Zaufanie w biznesie. Dlaczego jest tak ważne?

Czym jest zaufanie? To przekonanie, że czyjeś słowa, przekazane przez tę osobę informacje lub jej intencje, są prawdziwe. Zaufanie jest ważne nie tylko w sferze prywatnej, ale także w biznesie. To podstawa budowania trwałego partnerstwa.
około min czytania

Powierzając komuś nasze pieniądze, chcemy mieć pewność, że zostaną one właściwie spożytkowane. Wiarygodna firma jest nie tylko lepiej postrzegana na rynku, osiąga też lepsze wyniki i jest atrakcyjniejsza w oczach konsumentów.

Na zaufanie długo się pracuje, szybko można je jednak stracić

Jednym z czynników, które mają na to wpływ, są opóźnienia w płatnościach. Z ostatniego „Skanera MŚP” zrealizowanego dla BIG InfoMonitor dowiadujemy się, że ponad połowa sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw miała odbiorców regulujących swoje należności ponad 30 dni po terminie.

Z kolei z raportu „Zaufanie w biznesie”, przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów wynika, że co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego, gdy ten spóźni się z zapłatą za faktury 7 dni. Najmniej tolerancyjne wobec spóźnialskich są branże budowlana i transportowa.

Jakie nieuczciwe zachowania przedsiębiorcy wymieniali najczęściej?

67 proc. respondentów wskazało na niską jakość produktów lub usług. Niewiele mniej przedsiębiorców doświadczyło przekłamywania cen. Co ciekawe, w raporcie Rzetelnej Firmy czytamy, że aż 22 proc. firm przyznaje, że kredyt zaufania daje na… „ładne oczy”. Z góry zakłada więc, że ma do czynienia z uczciwym partnerem biznesowym.

O tym, jak sprawdzić potencjalnego partnera biznesowego, szczegółowiej pisaliśmy w osobnym artykule.

Liderzy rzetelności

Rzetelna Firma stworzyła również Ranking rzetelności polskich przedsiębiorstw. Po raz pierwszy na podium znalazło się aż sześć województw:

  1. miejsce: świętokrzyskie, podlaskie i lubelskie,
  2. miejsce: małopolskie, podkarpackie,
  3. miejsce: opolskie.

UE vs zatory płatnicze

Z opóźnieniami w płatnościach chce walczyć Parlament Europejski. Projekt rozporządzenia ma na celu wyeliminowanie luk prawnych ograniczających skuteczność obecnej dyrektywy. Chodzi m.in. o „bardziej rygorystyczne, maksymalne terminy płatności w zależności od rodzaju transakcji i sektora, przy jednoczesnym zachowaniu swobody zawierania umów”.

Co proponują posłowie?

- „30 dni zarówno dla transakcji między przedsiębiorstwami (B2B), jak i dla tych między rządem a przedsiębiorstwami (G2B);

- 60 dni w transakcjach B2B, jeśli zostało to wyraźnie uzgodnione w umowie;

- 120 dni w sektorach detalicznych o niskim obrocie produktami lub opartych na produktach sezonowych (np. zabawki, biżuteria, sprzęt sportowy lub książki)”.

Faktoring receptą na opóźnienia w płatnościach

Prowadzenie biznesu wiąże się z wieloma kosztami. Faktoring to świetne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy potrzebują pieniędzy na m.in. na bieżącą działalność i nie chcą czekać na przelew od kontrahenta. Dzięki tej usłudze w szybki i prosty sposób mogą zamienić faktury z odroczonym terminem płatności na gotówkę i poprawić płynność finansową swojej firmy.

Jak to dokładnie działa? Więcej informacji na temat faktoringu oraz oferty publikujemy na stronie internetowej PKO Faktoring.