Kantor internetowy. Ekspert od spraw zagranicznych

Chociaż kantory internetowe oferują nam lepszą cenę i większą wygodę, nadal część z nas po walutę wybiera się do tych stacjonarnych. Według badań Accenture osoby, które wymieniają walutę, dzielą się na cztery grupy. Pionierzy i Odkrywcy chętnie korzystają z nowych technologii, a Minimaliści i Tradycjonaliści pozostają wierni „analogowej” formie kupowanie dewiz.
około min czytania

Agencja Accenture zbadała potrzeby i zwyczaje walutowe Polaków. Wynika z nich, że nadal niestety uważamy kantory stacjonarne za lepsze i tańsze, choć fakty temu przeczą.

Inaczej jest wśród przedsiębiorców. Zdecydowana większość firm wskazuje, że ważna jest dla nich możliwość dokonania transakcji w Internecie. Twierdzi tak ponad 80 proc. pytanych przedstawicieli firm – dla większości z nich ważna jest możliwość wymiany pieniędzy w aplikacji mobilnej.

Accenture stworzyło cztery profile Polaków kupujących walutę:

Pionierzy – mają najwyższe wymagania w stosunku do oferowanych im usług. Dobrze znają bankowy kantor walutowy czy też platformę walutową. Wiedzę taką posiada aż 82 proc. ankietowych z tej grupy. Częściej także korzystają z kart wielowalutowych – 29 proc. osób. Dla nich oprócz ceny liczy się wygoda. Aż 81 proc. Pionierów wskazało, że ważna jest możliwość zawierania transakcji przez Internet. Równie istotna jest też opcja korzystania z aplikacji mobilnej.

Odkrywcy – to stosunkowo młoda grupa osób. Dużo podróżują za granicę. Są równie zaawansowanymi cyfrowo klientami rynku wymiany walut jak Pionierzy. Wyróżniają się wysoką aktywnością w Internecie, co zdecydowanie ułatwia analizę ich nawyków i potrzeb walutowych. Wymiana walut powinna być łatwa, szybka. 78 proc. Odkrywców wskazało, że ważna jest dla nich możliwość zawarcia transakcji przez Internet. 73 proc. ceni sobie wygodę i możliwość zawarcia transakcji przez aplikację mobilną.

Minimaliści i Tradycjonaliści – są mniej świadomi tego, co dzieje się na rynku sprzedaży walut. 40 proc. Minimalistów nie jest w ogóle świadoma, że bank, z którego usług korzystają, posiada kantor internetowy. Natomiast 45 proc. Tradycjonalistów wykonuje większość płatności krajowych bez użycia kart bankowych, natomiast za granicą ponad 60 proc. tej grupy płaci głównie gotówką.

Jak działa kantor internetowy?

Nie jest to nic skomplikowanego. Najpierw zakładamy konto, wypełniamy prosty formularz, podajemy swój adres e-mail i klikamy link aktywacyjny. To wszystko. Potem możemy już zlecać wymianę. Wymieniając walutę zwracajmy uwagę nie tylko na kurs jej wymiany, ale również na ewentualne opłaty dodatkowe.

Aby móc dokonywać transakcji trzeba przelać pieniądze (złotego lub walutę) na wskazane konto. Operacje są potwierdzane np. SMS-em. Po akceptacji transakcji przelewamy pieniądze ze swojego banku, a waluta trafia na konto, które wskazaliśmy wcześniej.

Jaki kantor internetowy?

Aby dowiedzieć co nas najbardziej interesuje podczas kupowania waluty przez internet wystarczy przejrzeć opinie na forach internetowych.

Tommy: – Kantory online, są lepsze, bo możemy wymienić walutę, kiedy chcemy, bez wychodzenia z domu. Ja tak robię, bo mam dobre kursy, ale też fajny program cash back, dzięki któremu mogę dodatkowo na wymianie zaoszczędzić.

Wojtek: – Różnica w spreadzie kilku pipsów nie jest dla mnie istotna, dlatego wolę powierzyć swoje pieniądze znanej marce i firmie, która istnieje na rynku od wielu lat. Wybieram kantor internetowy w moim banku.

Kate: – Dla mnie liczy się cena. To najważniejszy argument. Internetowo mam taniej, a jeśli nie to mogą ustawić sobie opcje kupna po określonym kursie. Nie zawsze się uda, ale warto próbować.

Kantor internetowy PKO Banku Polskiego

Kantory online są znakiem naszych czasów i nie bez przyczyny zyskują coraz większą popularność. Przede wszystkim górują nad stacjonarnymi wygodą wymiany waluty, a także kosztami – przez internet po prostu zapłacimy mniej. Taki jest kantor w PKO Banku Polskim. Oprócz standardowej wymiany ma coraz więcej do zaoferowania.

Klienci PKO Banku Polskiego mogą wymienić walutę i przesłać ją wprost na swoje konto w innym banku, bez dodatkowych opłat. Wystarczy, że w aplikacji IKO, w ramach usługi bankowości elektronicznej, podepną konto prowadzone w innym banku i w kantorze wskażą je jako konto, na które chcą wysłać pieniądze. Usługa bazuje na rachunkach podpiętych i widocznych w IKO w ramach otwartej bankowości. Można realizować tę wymianę w złotym oraz czterech podstawowych walutach obcych (euro, dolarze amerykańskim, funcie brytyjskim i franku szwajcarskim). Przesłanie pieniędzy zajmie kilka minut, jednak czas zaksięgowania pieniędzy będzie zależny od banku, który je odbierze – mówi Kamil Oktaba, specjalista w PKO Banku Polskim. – W kantorze PKO Banku Polskiego dostępnym w IKO oraz w serwisie iPKO można wymieniać walutę, która trafia na rachunki prowadzone przez bank, jak również kupić walutę BLIKIEM z innego banku. Można także wysłać złote ze sprzedaży waluty na rachunek w innym banku, podpięty w ramach otwartej bankowości – podkreśla ekspert.

Klienci kantoru największego polskiego banku mogą też zlecać automatyczną wymianę waluty, gdy jej kurs osiągnie wskazany przez nich poziom – dzięki temu nie przegapią najlepszego dla siebie kursu. Mogą także śledzić notowania kursów online oraz korzystać z powiadomień SMS i push w momencie, gdy kurs waluty osiągnie wyznaczony poziom, a także ustawić stałe zlecenie, dzięki czemu bank dokona wymiany waluty we wskazany dzień. Za realizację transakcji w kantorze nie ma dodatkowych opłat.

Bartosz Piotrowski