Nowoczesna firma korzysta z leasingu

Samochód? Na pewno! Komputer? Tak, od dawna. Telefon? Chyba też… Co jeszcze? Lista przedmiotów, które wspomogą działalność twojej firmy, a których nie musisz już kupować na własność jest coraz dłuższa. Dziś firm specjalizujących się w leasingowaniu wszystkiego, co małej, średniej i dużej firmie będzie potrzebne, jest naprawdę sporo. Warto przyjrzeć się ich ofercie, a przede wszystkim warunkom, na jakich można wypożyczyć sprzęt do „rozkręcenia” swojej firmy!
około min czytania

Leasing to połączenie kredytu i dzierżawy. Przedmiot, z którego korzystamy przez określony czas, nie jest naszą własnością. Wynajmujemy go na zasadach spisanych w umowie. Po zakończeniu leasingu mamy możliwość wykupienia sprzętu w korzystnej cenie.

Zmiana obyczajów
Po wielu latach trudnych gospodarczo w Polsce, gdy o samochód czy maszynę do szycia było niezwykle trudno, przyzwyczailiśmy się do posiadania. Kupowaliśmy więc na własność przedmioty, na które później, często po kilku latach, szukaliśmy kupców. W latach 90. XX w. handel używanymi samochodami kwitł na tzw. giełdach. Z czasem nauczyliśmy się, że używany samochód można nawet odsprzedać dilerowi, od którego się kupiło, a teraz oswajamy leasing. Uczymy się nie kupować, ale wynajmować, a decyzję o zakupie odkładać na później. W momencie, gdy sprawdzimy auto w różnych warunkach – podczas długich służbowych podróży, z wielkim załadunkiem czy w krótkich trasach – podejmujemy decyzję, czy takie auto jest naszej firmie w ogóle potrzebne.

Opłacalny
Leasing pozwala korzystać firmie ze środków trwałych (jak samochody czy maszyny), tak jakby była ich właścicielem, bez konieczności ponoszenia całości opłaty za wartość tych środków. To rozwiązanie dla firm, które nie mają wolnej gotówki, a potrzebują kosztownego sprzętu niezbędnego do działalności. Przy leasingu wartość rat można wliczyć w koszty uzyskania przychodu. W niektórych przypadkach są też inne zalety podatkowe – VAT płacimy stopniowo, przy zakupie za gotówkę lub kredyt ratalny cały VAT trzeba zapłacić od razu. Kupno na raty i leasing są do siebie podobne, w obu przypadkach można dokonać odpisów amortyzacyjnych (przy leasingu finansowym).

Dostępny
Małe i średnie firmy korzystają zazwyczaj z dwóch rodzajów leasingu. Jest to leasing operacyjny – w tym przypadku samochód jest środkiem trwałym leasingodawcy i to on go amortyzuje. Wtedy leasingobiorca, czyli firma, która ten samochód chce „wynajmować”, może wliczać w koszty raty leasingowe. W przypadku leasingu operacyjnego kosztem uzyskania przychodu są dla leasingobiorcy raty i opłata wstępna. Istnieje możliwość wykupienia samochodu po zakończeniu umowy. Umowę tę zawiera się na krótki okres, ale muszą to być minimum 24 miesiące. Podatek VAT płaci się stopniowo, razem z ratami. Drugi typ leasingu to leasing finansowy. W tym przypadku samochód jest środkiem trwałym leasingobiorcy, czyli to dzierżawiąca go firma rozlicza zakup jako odpis amortyzacyjny. W koszty uzyskania przychodu przedsiębiorca może wrzucić tylko część odsetkową raty leasingowej, a podatek VAT płaci z całości od razu przy pierwszej fakturze. Leasing finansowy trwa krócej. Może wynosić mniej niż 24 miesiące, a po zakończeniu umowy przedmiot staje się własnością leasingobiorcy automatycznie. Ta forma leasingu jest bardziej podobna do sprzedaży ratalnej.

Jeśli chcemy korzystać z przedmiotu przez krótki czas, leasing operacyjny może być lepszym rozwiązaniem. Nie bez znaczenia są też koszty, które trzeba ponieść na początku umowy w przypadku leasingu finansowego.

Popularny
Dilerzy samochodów jednym tchem wymieniają dziś zalety prezentowanego nam modelu samochodu i zadają pytanie o sposób jego finansowania. Rzadko słyszą odpowiedź o gotówkowej wpłacie kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy złotych. Gdy firma kupuje całą flotę – w zasadzie nigdy nie płaci za nią od razu. Bez skomplikowanych formalności i sterty dokumentów możesz dziś wyjechać z salonu samochodowego autem dla twojej firmy.

