Zakupy po polsku? Szybko i nowocześnie
Online lub w sklepie stacjonarnym najchętniej płacimy bezgotówkowo. Używamy karty, telefonu lub BLIKA. Choć ogólnie uważani jesteśmy za tradycjonalistów, w sprawach płatności zdecydowanie wybieramy nowe technologie. 2020-06-26Analitycy z firmy Blue Media przeanalizowali pierwsze miesiące 2020 r., które – na skutek pandemii – okazały się dla branży e-commerce wyjątkowo pracowite. Najczęściej stosowaną formą zapłaty za zakupy internetowe stały się szybkie płatności elektroniczne obsługiwane przez operatorów płatności. Korzysta z nich już prawie połowa Polaków.
Płatności internetowe – dane
Chętnie korzystamy nie tylko z szybkich przelewów elektronicznych (wzrost z 41 do 48 proc.), ale także płatności kartą (wzrost z 32 do 39 proc.) oraz BLIK-a (wzrost z 24 do 33 proc.). Najwięcej na popularności straciły bardziej tradycyjne metody płatności: za pobraniem (spadek z 46 do 24 proc.), samodzielny przelew na konto (z 43 proc. do 34 proc.) oraz gotówką w punkcie odbioru towaru (z 16 do 9 proc.) – wykazuje raport.
Według danych udziały Google Pay i Apple Pay przekraczają 10 proc. Po te aplikacje sięgają młodsi internauci. Natomiast zainteresowanie Polaków cyfrowymi portfelami wciąż się nasila, a do gry wchodzą m.in. producent smartfonów (Samsung Pay) i Facebook (WhatsApp Pay).
Alternatywa dla kart i gotówki
Niech nikogo nie dziwi, że BLIK to jedna z ulubionych form płatności Polaków i coraz bardziej wypiera inne metody. Co jest jej siłą?
BLIK jest wygodną formą płatności. Przede wszystkim nie musimy mieć przy sobie karty. Dla bezpieczeństwa zostawiamy ją w domu, nie zabieramy także portfela. Telefon jest z nami zawsze. BLIK również bardzo bezpieczny. Nie spotkałam się z inną opinią. Płacąc nim nie udostępniamy żadnych danych, wpisujemy jedynie kod. Jest również alternatywą dla karty. Gdy ją zgubimy – mamy jeszcze aplikację. To w pełni funkcjonalne narzędzie, które uratuje nas w trudnej sytuacji. Nie musimy się martwić, że straciliśmy dostęp do gotówki – podkreśla Katarzyna Wypych doradca w Oddziału 19 PKO Banku Polskiego w Łodzi.
BLIK umożliwia:
- płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych;
- wypłatę i wpłatę gotówki w bankomatach/wpłatomatach;
- natychmiastowe przelewy na numer telefonu pomiędzy klientami różnych banków (przelew na telefon);
- generowanie czeków BLIK (9-cyfrowy kod) służących do dokonywania płatności i wypłaty gotówki z bankomatów.
BLIK, który od niedawna jest wspierany przez Mastercard, może teraz liczyć na szybką ekspansję. W planach jest umożliwienie płacenia poza Polską. Przedstawicie firmy chcieliby osiągnąć ten cel jeszcze w 2020 r.
Aleksandra Pietruczuk