#zostanwdomu. IKO – Twój bank w telefonie

Aplikacja stała się jednym z najchętniej wykorzystywanych narzędzi podczas bankowania. Z zapewnianego przez nią bezpieczeństwa i wygody korzystają również osoby starsze – sięgają po aplikację, gdy chcą sprawdzić stan konta, zrobić przelew czy zapłacić bezgotówkowo.
około min czytania

Seniorzy są coraz bardziej świadomi możliwości, jakie daje im mobilna aplikacja bankowa. Nie tylko wykorzystują jej proste funkcje, ale również sięgają po te bardziej zaawansowane. Dla IKO wiek nie gra roli.

Wielu seniorów od dawna korzysta z kart i aplikacji IKO – mówi Sylwia Lipka, doradca Oddziału 47 PKO Banku Polskiego w Warszawie. – Dlatego mogą pomóc swoim sąsiadom czy znajomym – wyjaśnić, jak używać IKO i rozwiać wszelkie wątpliwości z tym związane. Kto jak nie oni zarekomendują aplikację najlepiej. Oczywiście pomoże im również doradca z infolinii czy z oddziału, chociaż obecnie lepiej jest nie odwiedzać placówek Banku. Dobrze jest wiedzieć, jak zapłacić w sklepie i wypłacić pieniądze z bankomatu korzystając z BLIKA, jak sprawdzić stan konta oraz zapłacić telefonem. Wystarczy spróbować raz, a sami się przekonamy jakie to proste.

Jak płacić z IKO?

Jedną z najbardziej popularnych funkcji jest sprawdzanie stanu konta i historii operacji, np. wypłat pieniędzy czy przelewów za rachunki. Zrobimy to nawet w biegu – czekając na autobus, czy w kolejce do sklepu. Wystarczy użyć aplikacji IKO.

Praktyczną i obecnie bardzo przydatną funkcją jest wypłata gotówki z bankomatu. Aby podjąć gotówkę, należy jedynie wprowadzić na klawiaturze bankomatu kod BLIK, który poda nam aplikacja. Kodem tym można też zapłacić w sklepie – także internetowym.

Przelewy tradycyjne w IKO to również nic trudnego. Przydadzą się podczas zakupów w sklepie albo aptece internetowej. Mamy tu przelew tradycyjny, a dla śpieszących się – przelew natychmiastowy oraz oczywiście BLIK.

Bądź zawsze na czasie

W aplikacji otrzymujemy wiadomości wysłane przez PKO Bank Polski, dzięki czemu zawsze jesteśmy na bieżąco z działalnością Banku, dostępnością aplikacji IKO, a także oferty produktowej. Dowiemy się również, co wydarzyło się na naszym koncie – co kupiliśmy, jakich dokonaliśmy przelewów i czy wpłynęła nasza emerytura lub renta.

BLIK – rządzi w aplikacji

Wielozadaniowym narzędziem jest również BLIK. Przydaje się szczególnie podczas zakupów internetowych i z powodzeniem zastępuje płatność kartą. Podczas finalizowania zakupu, przy wyborze metody płatności, wskazujemy BLIK i podajemy wygenerowany a aplikacji IKO kod, a następnie zatwierdzamy transakcję. Cały proces jest znacznie szybszy niż w przypadku tradycyjnych przelewów i płatności kartą.

Nie zapominajmy również o płatnościach telefonem. To funkcja, dzięki której nie musimy nosić ze sobą karty i gotówki – bezpieczna szczególnie dla osób starszych. Jak zapłacimy z ten sposób?

Trzeba mieć smartfona z technologią NFC – jej obecność można sprawdzić w ustawieniach telefonu (w smartfonach z systemem Android trzeba wejść w Ustawienia - Połączenia - NFC i włączyć tę funkcję, w iPhone’ach należy uruchomić Apple Pay).

W ciągu 30 sekund od zalogowania do aplikacji IKO kodem PIN można płacić zbliżeniowo telefonem – wystarczy przyłożyć go do terminala płatniczego w sklepie. Możemy też zapłacić telefonem za zakupy powyżej 100 zł bez logowania do aplikacji, jednym zbliżeniem swojego smartfona do terminala. Trzeba jedynie kliknąć ikonę falki w prawym górnym rogu ekranu logowania, następnie kliknąć przycisk Szybka płatność i podać PIN.

Joanna Kozłowska