Zakładasz firmę? Przygotuj się!

Pomysł to nie wszystko. Jeśli chcesz założyć firmę, która ma szanse na powodzenie, nie wystarczy tylko wymyślić, co będziesz robić. Trzeba sprawdzić, czy założenie firmy będzie się opłacać i czy faktycznie będzie nam w niej lepiej niż na etacie. Wiele osób boi się własnej działalności, ale zamiast się bać – warto do bycia przedsiębiorcą po prostu dobrze się przygotować
około min czytania
 

Pierwsze kroki jak założyć firmę

Decydując się na założenie własnej działalności gospodarczej trzeba przede wszystkim ocenić realne szanse powodzenia firmy. Od czego zacząć? Na początek od siebie. Jeśli byliśmy przyzwyczajeni do pracy na etacie, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że własna firma będzie wymagała zupełnie innego zaangażowania. Trzeba jej będzie poświęcić więcej czasu i energii.

Motywacja do prowadzenia firmy musi więc być silna, bo nie zawsze będzie łatwo i nieraz trzeba będzie się wykazać ogromną determinacją, silną wolą, dobrą organizacją pracy i czasu. Trzeba będzie znaleźć czas nie tylko na świadczenie usług czy wytwarzanie produktów, ale również na wszelkie kwestie administracyjne i księgowo-podatkowe.

Trzeba też dobrze sprawdzić, czy działalność, którą wybraliśmy, nie będzie wymagała zezwoleń i licencji, których pozyskanie może być czasochłonne i kosztowne. Jeśli ich lista będzie długa, a koszty wysokie, trzeba będzie zdecydować, czy mamy wystarczające środki, by je na ten cel poświęcić.

Jeśli nie jesteśmy pewni, czy poradzimy sobie z wysokimi kosztami początkowymi, warto odłożyć w czasie decyzję o rejestracji firmy. Trzeba bowiem pamiętać, że od momentu rejestracji działalności, obowiązkowe będzie opłacanie należnych składek i podatków. Być może będą potrzebne również pieniądze na reklamę lub nawet stworzenie całej strategii marketingowej, promującej naszą działalność.

Zanim więc podejmiemy ostateczną decyzję, warto stworzyć listę, na której zapiszemy wszelkie wady i zalety prowadzenia własnej działalności, by upewnić się, że tych drugich jest więcej niż pierwszych.

Co trzeba wiedzieć, aby założyć firmę?

Kiedy już realnie ocenimy nasze możliwości i plany, przyjdzie czas na ocenę… branży i konkurencji. Warto sprawdzić, czy rynek jest perspektywiczny, oferowane na nim produkty i usługi znajdują nabywców, a zainteresowanie jest wystarczająco wysokie, by zapewnić naszej firmie klientów. Jeśli branża się nie rozwija, a popyt na produkty jest stały – warto przemyśleć, czy na pewno działalność na takim rynku będzie opłacalna.

Jeśli rynek rozwija się dynamicznie już od kilku czy kilkunastu lat, trzeba spróbować ocenić, czy w najbliższych latach ta tendencja się utrzyma, czy raczej można spodziewać się wyhamowania dotychczasowych wzrostów. Czasem rynek może być też mały, lub wręcz niszowy tylko dlatego, że jest jeszcze nowy i ma przed sobą świetlaną przyszłość. Każdą sytuację trzeba przeanalizować z osobna i oprócz oceny stanu obecnego należy spróbować oszacować, jak będzie wyglądała za kilka czy kilkanaście miesięcy, a nawet za parę lat. W czasach pandemii taka analiza musi być także przeprowadzona w sieci. Zakładając firmę trzeba sprawdzić czy nasze produkty bądź usługi możemy sprzedawać w internecie.

Pomocna może okazać się również ocena konkurencji. Jeśli rynek jest mały i zamierzamy oferować produkty i usługi podobne do tych, które już na nim są, może się okazać, że nasza działalność nie przyniesie spodziewanych zysków i trudno będzie nam pozyskać klientów. Jeśli konkurenci nie są w stanie poradzić sobie z dużą liczbą zamówień – to z pewnością jest szansą dla naszego biznesu.

Pozostaje jeszcze tylko pytanie, na ile nasze usługi czy produkty będą różnić się od tych, które są dostępne obecnie. Jeśli nie będziemy konkurencyjni, może nam się nie udać przyciągnąć klientów, którzy być może będą woleli skorzystać z usług lub kupić produkty firmy, którą już znają. Jeśli chodzi o klientów, warto już na początku zatroszczyć się również o ich bazę – sprawdzić, gdzie i w jaki sposób możemy ich pozyskać, ewentualnie jak dużo czasu zajmie nam ich znalezienie.

