Jak zostać influencerem? 8 praktycznych wskazówek

Polscy nastolatkowie nie chcą już być jak kiedyś strażakami, lekarzami, prawnikami lub architektami. Dziś swoją przyszłość łączą z Internetem.
około min czytania

Według badań IQS z 2021 r., aż 48 proc. dzieci marzy o tym, by zostać influencerem i promować się na portalach takich jak YouTube, Instagram, Facebook czy TikTok.

Influencerzy, którzy zostali promotorami marek i produktów, czyli podjęli pracę w dziedzinie zwanej influencer marketingiem, często wykorzystują zdobytą wiedzę i doświadczenie do stworzenia i promowania własnej marki oraz produktów. Najwięcej zarabiający z nich w Polsce to Robert Lewandowski (który, choć jest przede wszystkim piłkarzem, dużo czasu poświęca promowaniu się w Internecie), Friz oraz Stuu Burton, którzy działają w sektorze lifestyle i rozrywki. Chcesz do nich dołączyć? Oto garść praktycznych wskazówek, które ci w tym pomogą.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak zacząć karierę influencera,
  • jak zdobywać popularność,
  • jaki sprzęt jest potrzebny do nagrywania vlogów,
  • jak zarządzać zarobionymi pieniędzmi.

1. Wybierz branżę, w której chcesz się promować

Influencerzy działają w wielu różnych branżach. Wcale nie trzeba ograniczać się do lifestyle’u, zwłaszcza że to właśnie w tej dziedzinie konkurencja jest największa. Zastanów się, co lubisz robić najbardziej i czy tę pasję potrafisz pokazać innym. Pomyśl też, czy da się ją zmonetyzować.

2. Pomyśl, co masz, czego nie mają inni

Nawet jeśli znasz się na jakiejś dziedzinie i potrafisz przekonać do niej ludzi, pamiętaj, że nie jesteś jedyny. Dlaczego mieliby oni z przyjemnością odwiedzać twoje media i zaufać właśnie tobie i promowanej przez ciebie marce? Trzeba czymś się wyróżnić. Pierwsze, co przychodzi na myśl to wygląd, ale ważny jest też sposób mówienia, a przede wszystkim treść przekazu oraz ciekawie promowane produkty.

3. Znajdź sposób, żeby się wypromować

Początki są trudne, a w przypadku kariery influencerskiej tym trudniejsze, że otacza cię silna konkurencja. Pamiętaj, że kupowanie tzw. martwych subskrypcji czy fałszywych polubień nie jest dobrym wyborem.

Aby dać się odnaleźć, potrzebna jest regularność w działaniu, przemyślany plan oraz właściwa reklama. Możesz zacząć od wykupienia promowania postów na Facebooku i udzielania się na tematycznych grupach. W ten sposób prędzej czy później ktoś cię zauważy. Ważne, by się nie poddawać i przyjąć do wiadomości, że na początku ruch na stronach nie będzie intensywny.

4. Który portal będzie dla ciebie najważniejszy?

Większość influencerów jest widoczna w wielu różnych miejscach w sieci: na Instagramie, Facebooku, Twitterze czy TikToku. Zazwyczaj jednak jedno z nich jest tym najważniejszym, na którym publikują najwięcej. Pod względem aktywnych użytkowników w 2022 roku, pierwszy jest Facebook, a drugi YouTube. Bardzo szybko rozwija się TikTok, który w ubiegłym roku zwiększył bazę swoich użytkowników o 40%. Może to być dla ciebie wskazówka, w którym miejscu chcesz się promować w pierwszej kolejności.

5. Kup sprzęt do nagrywania i robienia zdjęć i naucz się z niego korzystać

Dziś kamerę i aparat każdy nosi w kieszeni. Niestety jakość zdjęć i filmów robionych telefonem, choć staje się coraz lepsza, nie wystarczy do nagrania dopieszczonego materiału. Podobnie jest z fotografią. Profesjonalne kamery, aparaty i obiektywy są bardzo drogie.

Na szczęście istnieje też tzw. sprzęt półprofesjonalny, dzięki któremu można sporo zaoszczędzić, a jakość ujęć wciąż będzie wysoka. Do tego rodzaju urządzeń należą np. kamerki do tworzenia vlogów, które są wyposażone w optyczną stabilizację obrazu. To ważne, zwłaszcza jeśli nagrywasz na świeżym powietrzu. Jej koszt to około 1 300 zł.

6. Regularnie publikuj treści

Aby twoje profile w mediach społecznościowych dobrze się rozwijały, niezbędna jest regularność w publikowaniu treści. Na początku trzeba będzie o wszystko zadbać samemu. Pamiętaj, że część mediów społecznościowych, np. Facebook, umożliwia zaplanowanie automatycznie wrzucanych postów. Może to ułatwić sprawę jeśli masz problemy z regularnością.

Z biegiem czasu i przypływem pieniędzy będziesz mógł zlecać część zadań innym osobom. Na YouTube popularne jest np. zatrudnianie kogoś do montażu filmów. Często na Facebooku i Twiterze posty nie są pisane przez właściciela konta, a przez wyznaczonych twórców, którzy potrafią pisać w jego stylu. Wraz ze wzrostem popularności nie będziesz miał czasu na samodzielnie robienie wszystkiego.

7. Zacznij zarabiać na swojej popularności

Jeśli w pracy robisz to, co lubisz, pieniądze niejako robią się same. Kluczem do sukcesu w influencer marketingu jest autentyczność przekazu. Odbiorcy łatwo wyczują, czy chcesz ich do czegoś przekonać – mimo że w to nie wierzysz – bo ktoś ci płaci. Kiedy będziesz mieć jeszcze małe zasięgi, trudno będzie znaleźć sponsorów, ale z czasem się to zmieni. Będziesz mógł spotykać się z przedstawicielami największych marek. Zadbaj o to, by wszystko poszło tak, jak oczekujesz – zrób dobre pierwsze wrażenie.

Monetyzacja to jednak nie tylko sponsorzy, bo również fani mogą bezpośrednio wspierać twoją twórczość. Taką możliwość daje np. Patronite albo buycoffe. Pieniądze możesz też dostawać za reklamy wyświetlane przy twoich treściach albo podczas ich odtwarzania. Jest to popularny sposób na zarobek np. na YouTube.

8. Zarządzaj swoimi zarobkami

Oczywiście zarobki influencerów działają na wyobraźnię: za kilka zdjęć promujących markę zamieszczonych na swoim profilu w mediach społecznościowych można zarobić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Kontrakty influencerów z TOP 100 sięgają stu tysięcy złotych i więcej. Takie zarobki mogą zawrócić w głowie — trzeba umieć zarządzać dużymi kwotami. Niezbędne będzie konto bankowe, np. Konto dla młodych PKO Banku Polskiego. Warto pamiętać również o inwestowaniu. Jeśli nie masz do tego głowy, wybierz po prostu lokatę. Jeśli z kolei myślisz o wypłynięcie na szerokie wody akcji, obligacji i innych papierów wartościowych, odwiedź Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego.

Z badań wynika, że „społeczność ludzi posiadających potencjał zakupowy”, czyli skłonnych ulec jego namowom, najszybciej rozrasta się w grupie wiekowej 16-24 lata. To właśnie dla tych osób liczy się charyzma i popularność. Im są starsze, tym większą wagę przywiązują do wykształcenia i doświadczenia swoich internetowych autorytetów. Dlatego pamiętaj, że choć na początku twoje treści będą zapewne celowały przede wszystkim w młodzież, z czasem może się to zmienić. Ważne jest, by ciągle się rozwijać.

Mateusz Kucharzyk