Influencerzy. Ile zarabiają na reklamach?

Na konta internetowych gwiazd każdego dnia zaglądają miliony użytkowników sieci. Spece od reklamy dawno już dostrzegli potencjał influencerów. Za czasem niewiarygodne honoraria zatrudniają ich do promocji swoich produktów. Zagraniczne gwiazdy dostają nawet półtora miliona dolarów za post, polskie nawet ok. 15 tys. zł.
około min czytania

Sławy internetu są gwiazdami Instagrama, TikToka czy YouTube’a. Na rozpoznawalność zapracowały swoim talentem, wiedzą, ciekawym vlogiem albo występem w znanym reality show. Ich pozycję określa zasięg, liczba stałych użytkowników, wejść na ich stronę, polubień i komentarzy. Czym więcej takich aktywności, tym rośnie ich marketingowa wartość.

Siłę influencerów odkrywają również rządy. W Indonezji, która należy do najliczniejszej grupy użytkowników mediów społecznościowych w skali globalnej, do promocji szczepień zatrudniono właśnie gwiazdy sieci. Postanowiono, że to one zaszczepią się w pierwszej kolejności. W ramach promocji razem z prezydentem kraju, zrobił to Raffi Ahmad, który posiada ponad 50 mln followersów na Instagramie. W celu potwierdzenia przyjęcia swojej dawki dodał zdjęcie, a także krótki opis zachęcający do podobnej decyzji jego obserwujących.

Influencer – kim jest?

To tak zwany lider opinii, którego zdanie na dany temat liczy się dla wielu osób. Tworząc treści na określone tematy, skupia wokół siebie grupę fanów, z którymi buduje trwałe relacje. Odpisuje na wiadomości i komentarze. 

Tego typu kontakty sprzyjają promowaniu i sprzedawaniu produktów np.: książek, tutorialów, e-booków. To świetny sposób na zarabianie pieniędzy. Możliwość docierania do szerokiej grupy obserwatorów, twórca wykorzystuje często w płatnym promowaniu marek.

Influencer na Instagramie

Instagram to serwis cieszący się dużą popularnością wśród influencerów. Dobrze o tym wiedzą również firmy – nie tylko tam zaglądają, ale zakładają również swoje konta. Dziś korzysta z niego ok. miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, udostępniając 500 mln postów dziennie. W Polsce z aplikacji korzysta 9,8 mln osób.

Nie ma wątpliwości, że dzięki Instagramowi można dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców swojej firmy i zwiększyć świadomość marki. Jak podają dane, angażuje on odbiorców aż 58 razy bardziej niż Facebook.

Instagram jest miejscem, gdzie promuje się przede wszystkim siebie, ale to jednocześnie świetny kanał reklamowy, a influencerzy są często twarzami kampanii reklamowych. Za udział w promocji otrzymują wynagrodzenie. Nie są to małe pieniądze – znani influencerzy są w stanie zarobić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.

Zanim jednak skorzystamy z pomocy instagramowej gwiazdy sprawdźmy, czy:

  • temat, o którym mówi i pisze odpowiada naszym odbiorcom i wypromuje produkt lub usługę. Czy pasuje do naszej kampanii reklamowej.
  • ilu jest na koncie aktywnych „czytelników” – takich, którzy reagują rzeczywiście na posty. Warto najpierw poobserwować konto, dowiedzieć się kim są followersi, czy to naprawdę wartościowi odbiorcy naszego produkty, czy przypadkowe osoby, które nigdy go nie kupią.
  • sprawdźmy codzienne zmiany w liczbie obserwujących – zbyt duże różnice mogą być niepokojące.

Ile kosztuje influencer?

Nie ma na to uniwersalnej odpowiedzi. Na pewno z każdym rokiem coraz więcej. Influence marketing rozwija się bardzo szybko, a marki są gotowe słono zapłacić za pojedynczy post. Jednak na ostateczną cenę wpływają takie czynniki jak:

  • marka, która chce się promować,
  • zasięgi influencera,
  • kanały: YouTube, Instargranie czy TikToku,
  • sposób promocji: posty, materiał filmowy, a może podcast.

Media podają różne stawki, a niektóre z nich mogą nas nie tylko zaskoczyć, ale nawet przerazić. Cristiano Ronaldo za jeden post na Instagramie dostaje ponad półtora miliona dolarów. Obecnie jest on najlepiej zarabiającym influencerem świata. Tuż za nim plasuje się aktor Dwayne Johnson – jego stawka jest niewiele niższa.

Polscy influecerzy - zarobki

Polski influencer jest w stanie zgarnąć ponad 100 tys. zł za post. Miliony wpadają za większe kampanie. Najlepsi z nich za zestaw: post plus Instastories biorą ok. 40-50 tys. złotych. Gwiazdy telewizyjnych randkowych reality show mogą liczyć na zarobek od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych za post.

W zeszłym roku Forbes ogłosił listę polskich top influencerów:

  1. Robert Lewandowski
  2. Friz
  3. Stuu Burton
  4. Blowek
  5. Deynn
  6. Fit Lovers
  7. Sylwia Przybysz
  8. Anna Lewandowska
  9. Little Monster
  10. Rezi

Influencer – praca dla każdego?

Oczywiście trzeba mieć do tego predyspozycje. Warto się na czymś znać, choć nie zawsze jest to konieczne – jest wielu wpływowych influencerów, którzy korzystają jedynie ze swojej sławy.

To zajęcie dla ludzi odważnych, lubiących się pokazywać i mających swoje zdanie. Czym bardziej oryginalne konto, tym chętniej odwiedzane przez followersów i potencjalnych reklamodawców.  

Alicja Pietruczuk