Badania agencji Spicy Mobile pokazują, że od początku pandemii aktywność Polaków na urządzeniach mobilnych wciąż wzrasta. Liczba połączeń telefonicznych skoczyła dwukrotnie, a wysłanych wiadomości SMS o niemal 80 procent. W analizowanym okresie rekordową aktywność na mobilnych stronach internetowych odnotowano 20 marca, gdy ogłoszono stan epidemii. Tego dnia przeciętny użytkownik aż siedemnaście razy wszedł na strony internetowe z poziomu smartfona.
Internet – coraz nas więcej
Digital 2020 April Global Statshot Report podaje, że liczba użytkowników internetu i mediów społecznościowych na całym świecie wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o ponad 300 mln. I nic nie wskazuje na to, że będzie kiedyś spadała.
Te liczby mówią same za siebie:
- użytkownicy mobile only w PKO Banku Polskim – 1,7 mln;
- liczba internatów mobilnych: 4,2 mld;
- udział internautów mobilnych wśród wszystkich użytkowników internetu: 92 proc.;
- udział wszystkich internautów korzystających ze smartfona: 91 proc.;
- udział internautów korzystających z telefonu komórkowego: 3,2 proc.;
- średni czas spędzany na korzystaniu z internetu przez urządzeni mobilne: 3 godziny 24 minuty dziennie.
Bankowość mobilna – to nic nie kosztuje
Użytkownicy bankowości mobilnej, czyli posiadacze IKO, również rosną w siłę – tego już nie da się odkręcić. Dziś, aby odwiedzić bank, korzystamy w odcisku palca albo PIN-u w naszym telefonie. Powodem popularności takich narzędzi są łatwość dostępu i brak opłat.
A co robimy w IKO na swoich telefonach? Przede wszystkim:
- sprawdzamy stan konta;
- przeglądamy historię transakcji;
- zlecamy przelewy: standardowe i natychmiastowe;
- zakładamy lokaty bankowych;
- składamy wnioski o pożyczkę, linię debetową, kredyt odnawialny;
- doładowujemy telefon;
- kupujemy w sklepach stacjonarnych i internetowych;
- wypłacamy pieniądze z bankomatów;
- płacimy BLIKIEM.
Pod kątem ogólnej liczby transakcji mamy za sobą najlepszy kwartał w historii BLIKA – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności. – Aktualnie w sposób zdalny pracujemy nad jego dalszym rozwojem – między innymi udostępnianiem BLIKA w zagranicznych serwisach internetowych, a także nad wprowadzeniem płatności zbliżeniowych BLIKIEM.
Nowości w IKO
Popularność IKO wciąż rośnie, tak jak jego zasięg i liczba użytkowników. Aplikacja właśnie trafiła do sklepu Huawei AppGallery. Na razie dostępna jest dla urządzeń Huawei korzystających z Google Mobile Services. Kolejnym etapem będzie pełna integracja z Huawei Mobile Services, dzięki czemu stanie się dostępne dla posiadaczy najnowszych telefonów.
Drugą ciekawostką jest pilotażowa usługa pozwalająca obsługiwać aplikację za pomocą komend głosowych. Daje ona możliwość m.in.: zlecenia przelewu, sprawdzenia historii i stanu konta oraz dokonania płatności BLIKIEM. Asystent głosowy na razie dostępny na Androidzie, ale w ciągu kilku tygodni będzie dostępny dla wszystkich.
Joanna Kozłowska