INFOGRAFIKA. ALLE-GROsze to nie są! Biznes na platformach!

Jeszcze 20 lat temu, aby kupić niezbędne produkty, musieliśmy iść do sklepu lub jechać na pobliski bazar. Dziś zakupy online są mamy na porządku dziennym. Coraz więcej firm swoją działalność prowadzi w internecie, oferując tym samym swoje usługi online. Ponadto współczesny rynek e-commerce kształtują nie tylko pojedyncze sklepy internetowe, ale przede wszystkim ogromne platformy aukcyjne i marketplace. Allegro, Ceneo, eBay… Co warto znać, prowadząc biznes w sieci?
około min czytania

Nie ulega wątpliwości, że polski e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie. Jak wynika z danych Statista DigitalMarket Outlook, Polska znajduje się na 13. miejscu wśród najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Szacuje się, że za 5 lat wartość handlu w polskim internecie wzrośnie do 162 mld zł. Sklepy online korzystają zarówno z platform sprzedażowych, jak i portali aukcyjnych. Poznaj 7 najpopularniejszych!

Platformy e-commerce

Sklepy internetowe, portale aukcyjne, wymiana walut czy zakłady bukmacherskie – na rynku istnieje wiele różnych platform do prowadzenia sprzedaży przez internet. Serwisy te przede wszystkim umożliwiają internautom szybkie, wygodne i bezpieczne zakupy. Platformy sprzedażowe są jednocześnie dla sprzedawców wygodnym sposobem na dotarcie do dużej liczby kupujących. Umożliwiają zarządzanie sklepem internetowym, w szczególności:

1. Zarządzanie produktami: m.in. dodawanie produktów, wprowadzanie cen, opisu czy aktualizacji stanów magazynowych
2. Zarządzanie sprzedażą: m.in. przyjęcie zamówienia i płatności, wysyłka i wystawienie dokumentu sprzedaży
3. Kontakt z klientem: m.in. e-maile transakcyjne, konsultacje online
4. Marketing e-commerce: m.in. promocje, rekomendacje

Platformy sprzedażowe

To pierwszy krok w kierunku działalności biznesu online. Jednak chcąc rozpocząć sprzedaż w internecie, musimy podjąć decyzję o tym, z jakiej platformy sprzedażowej skorzystamy. Na rynku jest ich wiele, a różnią się choćby popularnością, możliwościami, ceną czy rekomendacjami zarówno klientów, jak i właścicieli e-sklepów. Najlepszym sposobem na wybranie właściwego systemu sklepowego online jest określenie swoich wymagań oraz weryfikacja parametrów platform. Warto więc zastanowić się, czy te, które wpisaliśmy na swoją listę, pozwolą nam w stworzyć sklep, który będzie przynosił satysfakcjonuje zyski.

Najpopularniejsze miejsca na e-zakupy

Rozwój sprzedaży internetowej przyczynił się do szybkiego pojawienia się na rynku wielu platform e-commerce. Szacuje się, że ponad 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów w sieci. Gdzie lubimy robić zakupy? Poznaj 7 najpopularniejszych platform sprzedażowych!

  1. Allegro
    W 1999 r. było to jedno z pierwszych miejsc w internecie, gdzie można było tanio kupić przedmioty z różnych kategorii. Kusiła nie tylko niska cena produktów, ale także szeroki asortyment (jak na tamte czasy). Obecnie portal aukcyjny jest 10. na świecie i 5. w Europie marketplace’em. Szacuje się, że ponad 40% polskiego rynku e-commerce należy właśnie do Allegro. Klienci chętnie tu robią zakupy, a dla sprzedawców portal jest świetną okazją do stałego poszerzania grona kupujących. Ponadto daje on dużo możliwości promowania aukcji (m.in.: Allegro Ads, wyróżnienia, Strefa Marek czy Okazje Dnia). Choć wielu przedsiębiorców narzeka na wysokie opłaty prowizyjne, można pokusić się o stwierdzenie, że jeżeli nie sprzedajesz na Allegro, to Twój biznes nie istnieje!
  2. Ceneo
    To najpopularniejsza porównywarka cen w sieci. Co drugi internauta w Polsce odwiedza portal przed podjęciem decyzji zakupowej. Klienci chętnie kupują też bezpośrednio w Ceneo, bez przechodzenia na stronę sprzedawcy. Co więcej, za sprawą ,,Kup Teraz”, w którym znajdziemy miliony ofert od tysięcy sklepów, Ceneo jest wartym uwagi kanałem sprzedaży.
  3. Empik
    Dziś to już nie tylko sklep z książkami czy multimediami. Obecnie jest jednym z chętniej odwiedzanych marketplace’ów.  Każdy z produktów posiada swoją zakładkę, w której zgrupowane są wszystkie dostępne oferty. Serwis wprowadził darmową wysyłkę dla zakupów od kwoty powyżej 40 zł. Dzięki łatwej i zautomatyzowanej integracji można sprzedawać towary, które będą dostępne dla milionów użytkowników. Warto jednak pamiętać, że nie każdy sprzedawca może się tam dostać – portal zastrzega, że współpracuje tylko z wybranymi.
  4. Amazon
    Jest jednym z najbardziej znanych marketplace’ów na świecie. Jeszcze do niedawna Polacy korzystali z niemieckiej wersji. Obecnie platforma sprzedażowa działa już w Polsce. Choć serwis dopiero stawia pierwsze kroki na rodzimym rynku, sądząc po wynikach osiąganych na świecie, warto zaistnieć na witrynie i zacząć sprzedaż.
  5. Facebook Marketplace
    Jeszcze do niedawna Facebook kojarzył się z dodawaniem zdjęć czy rozmowami ze znajomymi. Funkcja marketpalce’u jest świetnym rozwiązaniem. Warto jednak zaznaczyć, że platforma sprzedażowa przeznaczona jest przede wszystkim dla niewielkich podmiotów, osób wykonujących rękodzieło lub sprzedających lokalnie. Facebook nie pośredniczy w procesie zakupu, a jedynie pozwala znaleźć i wyświetlić ofertę.
  6. Morele
    Serwis jest popularnym marketpalce’em, który rozpoczął działalność w 2019 r. i z każdym miesiącem zyskuje na różnorodności i popularności. Kiedyś był przeznaczony jedynie do handlu sprzętem elektronicznym. Dziś znajdziemy na nim różne kategorie produktów w serwisach tematycznych: morele.net, Presto, budujesz.pl, HulaHop.pl i amfora.pl. Co istotne, platforma sprzedażowa nie pobiera opłat za wystawienie oferty, natomiast nalicza prowizję od sprzedaży.
  7. eBay
    Elektronika, samochody, odzież, przedmioty kolekcjonerskie, artykuły sportowe, aparaty cyfrowe, artykuły dla dzieci i wiele, wiele innych przedmiotów, a to wszystko na jednym z najpopularniejszych portali aukcyjnych na świecie. Choć działa podobnie do Allegro, w Polsce nie osiągnął takiej popularności. Dzięki globalnej obecności można tu jednak z powodzeniem sprzedawać produkty zagranicę.

 PKOInfa_05_Platformy sprzedazowe.jpg