PKO Bank Polski zachęca do skorzystania z tej możliwości nawet najmłodsze przedsiębiorstwa. Leasing na dobry początek został przygotowany tak, aby był wsparciem dla nowo startujących biznesów:

  • Leasing z opłatą wstępną od 20 proc. – dla firm działających krócej niż 3 miesiące lub nawet 0 proc. dla firm działających dłużej niż 3 miesiące!
  • Finansowanie pojazdów osobowych i cię-żarowych o wartości maks. 120 tys. zł netto (dla firm poniżej 3 miesięcy).
  • Finansowanie pojazdów, maszyn i urządzeń nawet do 500 tys. zł netto (dla firm istniejących dłużej niż 3 miesiące).
  • Okres finansowania nawet do 72 miesięcy.

Dla przedsiębiorców z nieco dłuższą historią PKO Bank Polski ma również ciekawą ofertę. W ramach Leasingu dla firm można „wypożyczyć” różnorodny sprzęt – oprócz samochodów, także sprzęt medyczny oraz maszyny i urządzenia budowalne. Wartość umowy leasingowej może wynieść nawet 500 tys. zł, a czas trwania umowy to nawet 7 lat!

leasing_srodtekst.jpg

Nie tylko auta
Leasing samochodów jest już w Polsce bardzo popularny, ale coraz więcej przedsiębiorców korzysta także z tej formy finansowania w odniesieniu do innych przedmiotów – komputerów, maszyn, a nawet oprogramowania. PKO Bank Polski oferuje również tzw. turboleasing na komputery, laptopy, telefony, aparaty, sprzęt elektroniczny, a także rowery. Daje on możliwość leasingowania przedmiotu za pośrednictwem strony internetowej. Wystarczy dodać przedmiot do koszyka, a następnie obliczyć ratę leasingu, dostosowując parametry kalkulacji do swoich potrzeb. Wniosek online można składać o każdej porze, siedem dni w tygodniu. Decyzja kredytowa jest błyskawiczna, nawet w ciągu 15 minut od złożenia aplikacji online.

Ile to kosztuje?

Poza ratami w ramach leasingu przyjdzie nam też zwykle opłacić:

  • Opłatę wstępną – im jest wyższa, tym niższe są raty leasingu; wysokość takiej opłaty określa umowa leasingu, a uiszcza się ją na początku.
  • Gwarancje – jest to forma zabezpieczenia dla leasingodawcy w razie nieodpowiedniego użytkowania przedmiotu leasingu przez korzystającego. Zwykle taką opłatę można odzyskać lub też jest ona wliczana jako ostatnia rata leasingu.
  • Opłatę administracyjną – w jej skład wchodzą koszty obsługi całej transakcji.
  • Wykup, czyli przejęcie przedmiotu leasingu po zakończeniu trwania leasingu (na cele prywatne lub w ramach prowadzonej działalności).

Nie zapominajmy również o ubezpieczeniu komunikacyjnym – OC, AC i NNW w przypadku samochodów, opłacie za rejestrację auta w urzędzie, opłacie za wcześniejsze zakończenie umowy lub zmianę harmonogramu spłat, a także wydatkach związanych z ponoszeniem kosztów za nieprzestrzeganie terminów płacenia rat – w ich skład wchodzą koszty upomnień oraz odsetki. Ich wysokość jest zapisana w umowie. To jednak czeka nas jedynie w sytuacji, kiedy nie będziemy postępować zgodnie z ogólnymi warunkami umowy.

Stanisław Topolski

 

Współpracujemy z oddziałem PKO Leasing od bardzo dawna. Najpierw z usług leasingowych PKO Banku Polskiego korzystali moi rodzice, potem kontynuowałem tę współpracę. Robię to ze względu na jego prostotę i minimum zabezpieczeń z naszej strony. Oferta jest przemyślana i dopasowana do moich potrzeb. Przygotowana tak, że wybieram leasing zamiast np. kredytu inwestycyjnego. Gdy porównuję ofertę PKO Leasing do innych, dostrzegam przede wszystkim dużą elastyczność, profesjonalne doradztwo oraz znajomość rynku i dostawców maszyn. Zespół zajmujący się procesowaniem umów to doskonale wyszkolony team. Obsługa klienta jest na bardzo wysokim poziomie. Nasza współpraca z Bankiem układa się idealnie. Dowodem na to są dwa nowe projekty, ale to na pewno nie koniec wspólnych działań.

Kornel Laskus, właściciel firmy ELA Wyrób Folii i Opakowań