Własna firma – przeprowadź analizę SWOT

Narzędziem, które pomoże określić pozycję rynkową firmy jest analiza SWOT. Jak ją przeprowadzić? Najprościej mówiąc należy wypisać 4 istotne dla firmy kwestie: mocne strony (Strenghts), słabe strony (Weaknesses), szanse (Opportunities), zagrożenia (Threats) i nadać im odpowiednią wagę. Taka analiza pozwala zastanowić się nad obiektywną sytuacją biznesu, a także usystematyzować wszystkie informacje, które o nim posiadamy. Jest też dobrym punktem wyjścia do stworzenia strategii dla firmy.

Czy opłaca się założyć firmę? Sprawdź, robiąc biznesplan

Zakładanie firmy bez dobrych i rzetelnych rachunków może być ryzykowne. Jeśli przeszacujemy własne możliwości i źle ocenimy potencjał rynku, może się okazać, że wysokie koszty i niskie przychody wpędzą nas w kłopoty finansowe, które zatrzymają rozwój firmy, a nawet mogą doprowadzić do likwidacji działalności. Ryzyko złych rachunków i niedokładnej analizy może zminimalizować dobry biznesplan. Należy mu poświęcić czas i uwagę, by go potem z sukcesem realizować i by nic nie zaskoczyło nas na żadnym etapie rozwoju firmy.

Biznesplan pozwala wyznaczyć cele i metody działania, ocenić opłacalność planowanego przedsięwzięcia oraz oszacować ewentualne ryzyko niepowodzenia. W biznesplanie znajdzie się miejsce zarówno na opis firmy i wytwarzanych przez nią produktów lub usług, jak i na analizę rynku, analizę SWOT, strategię na przyszłość, a także plan finansowy, którego istotną częścią niejednokrotnie jest prognoza wyników finansowych, pozwalająca określić, kiedy firma osiągnie rentowność i zacznie dla nas zarabiać. Biznesplan bywa też niezbędnym dokumentem w procesie pozyskiwania finansowania dla firmy – np. kredytu.

Założenie firmy – koszty

Sama rejestracja w CEIDG jest bezpłatna. Koszty założenia firmy zależą więc wprost od inwestycji, które musimy poczynić. Należy pamiętać o zabezpieczeniu finansowym na rachunki związane z wynajmem lokalu, opłacaniem składek czy zatrudnianiem pracowników w pierwszych miesiącach, kiedy przychody firmy będą prawdopodobnie ograniczone i odbiegające od poziomów pozwalających w pełni sfinansować wszystkie koszty.

Dofinansowanie dla firm

Zanim jeszcze na dobre zaczniemy prowadzić swoją firmę warto sprawdzić, czy możemy liczyć na dotację lub dofinansowanie. Można skorzystać zarówno z programów krajowych – realizowanych np. przez urzędy pracy, jak również unijnych – wszystko zależy od celu, na jaki potrzebujemy pieniędzy i w jakiej jesteśmy sytuacji. Dotację na rozpoczęcie własnego biznesu mogą bowiem otrzymać m.in. osoby bezrobotne.

Innym rozwiązaniem, by zdobyć pieniądze dla firmy, jest kredyt – może być inwestycyjny (jeśli zamierzamy wydać je na rozbudowę i rozwój firmy), albo operacyjny (kiedy potrzebujemy pieniędzy na bieżące wydatki). PKO Bank Polski ma w swojej ofercie szereg rozwiązań dopasowanych do potrzeb firm. Jeśli chcemy sfinansować zakup sprzętu, maszyny czy samochodu, a nie mamy wystarczającej kwoty, by kupić go za gotówkę, możemy skorzystać również z oferty leasingu. By używać potrzebnego nam sprzętu, będziemy musieli wpłacić niewielką kwotę, a potem spłacać zakup w ratach. Z oferty leasingowej PKO Banku Polskiego mogą skorzystać również firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność.

Własna firma – obowiązki przedsiębiorcy

Prowadzenie własnej działalności to szereg obowiązków. Właściciel firmy musi z jednej strony dbać o pozyskiwanie nowych klientów i zleceń, by zapewnić firmie ciągłość działania, a z drugiej ma wiele zadań administracyjnych i księgowo-podatkowych. Jeśli nie korzysta z pomocy specjalistów – z czego często mali przedsiębiorcy rezygnują, by ograniczyć koszty –musi poznać dokładnie swoje obowiązki, związane np. z kwestiami personalnymi – zatrudnianiem pracowników, przechowywaniem dokumentów i administrowaniem danymi.

Bez pomocy księgowego będzie trzeba również samodzielnie prowadzić rozliczenia z ZUS, urzędem skarbowym i pracownikami – dbać, by wszystkie opłaty dokonywane były terminowo, na odpowiednich formularzach, a wyliczenia w nich były poprawne. Przyda się więc znajomość prawa pracy czy prawa podatkowego.