

Płatność czekiem BLIK:

  1. Uruchamiamy aplikację IKO i logujemy się.
  2. Wchodzimy w „Płatności”, a następnie wybieramy „Czeki BLIK”.
  3. Na ekranie z listą czeków wybieramy przycisk „Utwórz czek”.
  4. Wypełniamy pola: wartość czeku to maksymalna kwota, jaką chcemy udostępnić w formie czeku do realizacji wypłaty gotówki z bankomatu lub zakupów.
  5. Określamy termin ważności czeku i opcjonalnie wpisujemy tytuł czeku. Czek będzie dostępny w aplikacji IKO bez konieczności logowania. Jeśli nie będzie potrzebny dostęp do czeku przed logowaniem się do IKO, odznaczamy pole „Zapisz offline”.
  6. Aby zakończyć proces, zatwierdzamy zmiany przyciskiem „Utwórz czek”. Czek automatycznie zostanie przeniesiony do listy aktualnych czeków w aplikacji.
  7. Wybieramy jedną z dostępnych możliwości przesłania czeku – np. w formie SMS-a.
  8. Wprowadzamy dane osoby, której chcemy przekazać czek BLIK, lub wybieramy jej dane z książki kontaktów i wysyłamy wiadomość. Aby odbiorca mógł wykorzystać czek BLIK, musisz przekazać mu również hasło do czeków.
  9. W sklepie internetowym, aby sfinalizować transakcję, podajemy 9-cyfrowy numer czek BLIK, a następnie 4-cyfrowe hasło do czeku.

BLIK – bezpieczeństwo

Warto wiedzieć, że kod potrzebny do przeprowadzenia transakcji jest generowany i zarządzany centralnie przez Polski Standard Płatności, operatora BLIKA. Jest on przypisany do użytkownika i ważny tylko przez 2 minuty. Ta usługa nie przechowuje żadnych danych użytkownika, które mogłyby zostać wykradzione.

Prośba o akceptację płatności, którą użytkownik widzi w swojej aplikacji, zawiera szczegółowe dane transakcji (co najmniej kwotę i odbiorcę płatności) – to kolejny ważny mechanizm bezpieczeństwa. Wypłaty z bankomatów, transakcje w internecie i płatności w sklepach stacjonarnych powyżej 50 zł muszą być dodatkowo potwierdzone przez użytkownika PIN-em. Nie trzeba podawać danych czy mieć bezpośredni kontakt z terminalem lub bankomatem nie jest wymagany.

BLIK kupuje walutę

  • Teraz możemy płacić BLIKIEM także w kantorze internetowym. Płatności są bezpłatne, a transakcja natychmiastowa – waluta od razu trafia na konto walutowe klienta. Wystarczy wprowadzić kod BLIK bezpośrednio w kantorze, bez przekierowywania na stronę pośrednika płatności. Dzięki wprowadzeniu BLIKA do kantoru, klienci mogą płacić środkami z konta w innym banku.

Joanna Kozłowska