Dotacja dla fimy – jak zwiększyć szansę jej otrzymania?

Dofinansowanie, dotacja, wsparcie finansowe inwestora – firmy poszukują rozmaitych możliwości pozyskania pieniędzy na rozwój biznesu. Który jest najlepszy i jak zwiększyć szanse na jego otrzymanie?
około min czytania

To, jaki rodzaj dofinansowania firmy będzie najkorzystniejszy, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim trzeba dobrze określić cel i kwotę, a następnie dowiedzieć się, jakie są możliwości pozyskania finansowania. Dostępne są zarówno rządowe, jak i unijne programy dotacyjne. Często wsparcia udzielają również fundusze inwestujące w perspektywiczne firmy, a także aniołowie biznesu, którzy oprócz wsparcia finansowego służą również swoją wiedzą, doświadczeniem i kontaktami. Możliwości zależą m.in. od branży – im bardziej innowacyjny i rzadki na rynku projekt bądź usługa, na tym większe zainteresowanie wsparciem finansowym możemy liczyć.

Dofinansowanie dla firm – jak długi jest proces zdobywania dotacji?

Zanim jeszcze złożysz wniosek o rządow ą czy unijną dotację lub rozpoczniesz poszukiwanie inwestora, warto zadbać o wizerunek i postrzeganie firmy. Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest konkurencyjna. Jeśli działalność niczym się nie wyróżnia, świadczysz usługi, jakich na rynku wiele, sprzedajesz powszechnie dostępne produkty – masz mniejsze szanse na otrzymanie pieniędzy z zewnątrz. Im bardziej konkurencyjna jest działalność, produkcja lub sam produkt – tym lepiej.

Czasem warto rozważyć wprowadzenie zmian w ofercie, by stworzyć produkt lub usługę, którymi rynek nie jest przesycony. Daje to szansę na większe zyski, ale i na zainteresowanie projektem osób lub firm gotowych wesprzeć nas dodatkowym finansowaniem. Innowacyjność to często również bardzo ważne kryterium we wnioskach o unijne dotacje. Jeśli z kolei stworzyłeś rozwiązanie unikatowe w skali europejskiej lub światowej – warto je opatentować.

Innym istotnym elementem mogą okazać się dobre relacje z klientami i kontrahentami. Są one budowane latami, dlatego warto pamiętać o tym, że to, jak nasza firma będzie postrzegana, nie zawsze zależy wyłącznie od danych finansowych i przedstawionych planów, ale także od opinii na rynku. Ta jest niejednokrotnie zbierana zanim dojdzie do negocjacji np. z inwestorem finansowym. Warto też zbierać rekomendacje, referencje i listy polecające, które mogą posłużyć za namacalny dowód dobrych relacji z kontrahentami. Zadbaj o materiały pokazujące dokonania firmy – sukcesy, nagrody, wyróżnienia, uczestnictwo w wydarzeniach branżowych – słowem wszystko, co będzie mogło świadczyć o naszym doświadczeniu i profesjonalizmie.

Same negocjacje czy przygotowanie wniosku i jego weryfikacja również mogą być czasochłonne – dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i nie oczekiwać natychmiastowych rezultatów. Od pomyślnie przeprowadzonych negocjacji czy przyznania dotacji miną kolejne miesiące, zanim pierwsze pieniądze pojawią się na koncie.

Kto ma największe szanse, by otrzymać dotację rządową lub unijną?

Kiedy zdecydujesz się na dotację, przede wszystkim sprawdź, w ramach jakich programów dostępne jest finansowanie. Każdy program jest inny, a pieniądze są przeznaczane na różne projekty i aktywności, rozdzielane według różnych priorytetów. Warto na bieżąco śledzić strony internetowe i ogłoszenia na Portalu Funduszy EuropejskichPARPBGK, czy lokalnego urzędu pracy, by wybrać program najlepszy dla firmy. Następnie należy dokładnie zapoznać się z warunkami finansowania, sprawdzić dla kogo jest przeznaczone, jakie wymogi trzeba spełnić, a jeśli któryś z nich nie jest spełniony – być może jest jeszcze czas, by wdrożyć konieczne zmiany.

Wnioski o dofinansowanie są rozpatrywane według jasnych i dostępnych kryteriów, z którymi warto się zapoznać jeszcze zanim zdecydujemy się złożyć dokumenty. W czasie koronawirusa dobrze jest pokazać we wniosku o dotację czy dofinansowanie swoją firmę w sieci. Obecnie wszelkie działalności powinny pomyśleć o rozbudowie kanału cyfrowego, dlatego warto dobrze udokumentować, jak zamierzamy działać nie tylko standardowo, ale i w sieci.

