#PowerB@nk. Jak budować wizerunek firmy?
Przedsiębiorcy, którzy poważnie myślą o swoim biznesie, poświęcają równie dużo czasu na kreowanie wizerunku firmy, co na prace nad oferowanym produktem lub świadczoną usługą. Jak robić to dobrze? 2022-01-17Wizerunek firmy to inaczej wyobrażenie klientów o jej cechach oraz skojarzenia, jakie budzą jej nazwa, logotyp oraz produkty. Mamy tu do czynienia z subiektywnymi odczuciami, które mogą, ale nie muszą odpowiadać stanowi faktycznemu. Podobnie jak w przypadku relacji interpersonalnych, w ocenie marki opieramy się w większym stopniu na utrwalonych wrażeniach niż na chłodnej analizie cech produktu. Budowanie wizerunku firmy to żmudny proces kształtowania postaw klientów, w który warto zainwestować czas i pieniądze.
Jak budować wizerunek firmy?
Świadome kształtowanie wizerunku firmy należy rozpocząć od przeprowadzenia solidnej analizy. Nawet jeśli do tej pory nikt w organizacji nie zajmował się tą materią, nie oznacza to, że nasza marka nie budzi żadnych skojarzeń. Najlepszym źródłem wiedzy będą tu – rzecz jasna – klienci, ale o wrażeniach związanych z firmą warto porozmawiać również z pracownikami oraz… konkurentami. Z pewnością pomogą oni uchwycić te elementy wizerunku firmy, które są dla niej charakterystyczne i wyróżniają nasze przedsiębiorstwo na tle rynku.
Zebranie danych z najbliższego otoczenia to pierwszy krok do zbudowania strategii, którą będziemy się kierować na dalszych etapach pracy ukierunkowanej na budowanie pozytywnego wizerunku firmy.
Pozytywny wizerunek firmy – identyfikacja wizualna
Najbardziej widoczne elementy wizerunku firmy to jej nazwa i logotyp. Są one eksponowane na wizytówkach, materiałach reklamowych, w siedzibie przedsiębiorstwa, na należących do firmy samochodach i w wielu innych miejscach związanych z naszym biznesem. To tylko fragment większej całości. Kształtowanie wizerunku firmy obejmuje szereg innych czynników, które wykraczają poza to, co widoczne i namacalne.
Kreowanie wizerunku firmy – inwestuj w relacje
Budowanie pozytywnego wizerunku firmy to przede wszystkim inwestycja w trwałe i pozytywne relacje z klientami. Sposobów na osiągnięcie tego celu jest wiele. Obsługa na wysokim poziomie, oferty specjalne dla stałych odbiorców naszych produktów lub usług, drobne prezenty czy życzenia świąteczne to tylko kilka przykładów.
Menedżer, który wie jak wiele znaczy dbanie o wizerunek firmy, powinien regularnie, przynajmniej raz w roku, przeprowadzać w swojej organizacji badania satysfakcji klienta. To bezcenne źródło wiedzy o tym jak jesteśmy postrzegani – co robimy dobrze oraz co wymaga poprawy. Wyniki badania są wartościową podpowiedzią na przyszłość i atrakcyjnym materiałem promocyjnym, o ile mamy się czym pochwalić.
Po pierwsze: sprzedaż
Pozytywny wizerunek firmy wprost przekłada się na wzrost sprzedaży i efektywności naszego biznesu. Sprawdzonym sposobem na budowanie trwałych relacji oraz stymulowanie sprzedaży jest organizowanie warsztatów i szkoleń dla klientów. W pandemii warto rozważyć takie działania w internecie.
Tego typu spotkania, nawet wirtualne, mogą posłużyć budowaniu wzajemnego zaufania oraz rozpowszechnianiu wiedzy na temat produktów i usług oferowanych przez firmę. W wielu branżach, szczególnie w sektorze B2B, relacje pozostają kluczową przesłanką w podejmowaniu decyzji biznesowych. Chcesz sprzedawać? Dbaj o dobre relacje z potencjalnymi klientami i optymalizuj zarządzanie wizerunkiem firmy mając to na uwadze.
Wizerunek firmy w internecie
W dzisiejszych czasach istotnym elementem strategii wizerunkowej jest reagowanie na odnoszące się do naszej firmy zdarzenia w internecie. Chodzi głównie o komentarze w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych. Warto śledzić, co o nas mówią i czerpać z tego wiedzę na temat postrzegania oferowanych przez nas produktów lub usług.
Ponadto wchodzenie w interakcje z klientami, którzy dzielą się w wirtualnej rzeczywistości uwagami dotyczącymi naszej marki, samo w sobie jest doskonałym sposobem na kształtowanie wizerunku firmy otwartej na potrzeby konsumenta, przyjaznej i chętnie komunikującej się z otoczeniem. Nie zawsze jesteśmy w stanie śledzić nasz wizerunek sami, dlatego z pomocą mogą przyjść wyspecjalizowane firmy, które mogą sporządzać raporty na temat opinii w sieci.
Czynniki kształtujące wizerunek firmy – content marketing
Tworzenie wartościowych treści to obecnie jeden z najbardziej wyszukanych i skutecznych sposobów na dotarcie do świadomości odbiorcy z komunikacją marketingową. Działania content marketingowe polegają na dzieleniu się przydatną dla potencjalnych i obecnych klientów wiedzą w postaci np. publikacji na firmowym blogu. Udostępniane teksty mogą zawierać nienachalne przekazy marketingowe.
Należy jednak pamiętać, że tworzenie wizerunku firmy w oparciu o tę strategię wymaga szczególnej delikatności i wyczucia. Celem jest wytworzenie relacji z konsumentem (swoistego długu wdzięczności za przekazywane bezpłatnie treści), która w kolejnych krokach procesu sprzedażowego zaowocuje dokonaniem zakupu.
Dbanie o wizerunek firmy
To zadanie, w którego realizacji uczestniczyć muszą nie tylko pracownicy działu marketingu i sprzedaży. Wizerunek przedsiębiorstwa tworzą wszystkie zatrudnione w niej osoby, również po godzinach pracy. Pracownicy w prywatnych rozmowach dzielą się ze swoimi znajomymi opiniami i informacjami na temat funkcjonowania firmy. To powoduje, że mają realny wpływ na kreowanie wizerunku firmy.
Bardzo ważne jest, by zadbać o dobre relacje wewnątrz organizacji oraz szczególnie zatroszczyć się o pracowników, którzy z firmy odchodzą. Wielu menadżerów zapomina, że osoba zmieniająca miejsce zatrudnienia jeszcze długo pozostanie dla swojego otoczenia najbardziej wiarygodnym źródłem informacji na temat poprzedniego pracodawcy.