Tylko co piąty Polak w pełni rozumie treść umowy kredytowej

Zawieraliście kiedyś umowę kredytową? Jeśli tak, to czy wszystkie jej zapisy były dla Was jasne? Okazuje się, że treść dokumentu w pełni rozumie tylko co piąty kredytobiorca. Aż 77 proc. badanych nie do końca wie, co podpisuje.
około min czytania

Takie wnioski płyną z raportu „Jak Polacy właściwie czytają umowy finansowe? I czy je rozumieją? Edycja 2024”, przygotowanego przez UCE Research i SubiGo.

Dlaczego to takie ważne?

Umowa zawiera szczegółowe informacje dotyczące warunków kredytu, czyli np. okres spłaty, wysokość rat oraz wszelkie dodatkowe opłaty. Określa też obowiązki kredytobiorcy, których niedopełnienie może skutkować naliczeniem kar, wzrostem oprocentowania, a nawet wypowiedzeniem umowy.

Dokładne zapoznanie się ze wszystkimi jej zapisami pozwala na zaplanowanie budżetu. Zrozumienie treści dokumentu daje kredytobiorcy pewność oraz kontrolę nad własnymi finansami.

Odczytywanie i zrozumienie wszystkich zapisów umowy jest kluczowe, ponieważ każda klauzula może mieć istotne znaczenie dla naszych zobowiązań finansowych. Zrozumienie warunków umowy pozwala na świadome podejmowanie decyzji i uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości – tłumaczy Michał Cydzik, Ekspert ds. Prawnych w PKO Faktoring.

Rozwiązaniem edukacja?

Według 69,9 proc. badanych instytucje finansowe powinny prościej tworzyć tego typu dokumenty. Autorzy raportu są jednak zdania, że rozwiązanie problemu nie jest takie proste. Na rynku musiałoby zajść równocześnie kilka poważnych zmian, w tym w obrębie samych przepisów. Potrzebna jest też szersza edukacja konsumentów.

Eksperci zauważają również, że problemem bywa złożoność języka używanego w umowach.

W PKO Faktoring stawiamy na prosty język. Zależy nam na tym, by zapisy w naszych dokumentach były w pełni czytelne dla klientów.

Prosty język kształtuje pozytywny wizerunek firmy. Zrozumiała komunikacja buduje poczucie bezpieczeństwa, a to szczególnie ważne w przypadku umów faktoringowych. Klient, podpisując dokument, który rozumie, czuje się partnerem w tej relacji. To wszystko składa się na kształtowanie pozytywnych doświadczeń i skłonność do poleceń firmy – mówi Izabela Osipiuk, Dyrektor ds. Zarządzania Doświadczeniami Klientów w PKO Faktoring.

O PKO Faktoring

PKO Faktoring jest jednym z największych faktorów w Polsce. Rocznie finansuje ponad 1,2 mln faktur o łącznej wartości 31 mld zł. Obsługuje 3,3 tys. klientów. Na rynku finansowym działa od 15 lat. Świadczy usługi faktoringowe na najwyższym poziomie. Ma ofertę skierowaną do wszystkich segmentów: małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji, a także szeroką gamę produktów — od Finansowania Faktur, przez Faktoring Klasyczny, po Program Finansowania Dostawców.

Milena Niedziela
Specjalista ds. Marketingu i Komunikacji
w PKO Faktoring