Kupuj za granicą i w kraju – rób to bezpiecznie
Kupując prezenty w sklepach internetowych – nie tylko w kraju, ale również za granicą – bądźmy ostrożni i rozważni. Sięgnijmy również po pakiet walutowy – będzie taniej! 2020-01-05Z aplikacji IKO PKO Banku Polskiego można korzystać z każdego miejsca na ziemi. Dlatego kupowanie nie ma dla niej barier.
– W przypadku zakupów w sklepach zagranicznych transakcja kartą wielowalutową przebiega standardowo jak w przypadku zwykłej karty, przy czym – jeśli płatność odbywa się w walucie rachunku walutowego podpiętego do karty i są na nim wystarczające środki – transakcja rozliczana jest bezpośrednio z tego rachunku bez przewalutowania i dodatkowych kosztów – wyjaśnia Anna Gutowska, ekspert w PKO Banku Polskim.
Niezależnie od tego, gdzie robimy zakupy, trzymajmy się zasad:
- pobierajmy aplikację IKO wyłącznie ze sklepów: Google Play, App Store i Windows Store i aktualizujmy ją na bieżąco;
- ograniczajmy nasze operacje w IKO limitami, które możemy dowolnie ustawiać i zmieniać;
- jeżeli aplikacja nie działa prawidłowo, najpierw sprawdźmy, czy mamy dostęp do internetu, a następnie upewnijmy się na stronie pkobp.pl oraz na profilu Banku w mediach społecznościowych, czy są jakieś informacje o ewentualnych problemach technicznych (możemy także skontaktować się z infolinią 800 302 302).
Rozpoczynając nasze zakupowe szaleństwo zawsze sprawdzajmy kilka rzeczy:
- Jakie są komentarze innych klientów na temat danego sprzedawcy internetowego dostępne na stronach opinii i forach. Są one źródłem istotnych informacji dotyczących m.in. jego wiarygodności.
- Czy strona sprzedawcy internetowego jest właściwie zabezpieczona. Początek adresu winien zaczynać się od skrótu: „https”. Klikając w symbol kłódki dowiemy się o ważności certyfikatu oraz dla kogo został wydany.
- Jaki operator płatności internetowych wspiera sklep internetowy. Profesjonalnych sprzedawców obsługują bezpieczni i uznani operatorzy. Ważne, aby klienci w trakcie dokonywania zakupów mogli zalogować się do internetowych systemów transakcyjnych banków. Tu przyda się szczególna ostrożność. Nie warto korzystać z transakcji, gdy np. sprzedawca wysyła rachunek bankowy e-mailem.
- Jak długo działa sklep. Jeśli chcemy coś kupić w niedawno otwartym sklepie – po prostu uważajmy! Choć to wcale nie znaczy, że sprzedawca chce nas okraść. W takich sytuacjach należy wziąć pod uwagę informacje zawarte w pozostałych punktach.
- Czy oferty nie są podejrzanie tanie. Profesjonalny sklep nie obniży ceny o 99 proc. Zwrócimy uwagę na regulamin i zapisy dotyczące np. wymiany towaru. Najlepsze oferują zwrot pieniędzy w przypadku nieotrzymania przedmiotu lub kiedy otrzymany towar istotnie różni się od tego oferowanego na stronie.
- Czy sklep nie oczekuje podania danych dotyczący karty na swojej stronie. Zdarza się, że przestępcy chcąc wyłudzić dane dotyczące kart płatniczych, proszą o podanie informacji o: numerze karty, dacie jej ważności, imieniu i nazwisku posiadacza, kodach CVV2 lub CVC2 oraz 3DSecure. Decydując się na zapłatę kartą w sieci zawsze upewnijmy się, że podajemy te informacje bezpośrednio na stronie agenta rozliczeniowego.
Kupowanie w internecie ma wiele pułapek, ale stosując standardowe zabezpieczenia i zdrowy rozsądek można ich uniknąć. Największymi zagrożeniami są pośpiech i brak wiedzy. Dlatego jeśli coś wzbudzi wątpliwości, po prostu zrezygnujmy z transakcji – lepsze to niż zapłacić za swoją pomyłkę wysoką cenę.
Piotr Dunaj