Stwórz własną drużynę wyszkolonych specjalistów

Poszerzanie wiedzy pracowników to inwestycja, która szybko się zwróci. Będzie tak jeśli najpierw zrobimy plan i ustalimy, jakich umiejętności potrzebuje nasza załoga oraz stworzymy strategię nauczania – szkolić i wdrażać to jeden z najlepszych sposobów przyswajania wiedzy.
około min czytania

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów w wąskich dziedzinach „podkupywanie” sobie nawzajem pracowników przestaje już wystarczać. Dlatego pojawia się trudne pytanie: szkolić pracowników czy odpaść z rynku? 

Szkolenia dla pracowników

Na pracodawcy spoczywa obowiązek ułatwienia pracownikowi podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Aby pokryć część kosztów mogą nawet skorzystać ze wsparcia, jakie udzielane jest przez Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS).

Sfinasuj szkolenie dla pracowników

  • Skorzystaj z pożyczki na dowolny cel. Weźmiemy ją on-line bez wychodzenia z biura. Przeznaczona jest firm, osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, a także dla rolników.


Niestety efekty szkoleń są słabe. Badaniach McKinsey & Co pokazały, że tylko 25 proc. uczestników uznało je za mało kształcące, a po ich odbyciu nie skorzystali w nowej wiedzy.

To niepokojące, ponieważ szkolenia, poszerzanie wiedzy i umiejętności pomagają utrzymać się nam na rynku pracy. Raport „Pracownik przyszłości” opublikowany przez infuture.institute prognozuje, że do 2030 r. może zniknąć 47 proc. istniejących obecnie zawodów. A to znaczy, że musimy sobie znaleźć inny.

Ciekawe szkolenia dla pracowników

Planując szkolenie pracowników należy zadbać o to, aby było ono zarówno ciekawe jak i przydatne i aby miało realną wartość. Dlatego firma powinna stworzyć najpierw jasną strategię i plan jej realizacji. Określić kilka kluczowych umiejętności i kompetencji oraz działań, które umożliwią ich realizację. Nie należy jednak z nimi przesadzać. 

Szkolenia to raczej szereg sprintów niż maraton. Specjaliści twierdzą, że najlepszym sposobem jest szkolić, wdrażać, tak długo aż nasze nowe umiejętności nie staną się nawykiem. Niewielkie dawki nauki powinny być połączone z kilkoma działaniami wdrażającymi.

Zdrowe proporcje dające szansę na dobre efekty to poświęcenie około 10 proc. czasu na szkolenia, 50 proc. na wdrożenie, 30 proc. na powtórzenia i 20 proc. na analizę wyników.

Najpopularniejsze szkolenia dla pracowników

Dzisiejsi pracownicy chętnie podchodzą do nauki i zdobywania nowych umiejętności, z przyjemnością uczą się również zastosowania nowych technologii. Daje im to satysfakcję, lepiej czują się w firmie, a pracodawca ma szansę na odkrycie nowych talentów.

Szkolenie nigdy nie powinno być sztuką dla sztuki. Jeśli jego program nie będzie dostosowany do odbiorców, nie będzie skuteczne. Zaproponowanie pracownikom wiedzy, którą już posiadają jest jedynie marnowaniem ich czasu.

Z kolei przeszacowanie wiedzy lub umiejętności będzie frustrować pracowników. Warto więc najpierw ocenić poziom wiedzy pracowników, a nawet zaproponować im indywidualnie dopasowane szkolenie.

Czy da się wymienić te najpopularniejsze? Raczej nie ma jednego rankingu. W każdej branży przydadzą się inne umiejętności, które są również podyktowane sytuacją na zmieniającym się rynku oraz prawem. Czego innego będzie uczył się księgowy, prawnik a czego innego inżynier w fabryce.

Jak szkolić pracowników?

Tak jak temat szkoleń zmieniają się również ich metody. Do gry weszły komputery, także boty i sztuczna inteligencja, a aplikacje mobilne umożliwiają indywidualny sposób uczenia się. Pojawił się tzw. Learning-on-demand, który dostarcza pracownikom na bieżąco aktualną wiedzę.  

Musimy zacząć uczyć się nowocześnie. Umiejętności cyfrowe stają się trzecią po umiejętnościach liczenia i czytania kompetencją człowieka. Umiejętność korespondencji e-mail, wyszukiwania plików na dysku w chmurze, zdalne prezentacje, wirtualne spotkania, tworzenie e-raportów, szkolenia online, wyszukiwanie informacji w sieci czy dzielenie się zasobami internetowymi – to właśnie na nas czeka.

Co ciekawe, badania firmy Serius Games Institute prognozują, że do 2025 r. uczenie przez VR będzie stanowiło 20 proc. szkoleń e-learningowych.

Jednym z praktycznych podejść do rozwoju jest wzajemne uczenie się pracowników. Peer learning to normalne szkolenie, tyle że to pracownicy są ekspertami, coachami i trenerami dla siebie nawzajem. Tu wykorzystuje się potencjał firmy, a pracownicy dzielą się swoja wiedzą.

Szkolenia miękkie dla pracowników

Posiadanie umiejętności specjalistycznych, charakterystycznych dla danego stanowiska lub rodzaju wykonywanej pracy to największy atut w pracy. Ważne jednak, aby każdy pracownik pełnił swoją rolę również w wymiarze ludzkim.

Umiejętności miękkie to nie tylko cecha lidera, ale każdego z nas. Efektywna komunikacja, empatia, wzajemny szacunek, wywieranie wpływu, umiejętności interpersonalne, przystępność, inteligencja emocjonalna przydadzą się i w pracy i co dzień. Warto się ich uczyć, rozwijać i ćwiczyć.  

Szkolenie okresowe  

Dla pracodawcy to obowiązek, dla pracownika także bardziej „mus” niż przyjemność i przydatna wiedza

Szkolenie okresowe mają na celu zapoznanie pracowników z nowymi przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy – uzupełniają wiedzę i umiejętności z zakresu bhp.

W okresie zagrożenia epidemiologicznego takiego jak np. pandemia koronawirusa mogą być przeprowadzone za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Bartosz Piotrowski