Nie można też zapominać o programach akceleracyjnych dla start-upów, takich jak Let’s Fintech with PKO Bank PolskiMIT Enterprise Forum Poland czy MassChallenge.

Finansowanie startupów

Pozyskanie finansowania dla start-upów nie jest łatwe, ponieważ często nie prowadzą one jeszcze działalności na szeroką skalę i dopiero wprowadzają na rynek swoje produkty i usługi. Otrzymanie dotacji czy pozyskanie inwestora nie jest jednak niemożliwe. Trzeba się tylko dobrze przygotować, by móc wyjaśnić, na czym polega działalność firmy, jej innowacyjność i przedstawić koszty, które należy ponieść, by firma przynosiła zyski. Ważny jest również plan finansowy i operacyjny na kilka najbliższych lat., by pokazać, że na nasze produkty i usługi będzie zapotrzebowanie oraz udowodnić, że są atrakcyjne kosztowo czy cenowo. Ważne jest, by planowana inwestycja spełniała zapotrzebowanie rynkowe na produkty czy usługi. By to określić, konieczne może okazać się badanie rynku zarówno pod kątem dostępnych usług/produktów, jak również opinii o naszej usłudze/produkcie.

Jak pozyskać inwestorów?

Niezależnie od tego, o jaki rodzaj dotacji się ubiegamy oraz czy jest to program rządowy czy unijny, możemy wykonać kilka działań, które mogą skrócić drogę do jej otrzymania i pozytywnie wpłynąć na ocenę wniosku. Przede wszystkim warto udowodnić, że pieniądze, które chcemy zainwestować w rozwój firmy zwiększą jej użyteczność społeczną – poprawią jakość życia, zapewnią dostęp do towarów i usług, których społeczeństwo oczekuje i potrzebuje. Ważne jest wskazanie na pozytywny wpływ firmy na środowisko, urbanizację – warto zastanowić się nad rozwiązaniami ekologicznymi i odpowiedzialnymi społecznie. Istotne może okazać się również zwiększanie zatrudnienia i tworzenie nowych miejsc pracy – szczególnie w rejonach i grupach społecznych dotkniętych wysokim bezrobociem i niskim wskaźnikiem aktywizacji zawodowej.

Przydatne może okazać się wcześniejsze uzyskanie niezbędnych pozwoleń i zgód na realizację inwestycji (np. zgód budowlanych czy środowiskowych) zanim jeszcze firma otrzyma na nie dofinansowanie.

Przy wypełnianiu wniosków warto pamiętać o dołączeniu dodatkowych dokumentów, które będą potwierdzeniem doświadczenia firmy. Mogą to być referencje, certyfikaty, dowody ukończenia szkoleń (przy działalności jednoosobowej), czy zdjęcia dotychczas zrealizowanych projektów. Warto wcześniej starannie opracować portfolio świadczonych produktów i usług, by w pełni przedstawić profil działalności firmy i uzasadnić chęć pozyskania środków.

Na ocenę wniosku może wpływać również dotychczasowa historia dofinansowań. Jeśli więc firma korzystała z dotacji przy innych inwestycjach – warto je wskazać.

Pieniądze dla firm – kto ma większe szanse na dofinansowanie?

Trudno jednoznacznie określić, kto ma większe szanse, by zdobyć pieniądze na rozwój firmy. Duże przedsiębiorstwa są często w stanie realizować inwestycje ze środków własnych bądź mają możliwość zaciągnięcia kredytów inwestycyjnych. Z kolei małe i średnie firmy potrzebują wsparcia finansowego, by móc rozwinąć swoją działalność – stąd duża część programów kierowana jest właśnie do nich czy nawet do jednoosobowych działalności gospodarczych. Do otwierania własnych firm zachęcani są również bezrobotni.

Jakich błędów się wystrzegać?

Na pewno warto dobrze przeanalizować, który rodzaj finansowania jest najlepszy i najbardziej odpowiedni dla naszej firmy. By otrzymać dotację, należy spełnić warunki formalne i merytoryczne, więc nie powinno się przygotowywać wniosku w pośpiechu. Warto zrobić to skrupulatnie. Trzeba też dobrze oszacować, ile pieniędzy możemy zainwestować sami, a ile jeszcze potrzebujemy. Ubieganie się o większą kwotę niż to konieczne, może nie być zasadne, z kolei kwota zbyt mała nie wystarczy na realizację inwestycji. Warto wszystko dokładnie przemyśleć i policzyć, bo po złożeniu wniosku nie będzie już możliwości jego korekty.