INFOGRAFIKA. Odpal silnik i startuj z e-commerce

Wyobrażasz sobie samochód bez silnika? Podobnie jest w przypadku sklepu internetowego –daleko nie zajedziesz… Każdy e-sklep, aby mógł prawidłowo funkcjonować, potrzebuje specjalnego oprogramowania. Jaki silnik wybrać dla swojego e-biznesu?
około min czytania

Mniej i bardziej rozbudowane, darmowe i płatne, na abonament i za jednorazową opłatę – obecnie na polskim rynku znajdziemy wiele systemów dla sklepów internetowych. Zanim jednak dokonamy wyboru, warto je porównać, rozpatrując wszystkie korzyści i możliwości. Silniki open source, abonamentowe czy dedykowane? Poznaj najlepsze propozycje dla Twojego e-sklepu!

Platformy sklepów internetowych

Popularność sklepów internetowych, szczególnie w okresie pandemii koronawirusa, stale rośnie. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie sklepu online. Niezwykle istotną rolę odgrywa tutaj silnik, na którym stworzony jest dany e-sklep. Bowiem to właśnie dobre oprogramowanie pozwala nam na bezproblemowe zarządzanie własnym e-biznesem. Jak zatem przygotować się do wyboru silnika sklepu internetowego?

  1. Pomyśl nad swoimi wymaganiami
    Wybierając silnik dla sklepu internetowego, warto dokładnie zastanowić się czego oczekujesz od platformy i jakie korzyści dla e-commerce mogą wprowadzić jego funkcjonalności.
  2. Zbadaj konkurencję
    Warto popatrzyć, jakie rozwiązania stosuje konkurencja, zarówno na rynku lokalnym, jak i zagranicznym. Pozwoli to zapoznać się nie tylko z trendami, ale także iść krok od pozostałych.
  3. Poznaj i zweryfikuj silniki e-sklepów
    Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, warto dokładnie zweryfikować możliwości każdego z silników e-sklepów. Pomocne mogą być w tym wersje demo, dzięki którym poznasz m.in. panel administracyjny danego sklepu oraz jego podstawowe funkcje.

Sklep internetowy jaki wybrać

Decyzja, jaki silnik wybrać do sklepu internetowego, nigdy nie jest prosta. Warto dobrze przemyśleć strategię sprzedaży, począwszy od ilości asortymentu, po oszacowanie naszego budżetu. Wyróżniamy trzy rodzaje silników e-sklepów: silniki open source, silniki abonamentowe (licencja SaaS) oraz silniki dedykowane.

Silniki open source

Platformy open source są rozwijane przez wielu programistów na całym świecie, a jednocześnie są skalowalne i umożliwiają przyszły rozwój. Korzysta z nich ponad połowa polskich e-sklepów. Choć są bezpłatne, często musimy liczyć się z zakupem płatnych wtyczek (pluginów) rozszerzających ich funkcjonalność. Co istotne, są łatwe w zarządzaniu – w zasadzie dla osób na każdym poziomie zaawansowania. Ponadto to idealna opcja dla tych, którzy nie lubią ograniczeń i chcą mieć dużą dowolność w dostosowaniu sklepu internetowego do swoich preferencji – zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i wyglądu.

Najpopularniejsze rozwiązania open source to:

  1. WooCommerce – darmowy (z płatnymi dodatkami), intuicyjny w obsłudze, cały czas rozwijany i aktualizowany oraz bezpieczny.
  2. PrestaShop – łatwy w instalacji i administrowaniu, prosty graficznie, przystępny i łatwy w obsłudze panel administracyjny, dający możliwość obserwacji statystyk oraz pełnego zarządzania produktami, zamówieniami i relacjami z klientami.
  3. Magento – przeznaczony dla dużych i rozbudowanych sklepów, w standardzie oferuje wiele funkcji, które w PrestaShop lub WooCommerce są dodatkowo płatne.

Silniki abonamentowe

SaaS to model licencjonowania i dostarczania oprogramowania działający w systemie abonamentowym, z opłatą jednorazową, miesięczną lub roczną. Osoby, które zdecydują się na budowanie sklepu w tym modelu, nie muszą kupować ani instalować silnika e-commerce lokalnie, tylko korzystają z oprogramowania udostępnionego przez dostawcę w chmurze. Tego typu silniki oferują wiele gotowych funkcji i są dostępne „od ręki”.  Dodatkową ich zaletą jest łatwość użycia i duży wybór profesjonalnych motywów.

Do najpopularniejszych platform SaaS należą:

  1. Shoper – polska platforma e-commerce, która jest bardzo popularna m.in. ze względu na liczne integracje z najbardziej popularnymi serwisami aukcyjnymi, firmami kurierskimi czy programami do księgowości.
  2. Shoplo – platforma do prowadzenia e-sklepu i sprzedaży w wielu kanałach. Oferuje ponad 1000 funkcjonalności i dodatków pomagających w procesie sprzedaży.
  3. Shopify – najpopularniejsza abonamentowa platforma sklepowa na świecie, z której korzysta ponad milion e-sklepów w 175 krajach. W Polsce jest jednak mało znana i skierowana raczej na sprzedaż międzynarodową. Trudna się dla początkujących, ale umożliwia szybkie uruchomienie e-sklepu na rynkach zagranicznych.
  4. e-Sklep (Comarch ERP) – polskie oprogramowanie, którego znakiem rozpoznawczym jest pełna integracja z ERP. Dzięki temu właściciele firm mogą planować zasoby związane z działalnością operacyjną, sprzedażą i zasobami administracyjno-kadrowymi. Ponadto oferuje pakiet funkcji wspierających sprzedaż, m.in. integrację z Allegro.
  5. e-sklep (home.pl) – przeznaczony dla małych lub średnich sklepów internetowych. Dzięki wsparciu home.pl można w jednym miejscu skorzystać z domeny, certyfikatu SSL i usług hostingowych.
  6. IdoSell – istnieje na rynku ponad 20 lat. Jest polecany przede wszystkim dla średnich i profesjonalnych e-sklepów, chociaż skorzystają z niego także bardzo duże sklepy połączone ze stacjonarnymi punktami sprzedaży.

Silinki dedykowane

To rozwiązanie będzie idealne, jeśli chcesz budować swój e-sklep od podstaw! To silniki, które są „szyte na miarę” i spełnią wszystkie wymogi klienta. Rozwiązanie to z pewnością ma największe możliwości, jeśli chodzi o wdrożenia poszczególnych funkcji czy personalizację wyglądu e-sklepu, jednak jest bardzo drogie. Ponadto musimy się liczyć nie tylko z kosztami, ale także długim czasem oczekiwania na realizację projektu.

PKOInfa_Silniki-sklepów-internetowych_OPT.jpg