Nostalgista, tele-chirurg, i specjalista dziedzin STEM – zawody przyszłości

Personal digital curator (osobisty kurator cyfrowy) i digital death manager (menedżer ds. śmierci cyfrowej), którzy profesjonalnie pomogą nam wymazać naszą obecność w sieci, a po śmierci umieścić np. film pożegnalny – to zawody przyszłości. Na rynku pojawią się garbage designer (projektant śmieci), simplicity designer, który zajmie się uproszczeniem hierarchii i narzędzi w firmach, a także nostalgista – połączenie projektanta wnętrz z opiekunem osób starszych. W medycynie na znaczeniu zyskają tele-chirurdzy, którzy za pomocą maszyn będą sterować operacją. Dominujące będą jednak kompetencje z obszaru IT.
około min czytania

Wzrasta zapotrzebowania na specjalistów z dziedzin STEM (Statystyki, Technologii, Inżynierii i Matematyki), którzy będą potrafili rozumieć, analizować i rozwijać nowe technologie. Ale postępująca automatyzacja, robotyzacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji sprawią, że typowo ludzkie kompetencje, jak kreatywność, empatia, umiejętność rozwiązywania konfliktów są coraz bardziej pożądane.

Informatyka jest jedną z tych dziedzin, która zdecydowanie eliminuje kolejne zawody. Przewiduje się, że uczenie maszynowe i bazujące na nim oprogramowanie, w najbliższych latach doprowadzi do zniknięcia kolejnych zawodów związanych z powtarzalnymi czynnościami – mówi Michał Bijata, Organizator Targów Pracy IT.

Jakie kompetencje zyskają na znaczeniu, a które stracą?

Na tej pierwszej tendencji skorzystają absolwenci kierunków informatycznych, programiści, specjaliści od machine learning, którzy już obecnie dobrze radzą sobie na rynku pracy. Wśród zawodów przyszłości, które będą bazowały na humanistycznych wartościach, można wymienić szeroko rozumiane zajęcia kreatywne oraz związane z tworzeniem nowych idei, rozwój sektora przedstawicieli wolnych zawodów, a także pracowników uniwersytetów. Zbędne staną się profesje, które opierają się na rutynowych, powtarzalnych czynnościach. Rozwojowi kompetencji miękkich towarzyszyć będzie m.in. upowszechnienie metodyk zwinnych Agile.

Obszar IT bardzo się zmienia, nastawiając się na użytkownika. Dziś bardzo ważny jest  user experience, czyli wszystko to, czego oczekuje właśnie klient. Dodatkowo IT otwiera się na całe środowisko, z którym współpracujemy. Stąd też do naszego banku weszły metody prowadzenia projektów oraz rozwijania serwisów wsparciowych oparte na Agile. Nie stawiamy już tylko na wiedzę techniczną, ale także na wszystkie obszary, związane z analizą Big Data, analizami raportów, budowaniem środowisk oraz tworzeniem dla użytkownika narzędzi samoobsługowych. Dlatego też wśród kandydatów ważne są dla nas kompetencje miękkie – kontakt z użytkownikiem, komunikatywność, otwartość i podążanie za zmianami, które następują w całym obszarze IT – mówi Wioletta Nowakowska z Departamentu Wsparcia Użytkownika PKO Banku Polskiego.

„Datageddon” – zarządzanie dużymi zbiorami danych

Samo zbieranie danych dawno przestało być wyzwaniem – zautomatyzowane procesy ich gromadzenia oraz powszechność korzystania z sieci zapewniają duże bazy różnorodnych informacji. Obecnie i w przyszłości ważne będą inne zagadnienia związane z analizą Big Data (Data Analytics), czyli m.in. „odsianie” potrzebnych danych od nieistotnych:

W przyszłości w dziedzinie IT zwiększy się zapotrzebowanie na osoby zajmujące się przetwarzaniem dużej ilości danych, czyli tematyką Big Data, Data Analytics. Już w tej chwili generujemy dużo takich danych, które są analizowane i przetwarzane na potrzeby usług, w tym bankowych. W naszym dziale poszukujemy administratorów do utrzymania systemów bankowych, w tej chwili systemów Linux i baz danych. Zwracają się do nas programiści, którzy chcą rozwijać oprogramowanie i systemy informatyczne w Javie, Pythonie i technologiach mobilnych. Studenci szukają stanowisk związanych z programowaniem zarówno back-endu, jak i front-endu. Interesują ich zagadnienia Data Science, Big Data i machine learning, które pojawiają się na rynku – mówi Wiktor Cieślak, Kierownik Sekcji, Departament Infrastruktury Informatycznej w PKO Banku Polskim.

Pracownik przyszłości jest interdyscyplinarny

Coraz więcej dziedzin wymaga holistycznego podejścia, łączenia kompetencji i wiedzy z różnych branż. Pracownik przyszłości musi zatem charakteryzować się elastycznością, innowacyjnością, zdolnością łatwej i szybkiej adaptacji. Kluczowe będą zwinne metodyki pracy i interdyscyplinarność. Powszechne staną się elastyczne formy zatrudnienia – pracownik będzie bardziej przywiązany do projektów i założonego celu, a niekoniecznie do stanowiska czy instytucji. Linearna ścieżka kariery przekształci się w życie zawodowe oparte na mikrokarierach, również realizowanych w różnych działach jednej firmy.

Młode osoby, które dopiero wybierają ścieżkę kariery i starają się dopasować predyspozycje do rozwoju kompetencji pożądanych na rynku pracy, stoją przed trudnym wyborem. Pomocą w odnalezieniu się w tej trudnej rzeczywistości są Targi IT. W tym roku na trzech takich wydarzeniach – na Uniwersytecie Warszawskim, Politechnice Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej – obecni byli przedstawiciele PKO Banku Polskiego.

Magda Chałupka